Svenska 1
Hej!
Snart är det dags för gymnasiet för dem flesta niondeklassare! Jag känner mig mer bra på dem vetenskapliga ämnena (t.ex. matematik och naturvetenskap) än dem språkliga ämnena (såsom engelska och svenska). Ett mönster jag har sett ( när vi fick våra NP resultat) var att skrivandet gick minst bra av de tre/fyra delarna (hörförståelse, läsförståelse, etc.).
Jag vill verkligen förbättra skrivandet innan gymnasiet, för att kunna restera bra. Just nu läser jag böcker och försöker utvidga mitt ordförråd.
Men för att känna mig lite mer förberedd för vad som kommer att väntas av mig när jag börjar på gymnasiet (naturvetenskap förhoppningsvis), så undrar jag vad för sorts uppgifter man får när man läser svenska 1 (på naturlinjen om det skulle göra någon skillnad).
Jag skulle bli väldigt tacksam om ni skulle kunna ge exempel på uppgifter som ni har fått eller som ni brukar få!
Tack på förhand!!
Nästan varje gymnasieskola skriver en text om språksociologi. Så börja redan nu att skriva om språksociologi.
De flesta brukar även arbeta med att analysera noveller och därefter med hjälp av kunskaperna man lärt sig skriva en novellanalys
Tack för svaren!!
Jag ska, under sommarlovet försöka bekanta mig med språksociologi och hur man skriver nyanserade analyser. Är det något mer jag kan öva på för att det ska gå lättare när jag väll börjar på gymnasiet?
- Du bör vara observant på din svenska. Korrekturläser du din egen text innan du publicerar den?
-> för att kunna restera bra -> prestera
-> än dem språkliga ämnena -> de - Jag föreslår att du fokuserar på att bli bra i alla ämnen du är intresserad av eller tänker satsa på. Sluta försök "fuska" genom att ta reda på vilka frågor som kommer. Då vinner du dessutom tid till studier istället för att slösa bort värdefull studietid här.
PeterÅ skrev :
- Du bör vara observant på din svenska. Korrekturläser du din egen text innan du publicerar den?
-> för att kunna restera bra -> prestera
-> än dem språkliga ämnena -> de- Jag föreslår att du fokuserar på att bli bra i alla ämnen du är intresserad av eller tänker satsa på. Sluta försök "fuska" genom att ta reda på vilka frågor som kommer. Då vinner du dessutom tid till studier istället för att slösa bort värdefull studietid här.
Tack för tipsen!!
Vill bara påpeka att jag verkligen inte vill fuska, hur ska jag ens kunna göra det?? Jag är bara en lite nervös niondeklassare som snart ska börja sitt första år på gymnasiet och söker lite tips och råd från de med erfarenhet. Det är absolut inte specifika frågor jag är ute efter, snarare lite mer om vad för sorts uppgifter man får. Om man till exempel skriver många novellanalyser när man studerar svenska 1, då är det väl inget fel med att jag bekantar mig med just analyser? Så som jag ser det, så är det mer förberedelse än "fusk". Som Benjamin Franklin en gång sade "By failing to prepare, you are preparing to fail".
Jag vill dock inte hålla på och argumentera om vad fusk är och inte är, istället är jag innerligt tacksam för att du tog dig friheten att svara på min tråd!!
Det är dock än sak jag undrar, du skriver att det ska vara de språkliga ämnena istället för dem… . Du har säkert rätt och jag ser faktiskt upp till dig ( att du kan skilja mellan de/dem). Själv har jag försökt lära mig det, vilket känns omöjligt.
Om man tänker: De = VI och Dem = Oss. Borde det inte då vara "än oss" alltså dem, eftersom än vi låter konstigt. Förstår att man inte kan ersätta vi/oss i alla situationer, men har du något bättre tips på hur man lär sig skilja mellan de/dem?
En kompis till mig i mina unga år hackade på mig när jag sa "som dig" (dej). Han sa:
Sätt ett verb efter så hör du:
Som dej är ... Nej, som du är
Funkar med de/dem också:
Som dem är ... nej!
