Största värde för y
- Förstår inte uppgift det går så här
- Bestäm grafisk största värdet för y
- a) y=cosx-3
- b) 15-4sin(x+35)
- C) y=33sinx+56cosx
- d) y=65sinx-72cosx
Förstår ej hur jag ska gå till väga?? Har satt in dem i grafritande räknare försökt beräkna amplitud för få största värdet ,förstår helt enkelt inte hur jag ska .gå till vägväga med dessa uppgifter om någon kan förklara hur jag ska tänka så kan jag göra dem?
Strök över tre frågor, som bör tas i var sin tråd. /Smaragdalena, moderator
Matteuppgift95 skrev:
- Förstår inte uppgift det går så här
- Bestäm grafisk största värdet för y
- a) y=cosx-3
- b) 15-4sin(x+35)
- C) y=33sinx+56cosx
- d) y=65sinx-72cosx
Förstår ej hur jag ska gå till väga?? Har satt in dem i grafritande räknare försökt beräkna amplitud för få största värdet ,förstår helt enkelt inte hur jag ska .gå till vägväga med dessa uppgifter om någon kan förklara hur jag ska tänka så kan jag göra dem?
a)
Sörsta värde för funktionen Det är 1.
Eftersom cos(v) aldrig kan vara större än 1 eller mindre än -1. Testa att lösa följande ekvation:
Och om du ritar grafen så ser du att det är 1.,
Fast som det står angivet i originalinlägget är det , d.v.s. samma sak som . Detta ger ett största värde på .
Förlåt men jag förstår fortfarande inte ,jag hänger med på att största värde för Cosinus ligger mellan -1 och 1
Oj glömde på a) uppgiften att det är 6cos(x-3) mitt felsorry
Rätt svar blir då 3 men hur dem tillväga
AlvinB skrev:Fast som det står angivet i originalinlägget är det , d.v.s. samma sak som . Detta ger ett största värde på .
Det står "cosx-3" Hur vet du att det är ? Det kan vara vilket som.
Nej, största värdet för cos(x)=1, minsta värdet för cos(x)=-1. Alla värden för cos(x) ligger i intervallet [-1,1]. Det var nog det du menade, men det var inte det du skrev.
Om du vill att y=cos(x)-3 skall vara så stort som möjligt, behöver du välja x så att cos(x) är så stort som möjligt.
Underligt att det står att man skall lösa uppgiften grafiskt - jag tycker det här är lättare att göra genom att tänka än genom att rita. (Om det finns en färdig bild är det enklare att titta på den.) Tänk, en uppgift där jag inte svarar som jag brukar!
Matteuppgift95 skrev:Oj glömde på a) uppgiften att det är 6cos(x-3) mitt felsorry
Använd parenteser, annars så vet man inte vad du menar när du skriver formler. Du kan redigera din tråd genom att trycka på "redigera"
Ska det vara eller
EDIT:
Jaha, det ska alltså vara på a?
Använd även formelskrivaren, tryck då på roten ur symbolen i kommentarsfältet.
Korra skrev:AlvinB skrev:Fast som det står angivet i originalinlägget är det , d.v.s. samma sak som . Detta ger ett största värde på .
Det står "cosx-3" Hur vet du att det är ? Det kan vara vilket som.
Nej, det kan inte vara vilket som. Om man vill skriva det som du menar, så skriver man y=cos(x-3). Om man inte har parenteser så har cosinus-funktionen högre prioritet än additionen.
Korra skrev:Matteuppgift95 skrev:Oj glömde på a) uppgiften att det är 6cos(x-3) mitt felsorry
Använd parenteser, annars så vet man inte vad du menar när du skriver formler. Du kan redigera din tråd genom att trycka på "redigera"
Ska det vara eller
EDIT:
Jaha, det ska alltså vara på a?
Använd även formelskrivaren, tryck då på roten ur symbolen i kommentarsfältet.
Nej, nej, nej! Ändra inte i ett inlägg när det har blivit besvarat. Det gör att tråden blir obegriplig för den som inte var med från början (dessutom står det i Pluggakutens regler). Naturligtvis får man rätta stavfel och liknande, och man kan lägga till en kommentar i sina gamla inlägg, om man tycker det behövs.
Dessutom: Den här tråden har redan blivit ganska lång. Gör en ny tråd för var och en av dina tre andra frågor, så att det inte blir för rörigt. /moderator
Jag förstår inte är det enklare göra det algebraiska?
Så här tänkte jag första uppgift tog 6-3
På andra 15+4 som är 19 sen vet jag inte varför jag gjorde så och hur jag ska göra på dem andra
Smaragdalena skrev:Korra skrev:AlvinB skrev:Fast som det står angivet i originalinlägget är det , d.v.s. samma sak som . Detta ger ett största värde på .
Det står "cosx-3" Hur vet du att det är ? Det kan vara vilket som.
Nej, det kan inte vara vilket som. Om man vill skriva det som du menar, så skriver man y=cos(x-3). Om man inte har parenteser så har cosinus-funktionen högre prioritet än additionen.
Är det en matematisk regel ? Bra info.
(Kan du radera all onödig info här i tråden och redigera inlägget?)
Eller låsa den så att Matteuppgift kan göra en ny ?
Korra skrev:Smaragdalena skrev:Korra skrev:AlvinB skrev:Fast som det står angivet i originalinlägget är det , d.v.s. samma sak som . Detta ger ett största värde på .
Det står "cosx-3" Hur vet du att det är ? Det kan vara vilket som.
Nej, det kan inte vara vilket som. Om man vill skriva det som du menar, så skriver man y=cos(x-3). Om man inte har parenteser så har cosinus-funktionen högre prioritet än additionen.
Är det en matematisk regel ? Bra info.
Ja, de trigonometriska funktionerna har latvarianter där man skriver den utan parenteser vilket betyder att man tar funktionen med bara som argument. D.v.s. tolkas som .
Dock tycker jag att detta är ett utmärkt sätt att få folk att missförstå det man skriver, så jag föredrar att alltid vara tydlig med parenteser.
Kan någon förklara hur jag ska tänka när jag utför a och b?? Känns inte som jag förstår
AlvinB skrev:Korra skrev:Smaragdalena skrev:Korra skrev:AlvinB skrev:Fast som det står angivet i originalinlägget är det , d.v.s. samma sak som . Detta ger ett största värde på .
Det står "cosx-3" Hur vet du att det är ? Det kan vara vilket som.
Nej, det kan inte vara vilket som. Om man vill skriva det som du menar, så skriver man y=cos(x-3). Om man inte har parenteser så har cosinus-funktionen högre prioritet än additionen.
Är det en matematisk regel ? Bra info.
Ja, de trigonometriska funktionerna har latvarianter där man skriver den utan parenteser vilket betyder att man tar funktionen med bara som argument. D.v.s. tolkas som .
Dock tycker jag att detta är ett utmärkt sätt att få folk att missförstå det man skriver, så jag föredrar att alltid vara tydlig med parenteser.
Japp, jag håller med.
Matteuppgift95 skrev:Kan någon förklara hur jag ska tänka när jag utför a och b?? Känns inte som jag förstår
Du får göra en tråd för varje uppgift.
en tråd för b)
en tråd för c)
och så vidare.
;p