Snake-spel
Jag håller på ett snake-spel i nuläget men jag vet inte hur jag ska få ormen att röra på sig. Vi har fått en punktlista att följa av vår lärare där det står att vi först bara ska få den att röra sig i en riktning och sedan lägga till de andra riktningarna senare. Ormens olika delar är koordinater och ligger i en Arraylist.
Jag vill få ormen att röra sig åt höger utefter det rutmönster jag gjort tidigare (jag har en formel för dessa koordinater) men jag vet inte hur jag ska göra detta. Jag har funderat på att använda mig av en for-loop men vet inte riktigt vad jag ska skriva i den, jag har försökt med lite olika men inget som fungerat.
Tar tacksamt emot alla förslag!
Vad består arraylistan av? Är det en nestad arraylist (arraylist fylld med andra arraylistor), en arraylist där varje element är ett par av x,y koordinater, eller någonting annat?
Hur ska ormen röra sig? Ska användaren ge input från ett tangentbord eller ska ni skriva ett script som får ormen att röra sig på ett visst sätt?
Hur ritar du? Lyckas du rita någonting alls?
dduni skrev:Vad består arraylistan av? Är det en nestad arraylist (arraylist fylld med andra arraylistor), en arraylist där varje element är ett par av x,y koordinater, eller någonting annat?
Hur ska ormen röra sig? Ska användaren ge input från ett tangentbord eller ska ni skriva ett script som får ormen att röra sig på ett visst sätt?
Arraylistan består av de delar av ormen som ska vara med från början. Jag har med hjälp av en konstruktor bestämt x- och y-värde och färg på dessa.
Ormen ska röra sig med hjälp av tangenttryckningar men från början ska den röra sig åt ett håll.
Laguna skrev:Hur ritar du? Lyckas du rita någonting alls?
Jag har lyckats rita ut det som ska vara med från början av ormen men jag får den inte att röra på sig. Jag har ritat ut den med hjälp av en for-loop som kör igenom Arraylistan med ormens delar i.
ThePandish skrev:dduni skrev:Vad består arraylistan av? Är det en nestad arraylist (arraylist fylld med andra arraylistor), en arraylist där varje element är ett par av x,y koordinater, eller någonting annat?
Hur ska ormen röra sig? Ska användaren ge input från ett tangentbord eller ska ni skriva ett script som får ormen att röra sig på ett visst sätt?
Arraylistan består av de delar av ormen som ska vara med från början. Jag har med hjälp av en konstruktor bestämt x- och y-värde och färg på dessa.
Ormen ska röra sig med hjälp av tangenttryckningar men från början ska den röra sig åt ett håll.
Så varje element i arraylistan är någon form av datastruktur som innehåller x-koordinat, y-koordinat och färg? I sådana fall får du ormen att röra sig åt höger ett steg genom att lägga till ett ytterligare element i arraylistan med en x-koordinat som är ett större än det förra elementet, samma y-koordinat och samma färg. Vill du göra det flera gånger kan du lägga till element i en for-loop där varje iteration lägger in ett nytt element med ett x-värde som är ett större än det förra elementet.
dduni skrev:ThePandish skrev:dduni skrev:Vad består arraylistan av? Är det en nestad arraylist (arraylist fylld med andra arraylistor), en arraylist där varje element är ett par av x,y koordinater, eller någonting annat?
Hur ska ormen röra sig? Ska användaren ge input från ett tangentbord eller ska ni skriva ett script som får ormen att röra sig på ett visst sätt?
Arraylistan består av de delar av ormen som ska vara med från början. Jag har med hjälp av en konstruktor bestämt x- och y-värde och färg på dessa.
Ormen ska röra sig med hjälp av tangenttryckningar men från början ska den röra sig åt ett håll.
Så varje element i arraylistan är någon form av datastruktur som innehåller x-koordinat, y-koordinat och färg? I sådana fall får du ormen att röra sig åt höger ett steg genom att lägga till ett ytterligare element i arraylistan med en x-koordinat som är ett större än det förra elementet, samma y-koordinat och samma färg. Vill du göra det flera gånger kan du lägga till element i en for-loop där varje iteration lägger in ett nytt element med ett x-värde som är ett större än det förra elementet.
Men kommer inte det hela tiden göra ormen längre? Om det är så hur får man då bort den bit på ormen som är längst bak?
Du får rita något så det ser ut som om den delen aldrig var där. Om ormen är grön och bakgrunden vit, så får du rita en vit yta där ormens svans var nyss.