Svårigheter inom fysiken
Hej!
Jag går mitt andra år på gymnasiet och läser just nu kursen fysik 1. Fysiken är alltså rätt så nytt för mig. Har sedan dag 1 upplevt det som något rätt knepigt, antagligen för man inte är bekant med ämnet, dessutom upplever jag att vi läser det i ett så högt tempo att hjärnan aldrig hinner med. Har verkligen kämpat så mycket med att få bra betyg inom fysiken men det känns så omöjligt. Hade senast ett prov igår, ett C-A prov och lyckades endast lösa två av nio frågor, så där förstår ni nog mina extrema svårigheter med ämnet. Utöver det, att få 9 frågor att lösa under 1 timmer och tio minuter kändes så taskigt av min lärare. Måste påpeka att jag har gjort alla möjliga övningar innan provet och det är något jag har ofta kunnat lösa, spenderade två veckor att plugga till provet i förväg, och ändå kunde jag endast lösa två frågor på provet... Är det jag som gör fel? Eller kan min lärares prov vara rätt så svåra? Jag var inte ensam om att uppleva det svårt men samtidigt fanns det några enstaka som lyckades lösa majoriteten av frågorna utan hinder, och som påstår sig aldrig pluggat något. Jag vänder mig till er som kan verkligen påpeka om jag gör något fel, för ämnet känns oerhört omöjlig för mig just nu. Måste påpeka att jag har noll svårigheter med matten, lyckades till och med sätta A i både matte 1 och 2 kurserna.
Tacksam för era svar!
Hej,
Om du såhär i efterhand tittar på provets uppgifter med tillhörande lösningar, och jämför med de uppgifter som du gjorde före provet, vilka skillnader och likheter ser du mellan dem?
Inga detaljer, men kan du se vad som gjorde att du klarar det ena men inte det andra? Var det sättet uppgifterna formulerades på, eller var det något annat?
JohanF skrev:Hej,
Om du såhär i efterhand tittar på provets uppgifter med tillhörande lösningar, och jämför med de uppgifter som du gjorde före provet, vilka skillnader och likheter ser du mellan dem?
Inga detaljer, men kan du se vad som gjorde att du klarar det ena men inte det andra? Var det sättet uppgifterna formulerades på, eller var det något annat?
Det var helt annorlunda upplägg än dem uppgifterna jag tidigare gjort. Mycket svårare och längre uppgifter var det på provet.
O.drx1 skrev:JohanF skrev:Hej,
Om du såhär i efterhand tittar på provets uppgifter med tillhörande lösningar, och jämför med de uppgifter som du gjorde före provet, vilka skillnader och likheter ser du mellan dem?
Inga detaljer, men kan du se vad som gjorde att du klarar det ena men inte det andra? Var det sättet uppgifterna formulerades på, eller var det något annat?
Det var helt annorlunda upplägg än dem uppgifterna jag tidigare gjort. Mycket svårare och längre uppgifter var det på provet.
Ok, så med längre uppgifter menar du att det var mer text som beskrev någon slags händelse, och du måste kunna sortera ut vilken information som är viktig och vilken som är oviktig? Medan uppgifterna i boken var enklare att lista ut vilket resonemang som skulle användas, då de kanske till och med var grupperade efter den ordning som boken gick igenom begreppen?
Uppfattar jag dig rätt eller fel?
JohanF skrev:O.drx1 skrev:JohanF skrev:Hej,
Om du såhär i efterhand tittar på provets uppgifter med tillhörande lösningar, och jämför med de uppgifter som du gjorde före provet, vilka skillnader och likheter ser du mellan dem?
Inga detaljer, men kan du se vad som gjorde att du klarar det ena men inte det andra? Var det sättet uppgifterna formulerades på, eller var det något annat?
Det var helt annorlunda upplägg än dem uppgifterna jag tidigare gjort. Mycket svårare och längre uppgifter var det på provet.
Ok, så med längre uppgifter menar du att det var mer text som beskrev någon slags händelse, och du måste kunna sortera ut vilken information som är viktig och vilken som är oviktig? Medan uppgifterna i boken var enklare att lista ut vilket resonemang som skulle användas, då de kanske till och med var grupperade efter den ordning som boken gick igenom begreppen?
Uppfattar jag dig rätt eller fel?
