Sönderfall
Mängden av ett radioaktivt ämne avtar exponentiellt med tiden. I en brandvarnare finns 500 nanogram radioaktivt americium 241. Dess halveringstid är 432 år. Hur många nanogram finns kvar efter 386 år? Kalla det YYY.
Hur snabbt minskar mängden efter 210 år? (ng/år) Ta talet gånger 1000 och kalla det XXX."
Någon som kan räkna ut värdet av XXX och YYY? Tack på förhand!
Du har inte redovisat hur långt du kommit i dina kalkyler.
I texten :"avtar exponentiellt" betyder matematiskt ,
där är en (positiv) sönderfallskonstant.
Halveringstiden är den tidpunkt för vilken det gäller att .
Hoppas du kan fortsätta på egen hand.
dr_lund skrev:Du har inte redovisat hur långt du kommit i dina kalkyler.
I texten :"avtar exponentiellt" betyder matematiskt ,
där är en (positiv) sönderfallskonstant.
Halveringstiden är den tidpunkt för vilken det gäller att .
Hoppas du kan fortsätta på egen hand.
Tack, men grejen är den att jag aldrig har räknat inom detta ämnet tidigare så jag vet inte vart jag ska fortsätta..
Rättade till din felaktiga användning av citatfunktionen. /Smaragdalena, moderator
I texten: "finns 500 nanogram". Detta tolkas som att .
Notera att N(t) tolkas som den mängd som finns kvar vid tiden t.
dr_lund skrev:I texten: "finns 500 nanogram". Detta tolkas som att .
Notera att N(t) tolkas som den mängd som finns kvar vid tiden t.
Hmm, okej.
Jag funderar om detta problem hör hemma under Matte 3.
Har ni inte jobbat med exponentialfunktioner i Matte 2?
dr_lund skrev:Jag funderar om detta problem hör hemma under Matte 3.
Har ni inte jobbat med exponentialfunktioner i Matte 2?
Ingen aning. Jag går i Årskurs 8 och hade ingen aning om vad alla dessa begrepp betydde innan jag upptäckte detta problem. Tyckte detta ämnet lät väldigt intressant så jag vill gärna ha ett svar.. Ber om ursäkt om jag satte fel kategori.
Dendar123 skrev:dr_lund skrev:Jag funderar om detta problem hör hemma under Matte 3.
Har ni inte jobbat med exponentialfunktioner i Matte 2?
Ingen aning. Jag går i Årskurs 8 och hade ingen aning om vad alla dessa begrepp betydde innan jag upptäckte detta problem. Tyckte detta ämnet lät väldigt intressant så jag vill gärna ha ett svar.. Ber om ursäkt om jag satte fel kategori.
Trevligt! Har du läst någon matte i förväg? Jag vill peka ut sidor i matteboken.se som har att göra med exponentialfunktioner och logaritmer, men de sidorna förutsätter att man kan lite enklare saker som man lär sig i 9:an och Matte 1, så jag vet inte hur begripliga de är.
Jag instämmer med Laguna. Trevligt med intresserade
ungdomar. ”Hur snabbt minskar mängden” i texten, förutsätter kunskaper i derivering. Svårt att veta hur mycket du har på fötterna.
Du kan tänka så här.
500 ng * för att få svar på den första frågan