stadsplanering- modeller
vi läser om stader i geografi nu och ska få uppgift om undersöka stad/ kommun vi lever i
alltså jag bor i kumla( Örebro lan) så hittat jag planering av kumla, men förstår inte riktig vilken modell den staden har
http://lanskarta.orebro.se/#0&8;0&1&505694.5;6555525&-1&151,99&
(kopiera och klistra in länk ) är det flerkärne modell eller? sektor modell?
tacksam för hjälp
nån som kan hjälpa?
Saasha skrev :vi läser om stader i geografi nu och ska få uppgift om undersöka stad/ kommun vi lever i
alltså jag bor i kumla( Örebro lan) så hittat jag planering av kumla, men förstår inte riktig vilken modell den staden har
http://lanskarta.orebro.se/#0&8;0&1&505694.5;6555525&-1&151,99&
(kopiera och klistra in länk ) är det flerkärne modell eller? sektor modell?
tacksam för hjälp
Kumla har en riktigt gammal stadskärna, Kumlaby, och en nyare stadskärna som tillkom i samband med järnvägens byggande under 1800-talet. Redan där kan vi anta att Kumla inte är byggd enligt sektormodellen. Det som talar för sektormodellen är järnvägens sträckning rakt genom staden, men då skulle industrierna följt järnvägen, vilket de inte gör.
Istället har industriområdena placerats som fyra centrum i stadens utkant. Troligtvis finns det köpcentra utanför Kumlas centrum också? Nu bor jag inte i Kumla, men jag antar att varje industriområde lockar till sig arbetskraft, enklare butiker och lunchrestauranger, lokaltrafik med pendlare osv. På det viset är den första kärnan i Kumlan placerad där järnvägsstationen och torget ligger. Därefter har det uppstått mindre centra i eller kring varje industriområde.
Men jag är inte helt säker. Det som kan tala mot min teori är hur de rika i Kumla är bosatta (se bild, CBD = centrum för handel, Kumlas torg i ditt exempel).
Om Kumlas överklass är bosatta i anslutning till torget, och industrierna med bostäder för arbetare följer järnvägen, samt industrispår/vägar till och från järnvägsstationen, har du en stad av sektormodell. Men så vitt jag kan tolka kartan över Kumla är inte det fallet. Dessutom är staden för liten för att ha den utpräglade skillnaden mellan fattiga och rika som man kan hitta i större städer.
Du som bor i Kumla borde ha lättare att de vilken modell som passar bäst eftersom modellerna baseras till stor del på var folk av olika social status är bosatta jämfört med var arbetsplatserna finns.
tack såååååååååååå mycket för svaret
Jag känner inte till Kumla men jag har bott många år i Udevall, även den en industristad.
Uddevalla började som en stad av sektormodell. Längs ån genoom staden låg flera industrier och torget. Det var naturligt att även dra in järnvägen till stadens centrum.
Sedan byggdes ett skeppsvarv en bit från Uddevalla. Där skapades det första centrat utanför Uddevalla. Det drog till sig så mycket arbetare att det var naturligt med service runt varvet. Ett annat centrum bildades vid Kuröd, ett industriområde som växte upp i samband med att marken i centrala staden var för dyr för att bygga industrier på.
När de stora industrierna i stadens centrum brann eller lades ner togs tomterna över av bostadshus och affärer. Istället flyttades mycket av verksamheten utanför staden.
När regementet I17 lades ner blev det ett naturligt nytt centrum med flera skolor som startades i de tomma kasernerna. När E6 drogs utanför staden byggdes enorma köpcentra där istället och stadskärnan utarmades.
I dagsläget är Uddevalla en stad med tre tydliga centrum och flera mindre tydliga. En stad kan alltså gå från sektor- till flerkärnemodell. Det har troligen också Kumla gjort. Frågan är var på den resan som staden befinner sig just nu.
tack så mycket nnu förstår jag mer
Ingemar skrev :Saasha skrev :vi läser om stader i geografi nu och ska få uppgift om undersöka stad/ kommun vi lever i
alltså jag bor i kumla( Örebro lan) så hittat jag planering av kumla, men förstår inte riktig vilken modell den staden har
http://lanskarta.orebro.se/#0&8;0&1&505694.5;6555525&-1&151,99&
(kopiera och klistra in länk ) är det flerkärne modell eller? sektor modell?
tacksam för hjälp
Kumla har en riktigt gammal stadskärna, Kumlaby, och en nyare stadskärna som tillkom i samband med järnvägens byggande under 1800-talet. Redan där kan vi anta att Kumla inte är byggd enligt sektormodellen. Det som talar för sektormodellen är järnvägens sträckning rakt genom staden, men då skulle industrierna följt järnvägen, vilket de inte gör.
Istället har industriområdena placerats som fyra centrum i stadens utkant. Troligtvis finns det köpcentra utanför Kumlas centrum också? Nu bor jag inte i Kumla, men jag antar att varje industriområde lockar till sig arbetskraft, enklare butiker och lunchrestauranger, lokaltrafik med pendlare osv. På det viset är den första kärnan i Kumlan placerad där järnvägsstationen och torget ligger. Därefter har det uppstått mindre centra i eller kring varje industriområde.
Men jag är inte helt säker. Det som kan tala mot min teori är hur de rika i Kumla är bosatta (se bild, CBD = centrum för handel, Kumlas torg i ditt exempel).Om Kumlas överklass är bosatta i anslutning till torget, och industrierna med bostäder för arbetare följer järnvägen, samt industrispår/vägar till och från järnvägsstationen, har du en stad av sektormodell. Men så vitt jag kan tolka kartan över Kumla är inte det fallet. Dessutom är staden för liten för att ha den utpräglade skillnaden mellan fattiga och rika som man kan hitta i större städer.
Du som bor i Kumla borde ha lättare att de vilken modell som passar bäst eftersom modellerna baseras till stor del på var folk av olika social status är bosatta jämfört med var arbetsplatserna finns.
Hej
Det var jag som hade kontot saasha eftersome den inte längre funkar har jag den här konto nu.... (jag har sagt det till några moderate) så vill jag försatta fragan från det här konto
Menar du så att vanligaste fel med kumla är
Industrierna inte följer järnväg?
Mvh