15 svar
463 visningar
Marx behöver inte mer hjälp
Marx 375
Postad: 18 jul 2020 12:18 Redigerad: 18 jul 2020 12:19

Stötdämpare

Figuren visar en enkel stötdämpare. Friktionskraften mellan kolven och den omslutande fasta cylindern är proportionell mot kolvens fart. Fjäderns kraft är proportionell mot dess längdändring. Tillhörande konstanter betecknas med respektive k . Vi bortser från kolvens och fjäderns massa. 

Mot stötdämparen rör sig en lättrullande vagn med en buffert enligt figuren. Vagnens massa är 0,300 kg och dess fart 0,500 m/s. k=5,00 N/m och r=2,50 kg/s.

a) Teckna ekvationen för vagnens rörelse medan den är i kontakt med stötdämparen.

b) Hur långt trycks fjädern ihop?


Så här har jag löst första delen:

Enligt Newtons andra lag: 

 F=ma-Ffjäder-Ffriktion=ma-rv-ky=ma-rdydt-ky=md2ydt2-2,50dydt-5,00y=0,300d2ydt2

För b-delen har jag tagit reda på samtliga lösningar till differential ekvationen:

y=c1e-103t+c2e-5t

När kolven närmar sig sitt slutläge ska dydt, dvs hastigheten, bli noll. Om jag nu deriverar y med avseende på t, då får jag:

dydt=-103c1e-103t-5c2e-5t

Sätter jag den här lika med noll, får jag följande ekvation:

-103c1e-103t-5c2e-5t=0

Och här har jag kört fast. Eftersom jag inte vet värdena på c1 och c2då går det inte att räkna ut t ?

Massa 490
Postad: 18 jul 2020 13:01

Du vet hastighet och läge vid tidpunkten 0.

Kan det ge något?

Marx 375
Postad: 18 jul 2020 15:57 Redigerad: 18 jul 2020 16:18
Massa skrev:

Du vet hastighet och läge vid tidpunkten 0.

Kan det ge något?

Just det! Nu är jag med. Vid tiden t=0 är y=0 och y´=0,500 m/s. 

t=0 , y(0)=0      0=c1+c2t=0 , y´(0)=0,5 m/s     0,5=-103c1-5c2c1+c2=0-2c1-3c2=0,3c1=0,3 och  c2=-0,3

Efter insättningen av c1 och c2 i ekvationen kan vi räkna ut tiden: 

-e-103t+1,5e-5t=0e53t=1,5t=0,243 s

Nu är det bara att sätta in detta värde i y och då får jag y=0,044 m vilket stämmer.

Men nu har jag en annan fråga. Frågan lyder hur länge dröjer det innan vagnen släpper kontakten med stötdämparen och hur fort rör den sig då? 

Jroth 1191 – Fd. Medlem
Postad: 18 jul 2020 17:49

Kan du med ord beskriva varför vagnen släpper kontakten med stötdämparen?

Visa spoiler

Ledning:

Skissa kurvan för y'(t)y^{'}(t), vad händer vid extrempunkten?

Marx 375
Postad: 18 jul 2020 21:36
Jroth skrev:

Kan du med ord beskriva varför vagnen släpper kontakten med stötdämparen?

Visa spoiler

Ledning:

Skissa kurvan för y'(t)y^{'}(t), vad händer vid extrempunkten?

För att kraften från dämparen upphävs vilket leder till att vagnen släpper kontakten med dämparen. Med andra ord ska accelerationen bli noll så att kraften också blir noll. Därmed antar hastigheten sitt största värde då vagnen tappar sin kontakt med stötdämparen. 

Men då undrar jag om jag ska få fram en ny partikulär lösning med villkoren y(0)=0,044 my´(0)=0  m/still den ursprungliga  differential ekvationen eller ska jag ställa upp en ny ekvation?

Anledningen till att jag tänker på en ny ekvation är att friktionskraften, i det fallet, är motsatt riktad till fjäderkraften. Så här menar jag:

Och då tänker jag att ekvationen ska se ut så här:

ma=Ffjäder-Ffriktiond2ydt+rmdydt-kmy=0

Eller har jag tänkt fel? I så fall varför?

PATENTERAMERA 6064
Postad: 18 jul 2020 22:30

Den första stycket är rätt tänkt. Sedan tycker jag att du skall tänka en vända till.

Marx 375
Postad: 18 jul 2020 22:37
PATENTERAMERA skrev:

Den första stycket är rätt tänkt. Sedan tycker jag att du skall tänka en vända till.

Vilket stycke menar du? Du menar att motiveringen för varför vagnen släpper stötdämparen är korrekt men resten stämmer inte?

PATENTERAMERA 6064
Postad: 18 jul 2020 22:45

Ja motiveringen är korrekt. Men tänk på att dydt har olika tecken då vagnen rör sig åt olika håll. Så måste man ha olika ekvationer beroende på i vilken riktning vagnen rör sig?

