st och vt diagram
Hej, jag har suttit och funderat på detta men förstår inte den. På bild 1 ser man att positionen har en positiv riktning där den ökar med tiden. Men hur kommer det sig att hastigheten lutar sig åt negativ riktning från positiv till 0. Medan på den andra bilden lutar positionen också positiv. Men lutningen på hastigheten är positiv, från 0 och upp. Kan någon förklara detta! Tack på förhand!
1:
2:
I det första fallet är accererationen negativ, i det andra positiv. I det första fallet minskar lutningen för positions-kurvan, i det andra ökar den.
Smaragdalena skrev:I det första fallet är accererationen negativ, i det andra positiv. I det första fallet minskar lutningen för positions-kurvan, i det andra ökar den.
Menar du då att lutningen för positions-kurvan fortsatt efter kommer att minska i den första?
Elipan skrev:Smaragdalena skrev:I det första fallet är accererationen negativ, i det andra positiv. I det första fallet minskar lutningen för positions-kurvan, i det andra ökar den.
Menar du då att lutningen för positions-kurvan fortsatt efter kommer att minska i den första?
Lutningen, d v s hastigheten, har redan gått ner till 0. Kan hastigheten bli mindre än 0?
Smaragdalena skrev:Elipan skrev:Smaragdalena skrev:I det första fallet är accererationen negativ, i det andra positiv. I det första fallet minskar lutningen för positions-kurvan, i det andra ökar den.
Menar du då att lutningen för positions-kurvan fortsatt efter kommer att minska i den första?
Lutnikngen, d v s hastigheten, har redan gått ner till 0. Kan hastigheten bli mindre än 0?
Hastigheten kan väl bli negativ ifall den vänder tillbaka dvs ifall positions-kurvan fortsätter eftersom den lutar nedåt i slutändan.
Det stämmer.
Jag förstår dock inte hur accelerationen kan vara negativ i bild 1 när positionen ökar.
Om du t ex kör bil i 100 km/h och bromsar så är accelerationen negativ samtidigt som sträckan ökar (ända tills du har bromsat till stillastående).
Jaha, det var ett bra exempel. Tack!