4 svar
80 visningar

Svår algebra och geometri fråga,

https://gyazo.com/3eb5b6f81e80953e2e120cef20b3c6f0

Hur ska jag göra, ska jag göra om linjerna i gamla i koordinaterna, eller kan jag beräkna vinkeln i nya koordinaterna lika gärna. All hjälp är uppskattad!

Dr. G 9479
Postad: 4 jan 2018 11:44

Vinkeln är oberoende av bas, så du kan använda vilken bas du vill. Jag skulle nog köra på den givna ON-basen. Vad får du då? 

Jag tänker först att basbytesmatrisen är:

 

x=1411x'       x'=1411-1 *X = -1/34/31/3-1/3x  

X1' = -1/3X1+4/3X22X2' = 2/3X1 -2/3X2 

Linjen L1 blir då: -1/3x1+4/3x2 + 2/3x1 -2/3x2 = 1/3x1 + 2/3x2= 3 

 

x1+2x=9

På denna linje finns t.ex punkten (1,4) och (9,0) det bildar riktningsvektorn (8,-4) 

Och den andra linjen l2:

(-1/3x1+4/3x2) = 2+ t         (1) 

(1/3x1-1/3x2 =2+2t             (2)

Om vi substituerar x1' och x2' enligt basbytet vi gjort. 

Jag kallar x1 för x och x2 för y, pga omöjligt och läsa :D

-2x+8y=12+6t      (1) * 6 

x - y = 6+6t         (2) *3 

(1) + (2) 

ger:

-3x + 9y = 6 

-x+y=2 

Sen plockar man ut riktingsvektor här också och beräknar vinkeln mellan riktingsvektorerna?

Eller hur ska man göra egentligen?

Tacksam för alla svar :)

Dr. G 9479
Postad: 4 jan 2018 13:21

Nu har jag inte kollat dina beräkningar, men den ena linjen verkar i ON-systemet ha riktningsvektor (2,-1) och den andra har (1,1).  Då är det bara att normera dessa och ta skalärprodukten. 

Yes jag får riktinngsvektorerna (1,1) och (2,-1)

(sqrt(2), sqrt(2)) skalärt med (2/sqrt(5) , -1(sqrt 5) = längden * längden * cos (theta) 

 

Men får du alltså inte ett jämnt svar, I facit tror jag det var typ pi/3 eller något sånt.

Svara
Close