5 svar
58 visningar
KlmJan 363
Postad: 27 mar 17:15 Redigerad: 27 mar 17:17

Studera tabellen

Hej, jag behöver hjälp men uppgift A. Min lärare hjälpte mig komma på en lösning men när jag läser ledtråden inser jag att det finns ett lättare sätt att lösa uppgiften på, jag förstår dock inte ledtråden. Hade någon kunnat hjälpa mig att förstå?

nedan följer uppgiften och hur jag löst den, jag förstår att min lösning är väldigt opraktisk, det är därför jag vill lära mig den andra också.

ledtråden lyder:

Talen i x-kolumnen ska multipliceras och sedan subtraheras för att få talen i y- kolumnen.

Min första gissning: Dubbla x och addera/subtrahera samma tal hela tiden. Om jag tar 3 och dubblar det blir det 6, så för att få 5 subtraherar jag 1. Då gär jag samma sak med 5: Om jag dubblar får jag 10, och minus ett blir 9. Det stämmer inte, det skall bli 11.

Nästa gissning: Multiplicera x med 3 och addera/subtrahera samma tal hela tiden. Tre gånger tre är nio, och för att få 5 behöver jag subtrahera med 4. Tre gånger fem är 15, 15 - 4 blir 11 - det stämmer! Tre gånger sju är 21, 21-4 = 17, det stämer också.

KlmJan 363
Postad: 27 mar 17:32

Jaha, jag kom halvvägs med din andra gissning, jag tänkte också 3x3=9 men sen trodde jag att jag skulle subtrahera med tre igen, då fick jag ju 6, så jag förstod inte riktigt var det gick fel.

Jag tror att din andra gissning är mer korrekt eftersom att ledtråden säger att man bara ska subtrahera efter att man har multiplicera. 

KlmJan 363
Postad: 27 mar 17:34
Smaragdalena skrev:

Min första gissning: Dubbla x och addera/subtrahera samma tal hela tiden. Om jag tar 3 och dubblar det blir det 6, så för att få 5 subtraherar jag 1. Då gär jag samma sak med 5: Om jag dubblar får jag 10, och minus ett blir 9. Det stämmer inte, det skall bli 11.

Nästa gissning: Multiplicera x med 3 och addera/subtrahera samma tal hela tiden. Tre gånger tre är nio, och för att få 5 behöver jag subtrahera med 4. Tre gånger fem är 15, 15 - 4 blir 11 - det stämmer! Tre gånger sju är 21, 21-4 = 17, det stämer också.

Men var får du 3 x 5 ifrån?

Andra raden: x = 5, jag vill kolla om y = 11.

KlmJan 363
Postad: 27 mar 18:59 Redigerad: 27 mar 19:09

Ok, då förstår jag. Så om man skulle göra en ekvation till detta, har jag kommit fram till att det borde vara y=3x-4.      

Men hur borde man tänka om det kommer en liknande uppgift någon annan gång? hur borde man gå till väga/vilken strategi ska man använda? har du några tips?

 

Svara
Close