3 svar
822 visningar
Soso 382
Postad: 19 feb 2019 20:30

spegling i koordinatsystem

hur fungerar spegling och hur ska man veta i vilka koordinater man ska spegla. Tex spegla kvadraten med koordinaterna 4,1  4,3 7,1 och 7,3 i y = x?

Smutstvätt 25081 – Moderator
Postad: 19 feb 2019 21:12

Om du speglar i en viss linje, innebär det att alla y-värden blir x-värden och vice versa. :) En punkt blir alltså (4, 1). Hur blir de andra?

Soso 382
Postad: 19 feb 2019 21:20

men om man ska spegla i Y=-x hur blir det då?

Laguna Online 30499
Postad: 21 feb 2019 14:50

Om man ska göra det grafiskt, alltså i den ritade figuren, så tar man för varje punkt den närmaste vägen till speglingslinjen, och sedan lika långt till på andra sidan.  Hur man gör algebraiskt, alltså utgående från k och m för linjen, vet jag inte på rak arm. Det verkar inte så svårt, men jag tvivlar på att ni ska göra det i nian.

För (4,1) blir det alltså: hitta den närmaste punkten på linjen. Det är (1,5; -1,5). Dra en linje från (4,1) genom (1,5; -1,5) och gå lika långt på andra sidan linjen. Då hamnar vi på (-1, -4) om jag har gjort rätt.

Det verkar som om metoden här är att x och y byter plats och dessutom byter tecken. Men för generella k och m för speglingslinjen får man jobba mer.

Svara
Close