Som de är .. ja!
som de språkliga ämnerna har
som dem språkliga ämnerna har
PeterÅ skrev :En kompis till mig i mina unga år hackade på mig när jag sa "som dig" (dej). Han sa:
Sätt ett verb efter så hör du:
Som dej är ... Nej, som du ärFunkar med de/dem också:
Som dem är ... nej!
Som de är .. ja!
Jag är verkligen oerhört tacksam för ditt svar!! Nu låter det plötsligt mycket bättre med de (vi) (än vi är). Väldig bra metod faktiskt, tack ännu en gång!
Ok, bra. Rusa inte för fort bara. Se till att du får en känsla för språket. Dubbelkolla. Träna. öva!
Självklart!! Får väl ta en promenad till biblioteket en vacker dag :)
Att "dem språkliga ämnena" är fel ser du nog om du byter till engelska. Det ska vara "dem" på svenska endast om det är "them" på engelska. Om du ändå är osäker kan du skriva "dom". Det är kanske inte jätteformellt men det är rätt och har använts i femhundra år. Själv har jag skrivit "dom" i sjuttio år utan några problem.
Okej, ännu en bra metod!!
Personligen tycker jag att det är väldigt krångligt och lätt att blanda ihop de/dem, därför skulle "dom" vara mycket enklare och smidigare! Dock har min svenskalärare sagt att hon inte tänker ge högre betyg än C (om jag inte missminner mig) om man använder dom istället för de/dem i sina texter :(
PeterÅ skrev :En kompis till mig i mina unga år hackade på mig när jag sa "som dig" (dej). Han sa:
Sätt ett verb efter så hör du:
Som dej är ... Nej, som du ärFunkar med de/dem också:
Som dem är ... nej!
Som de är .. ja!
Rent logiskt ser jag inte varför "som dig" skulle vara mer fel än "som du".
Det här med verb efter går inte heller alltid, t.ex
"Han är lika lång som sin bror."
Dr. G skrev :PeterÅ skrev :En kompis till mig i mina unga år hackade på mig när jag sa "som dig" (dej). Han sa:
Sätt ett verb efter så hör du:
Som dej är ... Nej, som du ärFunkar med de/dem också:
Som dem är ... nej!
Som de är .. ja!Rent logiskt ser jag inte varför "som dig" skulle vara mer fel än "som du".
Det här med verb efter går inte heller alltid, t.ex
"Han är lika lång som sin bror."
Helt ok om du vill säga "som mej" och hjälpa till att urarma svenska språket. Snart är allt ok så länge man förstår. Till slut är allt på ett ungefär och man får göra en sannolikhetskalkyl på vad personen troligen menade ...
"som sin" ... sin är inte ett verb så du utförde inte testet enligt anvisningen.
PeterÅ, din regel hjälper inte alls trådstartarens problem. Försök att tillämpa den på startinlägget! En del ogillar "dom" men alla håller nog med om att det är tusen gånger värre med felaktiga "dem" (som det finns tre av i startinlägget).
Det allra bästa vore att kunna använda "de"/"dem" på ett korrekt sätt, men om man är osäker på vilket som är rätt är det bättre att antingen omformulera för att undvika felrisk eller att, som Henrik föreslår, skriva "dom".
Men allra sämst är att chansa och få hälften fel eller att t.ex. skriva "dem" genomgående.
@PluggaSmart:
Ett bra tips har du redan fått, nämligen de där du skulle ha skrivit "they" och dem där du skulle ha skrivit "them". Pröva alltså att översätta meningen till engelska och känn efter vilket av they/them du du skulle ha använt.
Exempel:
It rained on them, so they found shelter.
Det regnade på dem, så de sökte skydd.
Ett annat tips kan vara att tänka hur man skulle skrivit om det hade rört sig om "vi" och "oss" istället.
Skriv de där du skulle skrivit "vi" och dem där du skulle ha skrivit "oss".
Exempel:
Vi for till Göteborg, där man hälsade oss välkomna. Han såg oss aldrig.