Det stämmer helt och hållet. Uppgifterna som jag själv läste innan provet var ju också svåra, jag löste A frågor både från bok men även med en lärare som heter Börje Sundsvall på YouTube. Visst jag kunde tycka det krångligt men till slut kunde jag lösa dem. Däremot dem på provet var ju något annat det var en hel del text och krävde skit mycket läsförståelse. Jag kunde liksom verkligen inte ens begripa uppgifterna på provet.
Jag tror inte din situation är ovanlig.
Jag tror att det som din lärare vill prova är "förmågan att analysera och söka svar på ämnesrelaterade frågor samt att identifiera, formuleraoch lösa problem", som det står i läroplanens syfte för fysik. Där det inte riktigt finns någon motsvarande förmåga i syftet för matematikkurserna. Det blir ett extra steg att kunna sortera ut den relevanta informationen i uppgiften, där den kan ligga inbäddad i en textmassa.
- Först och främst måste man ha jobbat så mycket med begreppen att man är bekväm med dem, och hur de hänger ihop. Typ mängdträning på lite lättare uppgifter. Det verkar inte vara ditt problem eftersom du har motivationen.
- Du måste försöka få ett sammanhang i det som textmassan beskriver. Förstår man inte orden i texten, vad som efterfrågas, så tar det ju stopp redan där. Läs meningarna om och om igen. Om texten innehåller ord som du aldrig hört förut, fråga läraren. Googla på ord som du inte förstår, om det är en övningsuppgift.
- Man får bäst vägledning av meningen som innehåller själva frågan, dvs meningen med frågetecknet. Den meningen står ju oftast sist i hela textmassan, så det kan kanske kännas bakvänt, men om man fokuserar på vad som efterfrågas, och funderar på vad man behöver veta för att kunna räkna ut det, och sedan ser ifall denna information finns i textmassan, då vet man att man är på rätt väg. Så en strategi skulle kunna vara att lista ut sammanhanget i textmassan genom att prova att utgå från slutet.
- Ofta ska man använda all information som finns i texten, vilket ju kan ge ledtrådar. (Det är väldigt sällan uppgifter innehåller irrelevant information för att "luras")
- Skriv ner alla begrepp, samband och formler du kommer på som informationen i texten kan tänkas hänga ihop med, så du har dem framför dig. (Det är alltid lättare om man kan avlasta huvudet lite och inte behöva hålla allt i huvudet samtidigt)
- Försök minnas liknande övningsuppgifter, som även fast de inte är identiska, ser ut att handla om ungefär samma saker.
- Rita figurer, det brukar hjälpa att få lite struktur för att se hur saker hänger ihop. (Använd ett extra kladdpapper än det du sedan väljer att använda till att redovisa svarsförsök på. Läraren blir bara förvirrad av att behöva läsa din brainstorming. Mycket bättre att försöka göra redovisningen till läraren så ren och fin som möjligt, och eventuellt lyckas få någon poäng även ifall man inte har en fullständig lösning)
- Om situationen handlar om sådana fenomen som man kan uppleva i verkliga livet, försök relatera till sådant som du upplevt. Försök att uppleva situationen i dina tankar.Jag tycker att du ska prata med din lärare om ditt problem. Hen kan kanske ge tips och uppgifter där du får mer träning på vad du tycker är svårt, eftersom din lärare vet hur dina svar ser ut idag (var inte rädd att fråga. Vore jag lärare så skulle det vara precis såna frågor jag ville att eleverna ställde till mig). Just dina symptom att du har lätt för matte, men svårt för fysik, borde kunna vara vägledning för läraren.Sedan är det naturligtvis så att olika prov kan vara lättare eller svårare. Läraren kan såklart också misslyckas ibland, och det finns alltid elever som är speciellt begåvade inom vissa ämnen. Försök att inte jämföra dig för mycket med dessa fåtal elever. Däremot ska du "utnyttja" dessa kompisar och fråga hur de tänkte på specifika uppgifter för att klura ut hur man kommer vidare, vilken strategi de använde. Jag tror man ibland kan få den bästa hjälpen av den som ligger på ungefär samma nivå.
JohanFs tips är hur bra som helst. Ytterligare kan vara:
- Dela upp uppgifterna i mindre delar. Lös de du kan känner igen och kan först. Om den delen råkar vara på slutet får du en bra ledtråd för vad du behöver få fram av de andra delarna för att lösa uppgiften.
