svårföljt resonemang men försöker mitt bästa
https://arkiv.edusci.umu.se/np/np-2-4-prov/Ma4-ht13.pdf uppgift 8 del b,
jag tänker så här z=a + bi konjugateten blir då a-bi
vi ser att a förblir konstant och på positiva sidan av x-axeln, bi blir däremot negativa vilket innebär att den byter sida och hamnar då i tredjekvadranet lutningen på det mellersta sträcket förändras då till -b/a alltså likt en -x linje. Så när man väljer mellan A och H blir det H.
På fråga b tänker jag samma sak men multiplicera denna gång in i och får -b+ai i detta fall ser vi att a tar på samma värden fast på Y-axeln i stället alltså raka sträck, medan -a/b ger den dess negativa lutning alltså i detta fall D.
Se tjockmarkerade kan man tänka så eller blir det fel? skulle gärna vara tacksam över andra smartare lösningsmetoer.
Det finns ingen 8c i dokumentet du hänvisar till, det finns bara 8a, 8b.
Dracaena skrev:Det finns ingen 8c i dokumentet du hänvisar till, det finns bara 8a, 8b.
det var inget blev lite fel där
Att komplexkonjugera ett komplext tal innebär att talet speglas i realdels-axeln.
Att multiplicera ett komplext tal med i innebär att talet "vrids" 90° moturs i det komplexa talplanet.
Men dina svar är rätt.
Yngve skrev:Att komplexkonjugera ett komplext tal innebär att talet speglas i realdels-axeln.
Att multiplicera ett komplext tal med i innebär att talet "vrids" 90° moturs i det komplexa talplanet.
Smart mycket snabbare än det sätt jag löser det på, men får man tänka som jag gör eller blir det helt fel?
Jag har lite svårt att hänga med i din förklaring så det är svårt stt säga om dina tankebanor fungerar på alla liknande problem.
Yngve skrev:Att komplexkonjugera ett komplext tal innebär att talet speglas i realdels-axeln.
Att multiplicera ett komplext tal med i innebär att talet "vrids" 90° moturs i det komplexa talplanet.
ifall jag dividerar med i ger det motsatta effekt att den istället vrids medurs då och om jag multiplicerar med i^2 ger det då 180 grader.
ifall det stod 2i då vad gör jag då?
RisPris skrev:
ifall jag dividerar med i ger det motsatta effekt att den istället vrids medurs då och om jag multiplicerar med i^2 ger det då 180 grader.
Ja det stämmer.
ifall det stod 2i då vad gör jag då?
Pröva! Välj ett par komplexa tal, markera dem i det komplexa talplanet, multiplicera dem med 2i och se var de nya talen hamnar.
Tips 1: Att multiplicera med 2i är samma sak som att först multiplicera med 2 och sedan med i (eller tvärtom).
Tips 2: Om du uttrycker de komplexa talen på polär form så kanske det blir tydligt vad som händer.