Största möjliga primtal up 3277
Eftersom det är a^2 kan a vara vilket negativttal som helst som plus med 7 blir ett primtal. Hur ska man tänka?
Jag skulle ta reda på vilket det största talet är som uttrycket kan bli. Sedan se om det är ett primtal.
Edit: Ja, du har ju rätt i att det kan bli hur stort som helst när a får vara negativt. Jag tänkte först på a och b större än 0.
Svaret i facit är 31. Jag förstår inte hur man kommer fram till svaret
Talet a måste vara ett JÄMNT negativt tal om b skall vara 7 - om n är negativt udda blir n2 också negativt udda, och då blir n2+7 ett jämnt tal, och alla jämna tal som är större än 2 är delbara med 2.
EDIT: menade nånting och skrev nånting annat... fixat!
Smaragdalena skrev:Talet a måste vara ett JÄMNT negativt tal om b skall vara 7 - om n är negativt blir n2 också negativt, och då blir n2+7 ett jämnt tal, och alla jämna tal som är större än 2 är delbara med 2.
Hur kan n^2 vara negativ? Det är ju minus * minus som ska bli plus?
Renny19900 skrev:Svaret i facit är 31. Jag förstår inte hur man kommer fram till svaret
Då var det som jag trodde. De har glömt att säga att a och b ska vara större än eller lika med noll.
Renny19900 skrev:Smaragdalena skrev:Talet a måste vara ett JÄMNT negativt tal om b skall vara 7 - om n är negativt blir n2 också negativt, och då blir n2+7 ett jämnt tal, och alla jämna tal som är större än 2 är delbara med 2.
Hur kan n^2 vara negativ? Det är ju minus * minus som ska bli plus?
Du har rätt, jag skrev fel - hade tänkt skriva "udda" men fingrarna gjorde något annt. Fixat nu. Tack för att du hittade mitt fel!
Laguna skrev:Renny19900 skrev:Svaret i facit är 31. Jag förstår inte hur man kommer fram till svaret
Då var det som jag trodde. De har glömt att säga att a och b ska vara större än eller lika med noll.
Jaha om a och b ska vara större eller lika med noll
då ska a vara så stort tal som möjligt och b så stort tal som möjligt som tillsammans ska vara ett primtal.
Alltså största värdet på a är 5
(5^2 )+ 7 = inte primtal (32)
5^2 + 6 = ett primtal (31)
alltså a= 5
b = 6
————
Tänk om den frågan hade kommit på ett prov, hur skulle man tänka om de inte hade lagt till att à och b är större eller lika med 0.... Skulle det inte vara frågan som är fel formulerad eller ska man kunna tolka den frågan..? För om laguna inte hade sagt att à och b ska vara större eller lika med 0 så hade jag förmodligen svarat att det inte finns något lösning till frågan för då hade a ^ 2 kunnat vara vilket tal som helst
Den frågan var felformulerad. Om du lägger till "Jag antar att A och B skall vara positiva, så..." eller "Eftersom det itne står att A och B inte kan vara negativa, så..." tycker jag att du borde kunna få full poäng för två helt olika lösningar.
När jag började arbeta som lärare, tyckte jag att alla provfrågor (och liknande) var så förfärligt styltigt och onaturligt formulerade. En gång hade jag givit eleverna en provfråga och förväntade mig ett visst svar. Det visade sig att (nästan) alla elever hade skrivit samma svar, men ett helt annat än det svaret jag hade tänkt. Då satte jag mig ock läste igenom frågan ordentligt, och konstaterade att man mycket väl kunde ha tolkat frågan så som mina elever hade tänkt och inte bara så som jag hade tänkt. Eleverna fick full poäng på ett helt annat svar än vad jag hade tänkt - man kan ju inte kräva att de skall veta hur jag har tänkt, om jag inte har skrivit det!
Är detta i den nya Matematik 5000 1C boken?
För hittills har jag märkt en massa felformulerade uppgifter och uppgifter där facit är fel, boken känns dåligt bearbetad "in my opinion".
Ja det är den nya matematik boken 5000 1c. Jag vet inte om boken är svårare eller om det är frågorna som är svårt formulerade... För jag har svårt med att förstår många frågor trots att jag lyckades lösa alla uppgifter i en annan bok som heter origo 1c