Svår problemlösning Algebra
Dela talet 75 i delar så att du får samma svar när du multiplicerar den ena delen med 6 och den andra delen med 4. Jag förstår inte frågan så bra. Ekvationen som jag ställde till frågan var 75/X=(75*6)*4X, fast det känns som att det är fel! Skulle va tacksam för ett förklarat och redovisat svar ! :)
Dela 75 i delar: x och 75-x.
Multiplicera: 6x och 4(75-x)
Samma svar: 6x = 4(75-x)
Vänta jag förstår inte vad du menar, skulle du kunna förklara det mer utförligt?
Du delar in 75 i två delar genom att ta bort en del från 75. Kalla den delen du tar bort för x. Då blir det 75-x kvar.
Då har du delat in 75 i de två delarna x och 75-x.
Är du med så långt?
Men varför delar man inte 75/X istället, eller är det felt tänkt och varför? För jag tänker att man ska dela talet i delar så om man ska dela ett tal så är det ju divison
Sara0@1 skrev :Men varför delar man inte 75/X istället, eller är det felt tänkt och varför? För jag tänker att man ska dela talet i delar så om man ska dela ett tal så är det ju divison
Jo du kan göra så också.
Då blir den ena delen 75/x och den andra delen blir 75 - 75/x.
Då måste x vara större än 1.
Yngve skrev :Sara0@1 skrev :Men varför delar man inte 75/X istället, eller är det felt tänkt och varför? För jag tänker att man ska dela talet i delar så om man ska dela ett tal så är det ju divison
Jo du kan göra så också.
Då blir den ena delen 75/x och den andra delen blir 75 - 75/x.
Då måste x vara större än 1.
Nej Yngve, om ena delen är 75/x så måste den andra delen vara x
Om vi nu ska tolka uppgiftens text "dela talet 75 i delar" som att "del1" * "del2" = 75
I så fall blir fortsättningen
6 * "del1" = 4 * "del2" => 6 * 75/x = 4 * x => x =
"del1" = 75/x = 75/ 7,071067812
"del2" = x = 10,60660172
6 * "del1" = 6 * 7,071067812 = 42,42640687
4 * "del2" = 4 * 10,60660172 = 42,42640687
Jag tolkar det på samma sätt som HT-Borås, dvs att talet 75 delas i två delar på så sätt att delarnas summa blir 75.
Dela talet 75 i delar så att du får samma svar när du multiplicerar den ena delen med 6 och den andra delen med 4.
Om det istället hade stått
"Dela talet 75 i faktorer så att ..." så hade även jag gjort samma tolkning som du @larsolov.
Nu har det allt spårat ur. Om man ska dela 75 kg potatis i två delar, så är ena delen till exempel 30 kg och andra delen 45 kg, snarare än att ena delen är 3 kg och andra delen 25 kg.
I facit så står det att talen är 30 o 45
Jag känner mig lite yr med uppgiften
Står det inte "Dela talet 75 i två delar" i uppgiften?
Fast jag tror att jag har löst uppgiften, så var min lösning: 75*6=4X. =Okända talet.
Svaret blir att X=112,5 O om jag multiplicera 75*6=450 o 4* 112,5=450. Fast i facit står det något helt annat
Om den ena delen skulle vara 112,5, vad skulle den andra delen vara? Du kan inte ha löst uppgiften (i alla fall inte med det svaret).
Sara0@1 skrev :Fast jag tror att jag har löst uppgiften, så var min lösning: 75*6=4X. =Okända talet.
Svaret blir att X=112,5 O om jag multiplicera 75*6=450 o 4* 112,5=450. Fast i facit står det något helt annat
Nej du ska dela talet 75 i två delar så att delarnas summa blir 75.
Några exempel på möjliga uppdelningar (bara för att visa vad de menar med att dela talet 75):
Ena delen är 10, andra delen blir då 75 - 10 = 65.
Ena delen är 25, andra delen blir då 75 - 25 = 50.
Ena delen är 35, andra delen blir då 75 - 35 = 40.
Detta kan skrivas på följande sätt:
Ena delen är x, andra delen blir då 75 - x.
Ditt villkor är att 6 gånger ena delen är lika mycket som 4 gånger andra delen.
Detta kan du skriva på följande sätt:
4 * x = 6 * (75 - x)
Där har du din ekvation. Lös den så får du reda på vad den ena delen (x) måste vara.
Jaha okej så svaret blir att X=45
Ja. Det viktigaste här är att du förstår hur man kan tänka när man ska "översätta" en muntlig problemformulering till "mattespråket":
1. Förstå vad de frågar efter.
2. Inför lämpliga obekanta.
3. Formulera de givna sambanden och villkoren på "mattespråket".
4. Lös ekvationen eller vad det nu är.
5. Kontrollera dina svar.
Hej Sara!
Talet 75 ska delas i två stycken bitar, som du kan kalla A och B. Det betyder att
A + B = 75.
Om du multiplicerar talet A med 6 så får du talet 6A. Om du multiplicerar talet B med 4 så får du talet 4B. Dessa två tal är lika med varandra, det vill säga
6A = 4B.
Om du multiplicerar talet 75 med 6 så får du talet 75*6, vilket du också kan skriva såhär.
75*6 = 6A + 6B.
Du vet att 6A är samma sak som 4B, så då kan du skriva
75*6 = 4B + 6B.
Albiki
Yngve skrev :Jag tolkar det på samma sätt som HT-Borås, dvs att talet 75 delas i två delar på så sätt att delarnas summa blir 75.
Dela talet 75 i delar så att du får samma svar när du multiplicerar den ena delen med 6 och den andra delen med 4.
Om det istället hade stått
"Dela talet 75 i faktorer så att ..." så hade även jag gjort samma tolkning som du @larsolov.
Jag har inte gjort den tolkningen som du Yngve antar att jag har gjort.
Mitt tidigare inlägg var enbart en rättelse av ditt svar till Sara0@1 där du skrev:
"Då blir den ena delen 75/x och den andra delen blir 75 - 75/x"
larsolof skrev :
Jag har inte gjort den tolkningen som du Yngve antar att jag har gjort.
Mitt tidigare inlägg var enbart en rättelse av ditt svar till Sara0@1 där du skrev:
"Då blir den ena delen 75/x och den andra delen blir 75 - 75/x"
OK bra då missförstod jag dig. Ber om ursäkt för det.
Men mitt svar var korrekt.
Om Sara0@1 vill ange ena delen som 75/x så måste andra delen bli 75 - 75/x, annars blir det fel. Dessutom måste x vara större än 1.
Det är nog så att vi tolkade Sara0@1 olika när hon skrev:
"Men varför delar man inte 75/X istället, eller är det felt tänkt och varför? För jag tänker att man ska dela talet i delar så om man ska dela ett tal så är det ju divison"
då tolkade jag det som att Sara0@1 menade att hon ville dela ("division") upp 75 i två faktorer,
där hon föreslår den ena att vara 75/X och i så fall blir ju den andra X
@larsolof jag det var exakt det jag menade, alltså att det ena talet blir 75 o det andra X
Sara0@1 skrev :@larsolof jag det var exakt det jag menade, alltså att det ena talet blir 75 o det andra X
Och jag försökte säga att det isåfall blir fel.
Men på ett otydligt sätt inser jag nu.