Strömkretslära
Undrar om någon kan hjälpa mig med detta?
Första figuren: Förstått att man ska använda strömgreningslagen inledningsvis, men förstår ej hur/varför de kan försumma den resistor som saknar värde. Borde inte strömmen minska efter denna? Ändå räknar man med 20 Ampere i hela uppgiften. Hur kan man bestämma att R1 är 10 ohm och R2 är 30 ohm, och inte tvärtom?
Tråd flyttad. /Smutstvätt, moderator
Strömmen som går genom den översta resistorn är lika med summan av strömmarna som går genom de båda nedersta motstånden. Alla elektroner går igenom det översta motståndet, sedan "väljer de väg". Om det däremot hade varit så att du hade vetat spänningen mellan de båda cirklarna i första uppgiften, skulle du ha behövt veta resistansen i den övre resistorn (och så är det i b-uppgiften).
Man kallar den ena resistorn R1 och den andra R2. Det hade gått precis lika bra att göra tvärtom, eller kalla dem Kurt och Sune.
a) Jag brukar påvisa analogier med vatten:
Ström: Hur mycket vatten det strömmar.
Spänning: Vattnets fallhöjd.
Nu har man i uppgiften bestämt hur mycket ström det ska strömma oavsett det första motståndet.
Sedan ska strömmen (vattnet) fördela sig i två delar, med tre gånger så mycket ström (vatten) genom det lilla motståndet.
Fundera då hur 3/4 och 1/4 förhåller sig till varandra
b) Parallellkoppling av motstånd
Tråd flyttad från Högskola till Fysik 1. /Smutstvätt, moderator