Svår uppgift, hur hade du löst den på enklast sätt
Hej,
Jag har sett en genomgång på uppgiften jag lägger ut här nedan. Tycker lärarens sätt att lösa uppgiften är svår, och undrar om det kanske finns andra sätt att lösa denna uppgift på, liksom ett enklare sätt, de enklaste sättet liksom, hur hade du löst uppgiften?
Tänker mig att de måste finnas fler sätt som man kan lösa uppgiften. Har löst liknande uppgifter förr där jag fått använda mig av formeln:
y= C•a^x
men denna är mycket mer komplicerad & jag är säker på att jag kan förstå men kanske inte så där som han visa. Hur som, tänkte iallafall pröva att lägga ut den uppgiften & se hur ni hade gjort det om ni hade gjort denna uppgift, bara för att se skillnaden mellan vad ni skriver & han. Så kanske jag kan lära mig lösa uppgiften & inte hoppa över den.
Hur jag skulle lösa uppgiften:
Vi vet att hälften av kol-14 försvinner efter 5730 år. Då kan vi säga att
Vi vill lösa ut . Finns två sätt.
Vi kan göra det med logaritmer såhär:
Dividera med på båda sidor
Ta logaritmen på båda sidor
Använd logaritmlagar
Dividera med på båda sidor
Förenkla HL
Dividera båda sidor med
Alternativt kan man se det på faktumet att exponenterna måste matcha:
Alltså
Då måste
Härifrån kan vi lösa ut och få samma sak som med logaritmerna
Då har vi att funktionen är
Nu ska vi räkna ut hur gammal skon är om den hade 65.5% kvar år 2006. Då kan vi ställa upp ekvationen
Notera att är åldern på skon. Eftersom modellen är baserad på hur lång tid det gått.
Vi kan lösa ut såhär:
Dela med på båda sidor
Ta logaritmen av båda sidor
Använd logaritmlagar på HL
Dividera båda sidor med
Multiplicera båda sidor med
år.
Skon var 3498 år gammal år 2006 (kanske ska avrundas till 3500 år)
Jag skrev detta lite snabbt, så om något är otydligt kan du gärna fråga!
Jag skulle göra så här:
Den kan lösas grafiskt eller med logaritmer.
Okej, tack för svaren. Ska se om jag kan försöka lösa uppgiften med hjälpen här. Kommer nog ta ett tag, för jag skriver ner och förklarar (med ord) efter varje steg så jag kan påminna mig själv om varför jag gör ett viss steg (om jag skulle glömma bort det), när jag kommer tillbaka till uppgiften efter att ha räknat andra.
De första svaret jag fick var typ så läraren skrev, fast din förklaring så där steg för steg är enklare att förstå. Den andra förklaringen är också bra, men känner mig inte tillräckligt bra på matte för att kunna skriva så. Det typ syns att du förstår matte bra så vissa steg (som är självklara för typ er som kan) i din uträkning inte behövs skrivas med. Tyvärr behöver jag typ allt nedskrivet och fastnar när något bara ändras eller försvinner utan liksom att man ser hur typ. Vet inte hur jag ska förklara, hur som, tack ska se om jag kan lösa de här.
Ok.
Antag att du har 100 g ett radioaktivt ämne med halveringstid .
Efter en halveringsperiod är det g kvar.
Efter två halveringsperioder är det o.s.v.
Andel som är kvar är
Så, andelen som är kvar efter x halveringsperioder är
för kol-14.
Vi har ett föremål som legat i år.
Hur många halveringsperioder har gått?
Antal halveringsperioder är
65,5% = 0,655 är andelen i uppgiften.
Då får vi
Okej, tack.