Marx 375
Postad: 19 jul 2020 00:11
PATENTERAMERA skrev:

Ja motiveringen är korrekt. Men tänk på att dydt har olika tecken då vagnen rör sig åt olika håll. Så måste man ha olika ekvationer beroende på i vilken riktning vagnen rör sig?

Ja, det är sant att tecknet på dydtpåverkar ekvationen. Men hur ska ekvationen se ut i så fall? Jag har provat på många olika sätt men ändå får en ekvation som inte har nån lösning alls. Det blir så att jag sätter d2ydt2

lika med noll och då får jag det till ett naturlig logaritm-uttryck på ena sidan och ett negativt värde på andra sidan vilket leder till inget svar!

SaintVenant 3956
Postad: 19 jul 2020 13:36 Redigerad: 19 jul 2020 13:47

Vad får du fram för extrempunkt för hastigheten? Här menar jag med den ursprungliga relationen.

Ledning

Ditt första stycke som Patenteramera pratar om innehåller all information du behöver för att lösa uppgiften. Exempelvis:

y''t=103e-10t/3-7.5e-5t\displaystyle y''\left(t\right)=\frac{10}{3}e^{-10t/3}-7.5e^{-5t}

Vad får du om du sätter detta lika med noll?

Marx 375
Postad: 20 jul 2020 21:29 Redigerad: 20 jul 2020 22:20
Ebola skrev:

Vad får du fram för extrempunkt för hastigheten? Här menar jag med den ursprungliga relationen.

Ledning

Ditt första stycke som Patenteramera pratar om innehåller all information du behöver för att lösa uppgiften. Exempelvis:

y''t=103e-10t/3-7.5e-5t\displaystyle y''\left(t\right)=\frac{10}{3}e^{-10t/3}-7.5e^{-5t}

Vad får du om du sätter detta lika med noll?

Kraftekvationen i andra fallet blir densamma, dock lösningen till den antar annorlunda värden för C1 och C2 eftersom villkoren har ändrats när vagnen vänder sig. Men varför ska man inte sätta ut olika tecken för fjäderkraften och friktionskraften i den nya ekvationen?

Jroth 1191 – Fd. Medlem
Postad: 20 jul 2020 23:17 Redigerad: 20 jul 2020 23:18

Varför måste man ha en ny ekvation? Vilka villkor har ändrats?

Som jag tolkar uppgiften lossnar vagnen vid hastighetens extrempunkt och fortsätter på egen hand, åt vänster. Det innebär att hastigheten efter t0.5st\approx 0.5\mathrm{s} helt enkelt förblir extremvärdet av derivatan, y'|miny'|{min}

Marx 375
Postad: 20 jul 2020 23:34
Jroth skrev:

Varför måste man ha en ny ekvation? Vilka villkor har ändrats?

Som jag tolkar uppgiften lossnar vagnen vid hastighetens extrempunkt och fortsätter på egen hand, åt vänster. Det innebär att hastigheten efter t0.5st\approx 0.5\mathrm{s} helt enkelt förblir extremvärdet av derivatan, y'|miny'|{min}

Så här menar jag.

PATENTERAMERA 6064
Postad: 21 jul 2020 00:00 Redigerad: 21 jul 2020 00:05

Med y räknat positivt åt höger har vi

my¨ = Fy_fjäder+ Fy_friktion = -ky - ry˙, vilket ger

my¨  + ky + ry˙ = 0.

Notera att  Fy_friktion = - ry˙, vilket innebär att friktionskraften är riktad åt vänster då y˙ är större än noll  (vagnen rör sig åt höger) och riktad åt höger då y˙är mindre än noll (vagnen rör sig åt vänster). Som sig bör.

Jroth 1191 – Fd. Medlem
Postad: 21 jul 2020 00:03

Du har definierat y som positiv åt höger. Det innebär att du också definierat y'y' (dvs v) och y''y''

y'y' är negativ då vagnen rör sig åt vänster.

Det innebär att friktionstermen -ry'-ry' är riktad åt höger då rörelsen sker åt vänster.

Om du plötsligt sätter ett plustecken framför den termen kommer kommer den verka åt fel håll eftersom y'y' är negativ.

Den korrekta ekvationen, oavsett åt vilket håll vagnen rör sig, är

-ry'-ky=my''-ry^{'}-ky=my^{''}

Tecknet på derivatan ser till att friktionskraften alltid är motriktad rörelsen.

Marx 375
Postad: 21 jul 2020 22:32
PATENTERAMERA skrev:

Med y räknat positivt åt höger har vi

my¨ = Fy_fjäder+ Fy_friktion = -ky - ry˙, vilket ger

my¨  + ky + ry˙ = 0.

Notera att  Fy_friktion = - ry˙, vilket innebär att friktionskraften är riktad åt vänster då y˙ är större än noll  (vagnen rör sig åt höger) och riktad åt höger då y˙är mindre än noll (vagnen rör sig åt vänster). Som sig bör.

Tack! Nu är jag med.

Svara
Close