4 svar
524 visningar
nteran behöver inte mer hjälp
nteran 140
Postad: 14 jun 2020 21:44

sträcka vid likformig acceleration

Inom trafikkunskap talar man om reaktionssträcka, bromssträcka och stoppsträcka. Från det att föraren upptäcker faran till dess att hen reagerar tar det en viss reaktionstid. Reaktionssträckan är den sträcka bilen färdas underreaktionstiden. Bromssträckan är den sträcka bilen rör sig under inbromsningen. Stoppsträckan är summan av reaktionssträckan och bromssträckan. Beräkna stoppsträckan för en bilist som har hastigheten 108 km/h. Reaktionstiden antas vara 0,84 s och medelvärdet av accelerationens belopp under inbromsningen är 5,1 m/s2. Rita tre diagram för hela förloppet.

Reaktionssträcka: 30 m/s * 0,84 s = 25,2 m

Bromsträcka:

Eftersom starthastigheten (30 m/s) och sluthastigheten (0 m/s) är kända kan man använda sambandet:  s=Vo + v2* Voa

s=302*305,1=88,2

Då får jag svaret 88,2 m. Men sen läser jag att man kan även använda ett annat samband utifrån första formeln om man vet starthastigheten (30 m/s) och accelerationen (5,1 m/s^2)

s=v0 * t + a*t22s= 30*5,8 + 5,1 * 5,822 = 262 m

Så min fråga är varför blir svaret inte detsamma om det är samma formel men som används på olika sätt beroende på vad för värden som är kända. Eller har jag tolkat boken fel, vilken formel ska jag använda för att räkna ut bromssträckan?

Engineering 998
Postad: 14 jun 2020 22:00

Om du ritar upp ett v-t diagram så är arean under kurvan (integralen) sträckan. För formeln s=V0*t + (at^2)/2 så kommer v0*t att vara en rektangel och (at^2)/2 en triangel. I ditt fall med en avtagande hastighet så kommer rektangeln inte att finnas. Utan endast en triangel med start i punkten v0 och t=0 och slutet i v=0 och tiden t då vi står still.

nteran 140
Postad: 14 jun 2020 22:11

Men jag vet ju starthastigheten och accelerationen så den andra formeln borde ju fungera också, det kan inte va så att jag alltid måste dubbel kolla med en v-t graf? När annars är det meningen att använda den andra formeln..?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 14 jun 2020 22:30

I ditt andra försök så gasar du i stället för att bromsa. Sätt in a = -5,1 m/s2 så borde du få rätt svar.

Engineering 998
Postad: 14 jun 2020 23:06
nteran skrev:

Men jag vet ju starthastigheten och accelerationen så den andra formeln borde ju fungera också, det kan inte va så att jag alltid måste dubbel kolla med en v-t graf? När annars är det meningen att använda den andra formeln..?

Nej alltid behöver man inte kolla men det är en bra övning i början för att öka sin förståelse. Som smaragdalena skrev så är inbromsningen en negativ acceleration

Svara
Close