Stående vågor
jag förstår inte hur jag ska gå tillväga för att lösa denna. Jag förstår varför figuren ser ut som den gör. Men hur bestämmer jag avståndet mellan noderna. På bilden verkar det ju bara finnas en nod...
Du ska rita (det vanliga alltså...).
Hur strängen ser ut när vågorna överlappar.
Pieter Kuiper skrev:Du ska rita (det vanliga alltså...).
Hur strängen ser ut när vågorna överlappar.
När de överlappar så blir det ett rakt streck i mitten pga destruktiv interferens. För AI lyckas den lösa problemet. Men
det jag inte förstår är hur man kan sätta hastigheten till 2m/s när de rör sig åt motsatt håll och när de möts blir ju hastigheten 0?
Splash.e skrev:
För AI lyckas den lösa problemet.
Imponerande!
Men här en animation:
Pieter Kuiper skrev:Splash.e skrev:
För AI lyckas den lösa problemet.Imponerande!
Men här en animation:
ja så i bilden ser man att hasitgheten bevaras men varför är det så? Så frekvensen blir densamma för att båda vågorna har samma frekvens och hälften kommer därför att slås ut och hälften kommer bilda en vågdal och hälften en vågtopp Men borde inte frekvense bli annorlunda eftersom det bildas destruktiv interferens och det resultatet blir en rak våg,
Du ska använda superpositionsprincipen. Det betyder att den resulterande vågen är summan av de två individuella vågorna i varje punkt. Dvs du kan fortfarande betrakta de två vågorna som individuella, med hastigheten 2 m/s åt var sitt håll även fast den resulterande stående vågen står stilla (och du inte längre kommer att visuellt kunna urskilja de ursprungliga vågorna i den resulterande vågen).
För att förstå det så är det enklast att rita.
Titta till exempel på den här videon:
https://www.youtube.com/watch?v=ADkMM5SRMN0
Simulatorn som han använder i videon är denna, som du kan leka med själv:
https://phet.colorado.edu/sims/html/wave-on-a-string/latest/wave-on-a-string_all.html