Svår algebra och geometri fråga,
https://gyazo.com/3eb5b6f81e80953e2e120cef20b3c6f0
Hur ska jag göra, ska jag göra om linjerna i gamla i koordinaterna, eller kan jag beräkna vinkeln i nya koordinaterna lika gärna. All hjälp är uppskattad!
Vinkeln är oberoende av bas, så du kan använda vilken bas du vill. Jag skulle nog köra på den givna ON-basen. Vad får du då?
Jag tänker först att basbytesmatrisen är:
Linjen L1 blir då: -1/3x1+4/3x2 + 2/3x1 -2/3x2 = 1/3x1 + 2/3x2= 3
x1+2x=9
På denna linje finns t.ex punkten (1,4) och (9,0) det bildar riktningsvektorn (8,-4)
Och den andra linjen l2:
(-1/3x1+4/3x2) = 2+ t (1)
(1/3x1-1/3x2 =2+2t (2)
Om vi substituerar x1' och x2' enligt basbytet vi gjort.
Jag kallar x1 för x och x2 för y, pga omöjligt och läsa :D
-2x+8y=12+6t (1) * 6
x - y = 6+6t (2) *3
(1) + (2)
ger:
-3x + 9y = 6
-x+y=2
Sen plockar man ut riktingsvektor här också och beräknar vinkeln mellan riktingsvektorerna?
Eller hur ska man göra egentligen?
Tacksam för alla svar :)
Nu har jag inte kollat dina beräkningar, men den ena linjen verkar i ON-systemet ha riktningsvektor (2,-1) och den andra har (1,1). Då är det bara att normera dessa och ta skalärprodukten.
Yes jag får riktinngsvektorerna (1,1) och (2,-1)
(sqrt(2), sqrt(2)) skalärt med (2/sqrt(5) , -1(sqrt 5) = längden * längden * cos (theta)
Men får du alltså inte ett jämnt svar, I facit tror jag det var typ pi/3 eller något sånt.