6 svar
462 visningar
ilovechocolate behöver inte mer hjälp
ilovechocolate 664
Postad: 2 apr 2022 12:48

Spegling

Bestäm matrisen för den linjära avbildning från R3 till R3 som speglar alla vektorer i planet med ekvation x1=x2. Hur gör jag?

PATENTERAMERA 6060
Postad: 2 apr 2022 13:27

Om n är en normalvektor till planet, så är speglingen avbildningen

xx-2projnx.

För att hitta standardmatrisen får du titta på hur speglingen påverkar standardbasen

e1=100e2=010e3=001.

Kolumnerna i matrisen är bilderna under speglingen av vektorerna i standardbasen.

ilovechocolate 664
Postad: 26 mar 2023 20:39 Redigerad: 26 mar 2023 20:40

Enligt facit så ska det bli 010100001 .  Så jag tänker att x måste speglas mot y-axeln, och y-axeln därför speglas mot x-axeln. Så roteringen sker vid z-axeln. Jag har ganska svårt att visualisera i 3D, men tänker att detta ändå låter logiskt....

AlvinB 4014
Postad: 26 mar 2023 20:43

Jo, precis. Vi speglar i planet x=yx=y, så e1\mathbf{e}_1 speglas på e2\mathbf{e}_2 och e2\mathbf{e}_2 speglas på e1\mathbf{e}_1.

Men detta är ju egentligen en genväg.  Du kan ju också beräkna allt steg för steg så som PATENTERAMERA beskrev.

ilovechocolate 664
Postad: 26 mar 2023 22:52

Hur räknar man detta då? För jag har ju varken x eller en normalvektor, så det är inte helt självklart för mig hur man ska göra… antar att x kanske blir enhetsvektorerna, men vad blir då normalvektorn? 🤔

PATENTERAMERA 6060
Postad: 26 mar 2023 23:08 Redigerad: 26 mar 2023 23:08

Du kan skriva planet som

x1 - x2 + 0·x3 = 0.

Så 

n=1-10.

Sedan stoppar du, precis som du säger, in standardbasens vektorer i stället för x i formeln för spegling.

ilovechocolate 664
Postad: 27 mar 2023 14:04

Tack så jättemycket för hjälpen! Då hänger jag med! 😃

Svara
Close