14 svar
308 visningar
martinmaskin behöver inte mer hjälp
martinmaskin 34
Postad: 23 maj 2020 12:37

Svår Uppgift 7 (KTH matematikprovet)

Vilket tillvägagångssätt använder ni?

Ture 10439 – Livehjälpare
Postad: 23 maj 2020 13:06

pq formeln och titta på diskriminanten

Affe Jkpg 6630
Postad: 23 maj 2020 13:07

Jag skulle börja med pq-formeln :-)

martinmaskin 34
Postad: 24 maj 2020 00:28 Redigerad: 24 maj 2020 00:31

Jag får diskriminanten till

b2-2c2a

Då känns det som att jag kan dra slutsatsen, det finns två reella lösningar som är större än noll. Därmed är svaret D eller är jag helt ute och cyklar! :D

Yngve 40571 – Livehjälpare
Postad: 24 maj 2020 08:17 Redigerad: 24 maj 2020 08:20

Nej din diskriminant stämmer inte.

Visa hur du kom fram till det uttrycket så kan vi hjälpa dig att hitta felet.

ConnyN 2585
Postad: 24 maj 2020 08:43 Redigerad: 24 maj 2020 08:53

En viktig poäng i den här frågan är att a·c>0  

Det innebär att ingen av de två kan vara negativ.

Vilket får vissa konsekvenser för andra termen i diskriminanten.

Edit: Bägge kan givetvis vara negativa, men det gör ingen skillnad.

nilson99 258 – Avstängd
Postad: 24 maj 2020 11:58

ax2+bx+c=0x2+bax+ca=0x=-b2a±b24a2-cax=-b2a±b2-4ac4a2 förlänger med 4ax=-b2a±b2-4ac2avi vet att ac>0, dvs 4ac>0för att det ska vara definierat är a0 och att uttrycketb2-4ac0 b2-4ac0 b24acdvs, det finns reella rötter, för att det ska finnasen dubbelrot måste b2-4ac=0men det kan också finnas två olika reella rötter, då ärb2-4ac>0. Därför kan inte svaret vara a)eller b)ty båda kan stämma.Men det kan också finnas icke-reella rötter. Om b2-4ac<0går att testa med olika värden på a,b,c sålänge ac>0.Dvs svaret bör då vara d). 

vet ej om jag tänkt rätt så någon kan rätta mig

Skaft 2373 – F.d. Moderator
Postad: 24 maj 2020 13:00
nilson99 skrev:

Nästan! Det är det som står under roten som ska vara negativt, för att ge icke-reella lösningar. Men i stort sett, rätt tänkt =)

Yngve 40571 – Livehjälpare
Postad: 24 maj 2020 13:50 Redigerad: 24 maj 2020 13:51

Diskriminanten är D=b2-4ac4a2D=\frac{b^2-4ac}{4a^2}.

Frågor till martinmaskin:

  1. Om D<0D<0 så har ekvationen två olika komplexa rötter. Är det möjligt givet villkoren?
  2. Om D=0D=0 så har ekvationen en reell dubbelrot. Är det möjligt givet villkoren?
  3. Om D>0D>0 så har ekvationen två olika reella rötter. Är det möjligt givet villkoren?

Om svaret på minst två av dessa frågor är ja så är rätt svar alternativ (d).

martinmaskin 34
Postad: 24 maj 2020 13:56

Tack för de legendariska förklaringarna. Nu har jag förstått! :)

Yngve 40571 – Livehjälpare
Postad: 24 maj 2020 14:03
martinmaskin skrev:

Tack för de legendariska förklaringarna. Nu har jag förstått! :)

Bra, vet du också varför du fick fram fel uttryck för diskriminanten?

martinmaskin 34
Postad: 24 maj 2020 14:20
Yngve skrev:
martinmaskin skrev:

Tack för de legendariska förklaringarna. Nu har jag förstått! :)

Bra, vet du också varför du fick fram fel uttryck för diskriminanten?

Jag använde mig av pq formeln, dividerade b och c på a, sedan satte jag dessa värden i pq formeln och förenklade så mycket så möjligt under rot tecknet

Vad är meningen med att förlänga med 4a?

Yngve 40571 – Livehjälpare
Postad: 24 maj 2020 14:24
martinmaskin skrev:

Jag använde mig av pq formeln, dividerade b och c på a, sedan satte jag dessa värden i pq formeln och förenklade så mycket så möjligt under rot tecknet

Ja det är rätt metod, men ditt uttryck blev inte rätt. Om du vill ha hjälp att hitta felet så kan du visa din uträkning.

 

Vad är meningen med att förlänga med 4a?

Det blir lite enklare att bedöma om diskriminanten är mindre än, lika med eller större än 0 på det sättet.

martinmaskin 34
Postad: 24 maj 2020 19:19 Redigerad: 24 maj 2020 19:25
Yngve skrev:
martinmaskin skrev:

Jag använde mig av pq formeln, dividerade b och c på a, sedan satte jag dessa värden i pq formeln och förenklade så mycket så möjligt under rot tecknet

Ja det är rätt metod, men ditt uttryck blev inte rätt. Om du vill ha hjälp att hitta felet så kan du visa din uträkning.

 

Vad är meningen med att förlänga med 4a?

Det blir lite enklare att bedöma om diskriminanten är mindre än, lika med eller större än 0 på det sättet.

Jag upptäckte mitt fel! Jag multiplicerade aldrig 2a*2a Tack för att ni motiverade mig till att göra om & göra rätt! :)

x=b2a±b22a2-caistället för det här 2a2 hade jag 2a :/

Det viktigaste jag tog med mig var väl det här:

Om svaret på minst två av dessa frågor är ja så är rätt svar alternativ (d).

SvanteR 2751
Postad: 24 maj 2020 22:33 Redigerad: 24 maj 2020 22:34

martinmaskin, jag ser att du redan markerat frågan som besvarad, men om du ändå läser tråden fortfarande vill jag komma med ett litet tips:

Allt som har skrivits tidigare i tråden är jättebra för dig och alla andra som vill lära sig mer matte. Det är en utmärkt analys av frågan. Men när du väl sitter där och skall göra provet kommer du att ha tidsbrist! Då har du större behov av snabba metoder för att välja rätt svar än av en perfekt analys av frågan.

En metod för att snabbt hitta ett svar är att testa med olika värden. Om man vet hur andragradsekvationer funkar kan man göra så här:

En enkel ekvation med reell dubbelrot:

x-12=0x2-2x+1=0uppfyller villkoren i frågan

En enkel ekvation med två reella rötter:

x-1x-2=0x2-2x-x+3=0x2-3x+3=0upfyller villkoren i frågan

Eftersom det går att uppfylla villkoren i båda fallen måste rätt svar vara d, enligt resonemanget tidigare i tråden.

Att klottra ned dessa båda ekvationer på ett kladdpapper går väldigt snabbt, och när du sedan dragit slutsatsen att d är rätt kan du gå vidare till nästa fråga. Du kommer att behöva den här typen av tidsbesparande metoder på flervalsdelen av provet!

Svara
Close