Spegling
Bestäm matrisen för den linjära avbildning från R3 till R3 som speglar alla vektorer i planet med ekvation . Hur gör jag?
Om är en normalvektor till planet, så är speglingen avbildningen
.
För att hitta standardmatrisen får du titta på hur speglingen påverkar standardbasen
, , .
Kolumnerna i matrisen är bilderna under speglingen av vektorerna i standardbasen.
Enligt facit så ska det bli . Så jag tänker att x måste speglas mot y-axeln, och y-axeln därför speglas mot x-axeln. Så roteringen sker vid z-axeln. Jag har ganska svårt att visualisera i 3D, men tänker att detta ändå låter logiskt....
Jo, precis. Vi speglar i planet , så speglas på och speglas på .
Men detta är ju egentligen en genväg. Du kan ju också beräkna allt steg för steg så som PATENTERAMERA beskrev.
Hur räknar man detta då? För jag har ju varken x eller en normalvektor, så det är inte helt självklart för mig hur man ska göra… antar att x kanske blir enhetsvektorerna, men vad blir då normalvektorn? 🤔
Du kan skriva planet som
x1 - x2 + 0x3 = 0.
Så
.
Sedan stoppar du, precis som du säger, in standardbasens vektorer i stället för i formeln för spegling.
Tack så jättemycket för hjälpen! Då hänger jag med! 😃