Päivi skrev :
Vad vill du ha hjälp med och hur långt har du kommit?
Jag provade flera olika sätt men fick 15 och annat också och då raderade jag bort allt. Jag tänkte på y= kx.+ m
Jag tog k värde och multiplicerade det med x och lade andra sidan y värdet från första parentesen. Inte fick jag rätt. Då tänkte jag. Jag måste radera bort det här. Det är ändå inte rätt.
Eftersom jag gjorde fel, tänkte jag be hjälp med uppgiften.
Det kan väl inte stanna där
5= a/3
så fall blir a= 15.?
Päivi skrev :Jag provade flera olika sätt men fick 15 och annat också och då raderade jag bort allt. Jag tänkte på y= kx.+ m
Jag tog k värde och multiplicerade det med x och lade andra sidan y värdet från första parentesen. Inte fick jag rätt. Då tänkte jag. Jag måste radera bort det här. Det är ändå inte rätt.
Eftersom jag gjorde fel, tänkte jag be hjälp med uppgiften.
Det kan väl inte stanna där
5= a/3
så fall blir a= 15.?
Vi börjar med a-uppgiften.
Du har två punkter som du vill att linjen ska gå igenom, nämligen (3; 5) och (5; a).
Om en rät linje går genom dessa två punkter så har den en viss lutning, nämligen .
Det ger dig ett uttryck för lutningen k, som då alltså beror på konstanten a.
Men du vet samtidigt att denna linje har lutningen .
Du har alltså två olika uttryck för samma storhet k.
Använd denna kunskap för att skriva en enkel ekvation för a.
Läs nu detta jag har skrivit noga och fråga om det är något du inte förstår.
Päivi skrev :så fall blir a= 15.?
Ja, a blir 15. Men förstår du hur du enkelt kan beräkna det (enligt mitt svar)?
Delta y/delta x= 5-a/3-5= a/3
Jo, korsvis multiplikation fungerade och det blev att a = 15
3(5-a)=a(3-5)
15-3a.= -2a
15= -2a+ 3a
15= a
Päivi skrev :Delta y/delta x= 5-a/3-5= a/3
Jo, korsvis multiplikation fungerade och det blev att a = 15
Bra, men var noga med parenteserna Päivi.
Skriv (5-a)/(3-5) istället för 5-a/3-5.
Hur är det med b-uppgiften då, behöver du hjälp även med den?
Har inte kommit någonstans med detta.
Päivi skrev :Har inte kommit någonstans med detta.
Du kan göra på precis samma sätt. Vilka koordinater har den punkten på y-axeln där y = -4a?
(observera att detta inte behöver vara samma linje som i a-uppgiften)
Delta y/delta x= 5-4y/3= 15/3?
nu är jag frågetecken .
Jag kommer inget vart ännu.
Päivi skrev :Delta y/delta x= 5-4y/3= 15/3?
nu är jag frågetecken .
Jag kommer inget vart ännu.
Jag frågar igen: Vilka koordinater har den punkten på y-axeln där y = -4a?
Yngve skrev :Päivi skrev :Delta y/delta x= 5-4y/3= 15/3?
nu är jag frågetecken .
Jag kommer inget vart ännu.
Jag frågar igen: Vilka koordinater har den punkten på y-axeln där y = -4a?
(och återigen: Var noga med parenteserna. Om du menar (5 - 4y)/3 så skriv det och inte 5 - 4y/3)
Är det inte (3:5)?
hur är det med k värdet då?
Päivi skrev :Är det inte (3:5)?
hur är det med k värdet då?
Nej den punkten ligger ju inte på y-axeln, eller hur?
Läs noga nu: Vilka koordinater har den punkten på y-axeln där y = -4a?
Nu börjar jag misstänka att du inte har ritat en figur. Du har väl ritat en figur? Om inte, gör det!
(Ledtråd: Rita ett koordinatsystem och markera en punkt på y-axeln, vilken som helst. Kalla den punktens y-koordinat för -4a. Vad har den punkten för x-koordinat?)
(0:3)
Päivi skrev :(0:3)
Varför 3?
Vi tar då (4:4y)
Päivi skrev :Vi tar då (0: -4)
Nej men läs nu vad jag skriver!
Rita ett koordinatsystem och markera en punkt på y-axeln, vilken som helst. Kalla den punktens y-koordinat för -4a.
Vad har alltså den punkten för y-koordinat?
(0: -4a)
Päivi skrev :(0: -4a)
Ja!
Nu har du alltså två punkter: (3; 5) och (0; -4a). Linjen som går genom dessa punkter har lutningen a/3. Vad är då a?
Delta y/delta x = 5-(-4a)/3-0= a/3
3a= 3(5+ 4a)
3a= 15+ 12a
3a-12a= 15
Päivi skrev :Delta y/delta x = 5-(-4a)/3-0= a/3
3a= 3(5+ 4a)
3a= 15+ 12a
3a-12a= 15
För tredje gången: Använd parenteser!
Om du menar (5-(-4a))/(3-0) då skriv det.
Det du har skrivit är 5-(-4a)/3-0, vilket är samma sak som 5 + (4a/3), och det stämmer inte.
3(5-(-4a)=a(3-0)
15- (-12a)= 3a- 0
12a-3a= -15
9a= -15
a= -15/9
a= -1,666
facit säger
a=-5/3
a= -1,666
Raderat. Felpost.
EDIT: Aha - jag kommenterade ett fel som Päivi redigerade bort.
-15/9 är exakt lika med -5/3, men det är inte exakt lika med -1.666
Svara alltid exakt, om det går.
Ja, det är det bästa sättet. Decimaltal ska man helst undvika.
Tusen tack för er alla som var med och hjälpte till.