14 svar
131 visningar
shorjs behöver inte mer hjälp
shorjs 338
Postad: 8 nov 2022 23:47

svår definitionsmängd uppgift

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med denna konstiga uppgiften. jag vet inte riktigt hur jag ska börja

Arktos 4380
Postad: 9 nov 2022 01:02

Det fråga efter vilka värden  x   får anta i de båda funktionerna.
Jag utgår får att vi måste hålla oss till reella tal

I den första funktionen får  x  anta vilka värden som helst.
Vad vi än väljer  ger det ett entydigt värde på  y  .

Men hur är det med den andra?

shorjs 338
Postad: 9 nov 2022 18:33
Arktos skrev:

Det fråga efter vilka värden  x   får anta i de båda funktionerna.
Jag utgår får att vi måste hålla oss till reella tal

I den första funktionen får  x  anta vilka värden som helst.
Vad vi än väljer  ger det ett entydigt värde på  y  .

Men hur är det med den andra?

vänta hur blir det så att vi får anta vilka värden som helst på första??

naytte 5000 – Moderator
Postad: 9 nov 2022 18:41

Det finns inget reellt värde som funktionen är odefinierad för. Vad du än stoppar in som x får du ut något y. På den andra är det dock inte så. Vad händer exempelvis om x=3 i b)?

shorjs 338
Postad: 9 nov 2022 18:56
naytte skrev:

Det finns inget reellt värde som funktionen är odefinierad för. Vad du än stoppar in som x får du ut något y. På den andra är det dock inte så. Vad händer exempelvis om x=3 i b)?

jaha är det för att man inte kan ta roten ur på negativa siffror. så x kan inte vara mindre än 1 så 1<x<1

naytte 5000 – Moderator
Postad: 9 nov 2022 19:01 Redigerad: 9 nov 2022 19:02

Man kan ta roten ur negativa siffror, men resultatet blir imaginärt, dvs. inget du kan grafa på en graf med endast reella tal. :)

Men ja, du har nästan rätt med din definitionsmängd. Vad händer om x=1 respektive x=-1?

shorjs 338
Postad: 9 nov 2022 19:11
naytte skrev:

Man kan ta roten ur negativa siffror, men resultatet blir imaginärt, dvs. inget du kan grafa på en graf med endast reella tal. :)

Men ja, du har nästan rätt med din definitionsmängd. Vad händer om x=1 respektive x=-1?

då blir y= roten ur 2. men då borde man kunna sätta in vilket tal som helst så som vi gjorde i a 

☹️☹️

naytte 5000 – Moderator
Postad: 9 nov 2022 19:18

Nu hänger jag inte med på vad du menar. Testa att stoppa in x=-1:

y(-1)=1-(-1)2=0=0

Om vi sedan testar x=1:

y(1)=1-12=0=0

Hur får du 2?

shorjs 338
Postad: 9 nov 2022 19:24
naytte skrev:

Nu hänger jag inte med på vad du menar. Testa att stoppa in x=-1:

y(-1)=1-(-1)2=0=0

Om vi sedan testar x=1:

y(1)=1-12=0=0

Hur får du 2?

jag trodde att -1 upphöjt till 1 är samma med -1 och så blir det två plustecken vilket betyder att det blir addition

naytte 5000 – Moderator
Postad: 9 nov 2022 19:29

Så blir det inte. (-1)2=1.

dvs. -1x1 är definitionsmängden

shorjs 338
Postad: 9 nov 2022 19:33
naytte skrev:

Så blir det inte. (-1)2=1.

dvs. -1x1 är definitionsmängden

jättekonstigt för när jag lägger in -1^2 på min miniräknare så blir det -1, men aja jag får be läraren fixa den eller nått.

Så alltså kan x vara -1 men det jag undrar är vargör man då inte kan sätta in -2 eller mindre

tomast80 4245
Postad: 9 nov 2022 19:35
shorjs skrev:
naytte skrev:

Så blir det inte. (-1)2=1.

dvs. -1x1 är definitionsmängden

jättekonstigt för när jag lägger in -1^2 på min miniräknare så blir det -1, men aja jag får be läraren fixa den eller nått.

Så alltså kan x vara -1 men det jag undrar är vargör man då inte kan sätta in -2 eller mindre

Upphöjt till har högre prioritet, du måste skriva (-1)2(-1)^2.

naytte 5000 – Moderator
Postad: 9 nov 2022 19:35

Det är inte konstigt alls! -12(-1)2

-12=-1·12=-1(-1)2=(-1)(-1)=1

Sedan förstår jag inte riktigt din fråga heller?

shorjs 338
Postad: 9 nov 2022 19:41
naytte skrev:

Det är inte konstigt alls! -12(-1)2

-12=-1·12=-1(-1)2=(-1)(-1)=1

Sedan förstår jag inte riktigt din fråga heller?

jahaaa omg nu fattar jag! men min fråga var att x kan då visst vara ett negativt tal, men varför kan den bara va -1 och tex inte -2??

alltså om du inte orkar behöver du såklart inte svara, det är bara jag som är långsam 😭😭 förlåt 

naytte 5000 – Moderator
Postad: 9 nov 2022 19:56

alltså om du inte orkar behöver du såklart inte svara, det är bara jag som är långsam 😭😭 förlåt 

Ursäkta dig aldrig någonsin för att ställa frågor! Hellre fråga än förbli ovis, inte sant? :)

Vi kan visa det både algebraiskt och med en graf.

Om vi tänker rent algebraiskt vill att det som står under rottecknet ska vara 0, eller hur? Då kan vi lösa en olikhet:

1-x20-(x2-1)0-(x+1)(x-1)0(x+1)(x-1)0

Av detta ser vi att en av faktorerna måste vara negativ eller lika med 0. Då vet vi också att det är (x-1) som måste vara det, eftersom den är minst:

 x-10x1

Sedan vet vi att faktorn (x+1) måste vara större eller lika med 0 (eftersom två negativa tal gånger varandra ger en positiv produkt):

(x+1)0x-1

-1x1


Man kan också se det grafiskt om det blir för rörigt algebraiskt:

Här ser du vilka värden som ingår och var gränserna går.


Tillägg: 9 nov 2022 19:59

Så som svar på det du skrev i slutet: när x=-1 blir 1-x2=0, men när x<-1 blir 1-x2<0, och ur ett negativt tal kan vi inte dra en reell rot.

Svara
Close