- Förenkla uppgiften till en version du kan lösa. Se om den lösningen ger dig ledtrådar för den riktiga uppgiften.
JohanF skrev:Jag tror inte din situation är ovanlig.
Jag tror att det som din lärare vill prova är "förmågan att analysera och söka svar på ämnesrelaterade frågor samt att identifiera, formuleraoch lösa problem", som det står i läroplanens syfte för fysik. Där det inte riktigt finns någon motsvarande förmåga i syftet för matematikkurserna. Det blir ett extra steg att kunna sortera ut den relevanta informationen i uppgiften, där den kan ligga inbäddad i en textmassa.
- Först och främst måste man ha jobbat så mycket med begreppen att man är bekväm med dem, och hur de hänger ihop. Typ mängdträning på lite lättare uppgifter. Det verkar inte vara ditt problem eftersom du har motivationen.
- Du måste försöka få ett sammanhang i det som textmassan beskriver. Förstår man inte orden i texten, vad som efterfrågas, så tar det ju stopp redan där. Läs meningarna om och om igen. Om texten innehåller ord som du aldrig hört förut, fråga läraren. Googla på ord som du inte förstår, om det är en övningsuppgift.
- Man får bäst vägledning av meningen som innehåller själva frågan, dvs meningen med frågetecknet. Den meningen står ju oftast sist i hela textmassan, så det kan kanske kännas bakvänt, men om man fokuserar på vad som efterfrågas, och funderar på vad man behöver veta för att kunna räkna ut det, och sedan ser ifall denna information finns i textmassan, då vet man att man är på rätt väg. Så en strategi skulle kunna vara att lista ut sammanhanget i textmassan genom att prova att utgå från slutet.
- Ofta ska man använda all information som finns i texten, vilket ju kan ge ledtrådar. (Det är väldigt sällan uppgifter innehåller irrelevant information för att "luras")
- Skriv ner alla begrepp, samband och formler du kommer på som informationen i texten kan tänkas hänga ihop med, så du har dem framför dig. (Det är alltid lättare om man kan avlasta huvudet lite och inte behöva hålla allt i huvudet samtidigt)
- Försök minnas liknande övningsuppgifter, som även fast de inte är identiska, ser ut att handla om ungefär samma saker.
- Rita figurer, det brukar hjälpa att få lite struktur för att se hur saker hänger ihop. (Använd ett extra kladdpapper än det du sedan väljer att använda till att redovisa svarsförsök på. Läraren blir bara förvirrad av att behöva läsa din brainstorming. Mycket bättre att försöka göra redovisningen till läraren så ren och fin som möjligt, och eventuellt lyckas få någon poäng även ifall man inte har en fullständig lösning)
- Om situationen handlar om sådana fenomen som man kan uppleva i verkliga livet, försök relatera till sådant som du upplevt. Försök att uppleva situationen i dina tankar.Jag tycker att du ska prata med din lärare om ditt problem. Hen kan kanske ge tips och uppgifter där du får mer träning på vad du tycker är svårt, eftersom din lärare vet hur dina svar ser ut idag (var inte rädd att fråga. Vore jag lärare så skulle det vara precis såna frågor jag ville att eleverna ställde till mig). Just dina symptom att du har lätt för matte, men svårt för fysik, borde kunna vara vägledning för läraren.Sedan är det naturligtvis så att olika prov kan vara lättare eller svårare. Läraren kan såklart också misslyckas ibland, och det finns alltid elever som är speciellt begåvade inom vissa ämnen. Försök att inte jämföra dig för mycket med dessa fåtal elever. Däremot ska du "utnyttja" dessa kompisar och fråga hur de tänkte på specifika uppgifter för att klura ut hur man kommer vidare, vilken strategi de använde. Jag tror man ibland kan få den bästa hjälpen av den som ligger på ungefär samma nivå.
Tack! Var snällt av dig att skriva så här långt. Kommer definitivt göra allt du tipsade om!
Kolla mrp's tips också. Precis så skulle jag också försöka göra.
Tillägg: 10 nov 2024 13:38
Man kan försöka lägga pussel på olika ställen som man känner igen. I förhoppning att " both ends meet" (ibland avundas jag det engelska/amerikanska språket, de är verkligen experter att hitta på roliga sayings)