Ställa upp ekvationssystem
John har tre äpplen. Lisa har dubbelt så många. Hur många äpplen är det totalt? Ställ upp en ekvation.
Jag vet att jag har gjort rätt men jag vill få tips om hur man sätter upp tydliga värden. Ska jag refera till John som x eller ska jag refera John's äpplen till x. Ska y vara det totala värdet? Ska jag skriva att x = 3 och sen föra in det i min ekvation?
Hej!
Du har gjort rätt fram till att du skrev y=3x, men sen varför bytte du x mot 3?
Mvh
Mohammad Abdalla skrev:Hej!
Du har gjort rätt fram till att du skrev y=3x, men sen varför bytte du x mot 3?
Mvh
För att x = 3. Hur ska jag göra?
MvH
John har 3 äpplen
Lisa har dubbelt så många 2×3=6
Tillsammans har de 9 äpplen.
På denna uppgift behöver du inte skriva ett algebraiskt uttryck för att du vet hur många äpplen har var och en.
Hade uppgiften varit så här
"Lisa har dubbelt så många äpplen som John. Tillsammans har de 9 äpplen. Hur många äpplen har var och en?"
Här behöver du anta att John har x äpplen( x är antal äpplen John har. Och sen ska skriva ett uttryck för hur många äpplen Lisa har, vilket är 2x för att hon har dubbelt så många.
Efter det så kan du skriva en ekvation utifrån att de tillsammans har 9 äpplen.
Tillsammans har de 9 betyder att
x + 2x= 9
Sen löser du ekvationen.......x=3
Mvh
Vilken nivå struderar du matte på? Det står i Pluggakutens regler att du skall lägga din tråd på rätt nivå, som du redan fått ett påpekande om. Även detta ser ut att passa i åk 9, så jag flyttar tråden dit. /moderator