De for till Göteborg, där man hälsade dem välkomna. Han såg dem aldrig.
Ett tredje tips är att kolla in denna sida som beskriver det hela bland annat i termer av objekt/subjekt.
Tack för att ni alla har bidragit med era tips!!
Jag gör nu ett försök att tillämpa dem på startinlägget:
Snart är det dags för gymnasiet för dem flesta niondeklassare --> "för oss " är låter bättre än "för vi", då skulle dem passa bättre här. Men jag misstänker att "niondeklassare" är subjektet i denna mening ( det är de som kommer att utföra handlingen), då borde det vara de. Vilket av dessa alternativ är korrekt?
Jag känner mig mer bra på dem vetenskapliga ämnena --> Jag = Subjekt, Vetenskapliga ämnena = Objekt, därför ska det vara dem.
(t.ex. matematik och naturvetenskap) än dem språkliga ämnena (såsom engelska och svenska). --> Borde inte "språkliga ämnena" vara objekt, eftersom meningens subjekt är "jag" (alltså dem). Men om jag använder PeterÅ's tips så bör det vara "de" ("än vi är" låter bättre än "än oss är").
Ett mönster som jag har sett var att skrivandet gick minst bra av de tre/fyra delarna --> Här borde det vara dem, dels för att det låter bättre med "minst bra av oss" jämfört med om man ersätter oss med vi. En annan anledning till att dem passar bättre här är för att "jag" är subjektet i meningen, då borde "delarna" vara objekten.
Har jag tänkt rätt nu?
Henrik Eriksson skrev :PeterÅ, din regel hjälper inte alls trådstartarens problem. Försök att tillämpa den på startinlägget! En del ogillar "dom" men alla håller nog med om att det är tusen gånger värre med felaktiga "dem" (som det finns tre av i startinlägget).
Det var ju precis det som jag tipsade om med verb-regeln.
"dem" finns bara som personligt pronomen i objektsform. "dem" kan aldrig vara bestämd artikel, även om det är objekt det handlar om.
Man kan aldrig säga "dem flesta niondeklassare", utan det är "de flesta niondeklassare", även när det står som objekt.
Nej, det ska vara "de" (eller "dom") på alla tre ställena. PeterÅ-regeln fungerar inte. Men skulle du skriva "them" om det vore engelska? Troligen inte, alltså ska det inte vara "dem" på svenska.
Henrik Eriksson skrev :Nej, det ska vara "de" (eller "dom") på alla tre ställena. PeterÅ-regeln fungerar inte. Men skulle du skriva "them" om det vore engelska? Troligen inte, alltså ska det inte vara "dem" på svenska.
Ok, jag lyssnar. På vilket sätt fungerar det inte att sätta ett verb efter de/dem?
I den här meningen:
Jag känner mig mer bra på dem vetenskapliga ämnena (t.ex. matematik och naturvetenskap) än dem språkliga ämnena (såsom engelska och svenska).
Jag gör ett sista försök bara för att försäkra mig om att jag förstår tänket (vilket jag faktiskt för en gångs skulle känner att jag gör :) )
Snart är det dags för gymnasiet för dem flesta niondeklassare! ---> de eftersom det är en bestämd artikel, vilka niondeklassare, jo de niondeklassarna.
Jag känner mig mer bra på dem vetenskapliga ämnena (t.ex. matematik och naturvetenskap) än dem språkliga ämnena ---> de, eftersom, som jag skrev ovan, så är det en bestämd artikel.
Ett mönster jag har sett ( när vi fick våra NP resultat) var att skrivandet gick minst bra av de tre/fyra delarna (hörförståelse, läsförståelse, etc.) ---> de, återigen då det är en bestämd artikel.
Detta måste väl stämma?
Bra, men du glömde "dem vetenskapliga ämnena" som ska vara "de vetenskapliga ämnena".
Perfekt!
Äntligen känner jag att jag börjar behärska det här, ett stort tack till er alla!!
Bra. Om du vill träna mer på språket så är du välkommen att skriva texter här och be oss rätta.