Spännkraft, lyftkraft, densitet... Ballong-helium. Provfråga
En tom plastballong väger 2,00g. Man fyller den med helium så att volymen blir 6,0 liter. För att ballongen inte skall stiga till väders och försvinna knyter man fast en tråd i den. Tråden fästs sedan i ett bord. Hur stor blir spännkraften i tråden?
Det var så att jag gjorde på ett annat sätt än läraren och hon gav mig ej poängen fastän jag kom fram till rätt svar. Hon sa att om jag kan förklara det kan jag få poängen.
Jag gjorde såhär:
= 0,178 kg/m3 2g = 0,002kg 6L=6dm3=6m3 = 1,293 kg/m3
0,002*9,82 = 0,01964 N
= 1,115 kg/m3 <---- (Jag tror hon frågade varför jag gjorde detta, hon fattade ej)
= 1,115 * 9,82 * 0,006
= 0,0657 N
0,0657-0,01964 = 0,0461 N (ungefär)
Svar: 0,0461 N
Det hon gjorde :
Använde sig av
= S + mg
S = - mg
(Spännkraft = )
Asså gjorde jag fel? Jag kom fram till rätt svar. Kan någon hjälpa mig förklara om jag gjorde rätt.
Tacksam för svar.
Min: https://imgur.com/a/XE1u6
Hennes: https://imgur.com/a/lWm56
Du bör förstås kunna förklara hur du har tänkt, annars verkar resultatet ha kommit fram av en slump. Men du tycks ha räknat ut en nettolyftkraft av skillnaden mellan luftens och heliumets densiteter, medan läraren låtit heliumets tyngd ingå i hela ballongens tyngd. Du borde haft en tydligare uppställning, gärna med figur som visar krafterna, och inte skrivit att 6 kubikdecimeter är lika med 6 kubikmeter.
ASDFGHJKL skrev : = 1,115 kg/m3 <---- (Jag tror hon frågade varför jag gjorde detta, hon fattade ej)
Varför gjorde du detta? Förklara.
Bubo skrev :ASDFGHJKL skrev : = 1,115 kg/m3 <---- (Jag tror hon frågade varför jag gjorde detta, hon fattade ej)Varför gjorde du detta? Förklara.
Jag minns ej, hade sett det tidigare tror jag. Men är det fel?
Inte om man kan förklara varför man gjorde så tillräckligt väl. Annars - ja.
smaragdalena skrev :Inte om man kan förklara varför man gjorde så tillräckligt väl. Annars - ja.
Men det är väl inte fel?
Som sagt var - om du kan motivera det väl är det OK - men det verkar som om du inte kunde det, av din beskrivning att döma. Du skulle kunna ha kallat det nettolyftkraft per kubikmeter ballong eller något i den stilen. Kunde du inte förklara det så att din lärare förstod vad du menade, så kan det inte anses vara riktigt. Dessutom borde du ha förklarat tydligare att du beräknat ballongens tyngd.
smaragdalena skrev :Som sagt var - om du kan motivera det väl är det OK - men det verkar som om du inte kunde det, av din beskrivning att döma. Du skulle kunna ha kallat det nettolyftkraft per kubikmeter ballong eller något i den stilen. Kunde du inte förklara det så att din lärare förstod vad du menade, så kan det inte anses vara riktigt. Dessutom borde du ha förklarat tydligare att du beräknat ballongens tyngd.
Gör inte jag och läraren egentligen typ basically samma sak?
Hennes:
S = 1.293 * 6e-3 * g - ((2e-3 + 6e-3 * 0.178) * g)
Med variabler:
S = p(Luft) * V * g - ((m(ballong) + V * p(He)) * g)
S = p(Luft) * V * g - p(He) * V * g - m(ballong * g
S = V * g * (p(Luft) - p(He) ) - m(ballong) * g
kanske blev lite fel
Jodå, bara du motiverar väl, men eftersom du skrev att din lärare inte förstod vad du menade, var motiveringen inte tillräckligt bra.
smaragdalena skrev :Jodå, bara du motiverar väl, men eftersom du skrev att din lärare inte förstod vad du menade, var motiveringen inte tillräckligt bra.
Asså hon förstod det inte.. Hon sa ngt med att dem inte är vätskor och inte flyter eller ngt. Varför tar du då p(luft - p(he)? Typ ngt sånt
Det borde ha gått att förklara så att hon förstod. Jag tror att jag skulle ha tänkt likadant som du - ballongen tränger undan luften, så att det blir en lyftkraft, Archimedes princip fast i luften. Men jag är inte utbildad fysiklärare, även om jag gillar fysik!
smaragdalena skrev :Det borde ha gått att förklara så att hon förstod. Jag tror att jag skulle ha tänkt likadant som du - ballongen tränger undan luften, så att det blir en lyftkraft, Archimedes princip fast i luften. Men jag är inte utbildad fysiklärare, även om jag gillar fysik!
Hur skulle du ha förklarat det? (Lite kort bara)
(Om du vill säga)
Nej, det vill vi inte säga. Det är inte okej att komma med någon annan persons förklaring till läraren och låtsas att man själv kommit på den.
Henrik Eriksson skrev :Nej, det vill vi inte säga. Det är inte okej att komma med någon annan persons förklaring till läraren och låtsas att man själv kommit på den.
Det är ändå nog försent nu. Men hade jag kunnat sagt att jag typ räknade ut nettolyftkraften per m3 och sedan säga att jag och hon ungefär gjorde samma sak, det jag sa ovan?
ASDFGHJKL skrev :... och sedan säga att jag och hon ungefär gjorde samma sak, det jag sa ovan?
Som du nog märker har du svårt att säga EXAKT vad du menar och vad du har räknat på. Det är därför du har fått poängavdrag. Tala om vilka krafter som finns, varför de finns och hur stora de är.