Slutsats
Jag håller på skriva min slutsats del i mitt arbete,jag vet inte riktigt hur jag ska utveckla det jag vill säga,vill utveckla det genom att inte ha med personlig prenom som ,jag.Vill ha tips på hur jag kan utveckla det såhär skrev jag :
Slutsatsen som jag har dragit i detta arbete är att de flesta eleverna tycker att man inte borde förbjuda eleven att bära keps i skolan
Vad som framkommit i arbetet är att de flesta eleverna....
Du kan även skriva : Vad som framkommit i arbetet är att 65 % av eleverna …. eller... I arbetet framkommer att 12 av 14 elever inte tycker att keps skall förbjudas.
Eller.. I arbetet framkommer att 12 av 14 elever anser att det skall vara tillåtet att bära keps i skolan.
LisaG skrev:Vad som framkommit i arbetet är att de flesta eleverna....
Du kan även skriva : Vad som framkommit i arbetet är att 65 % av eleverna …. eller... I arbetet framkommer att 12 av 14 elever inte tycker att keps skall förbjudas.
Eller.. I arbetet framkommer att 12 av 14 elever anser att det skall vara tillåtet att bära keps i skolan.
Jag skrev klart min slutsats ock diskussion :) kan du ge mig tips på hur jag kan förbättra min slutsats del står under på vad jag kommit fram till :)
Slutsats&diskussion
Det finns en hel del att ifrågasätta min tillvägagångssätt till att samla in data och bearbeta datan för att sedan analysera datan som jag fick fram genom min enkätundersökning.Ofelbarhet en blev enormt i mitt arbete med anledning av att det fanns endast fasta svarsalternativ.Detta gjorde att jag inte kunde feltolka vad eleven tyckte.I enkätundersökning en förekom det ingen bortfall på enkät.Vid skolan hade 98 % av eleverna en etnisk tillhörighet.Detta kan vara en förklaring till varför de flesta eleverna förhåller sig positivt till att tillåta keps i skolan,jämfört om man hade undersökt på en annan skola.Om jag hadde undersökt utifrån andra skolor hade resultaten sett olika ut.Jag hade kanske fått en allsidig inblick av vad eleven faktisk tycker,i frågan om det är en förolämpning att förbjuda keps.Det blev en oklarhet mellan mig och en elev.Eleven visste inte vad som menades med förolämpning ,när jag förklarade vad ordet betyder,så svarade eleven att eleven inte vet.Jag tror att jag påverkade till att elev ändrade sitt svar.Jag skulle velat beröra en fråga i enkäterna och det är ,Vad är för och nackdel med att tillåta elev att ha keps i skolan.Jag undersökte inte detta i enkäterna eftersom det var för öppen fråga,och det skulle vara svårt att framföra denna frågan i en enkät.Detta kan vara en förklaring till varför varaktigheten var liten i mitt resultat. I enkäten så hade en elev från årskurs 6 inte svarat på kön eleven hade.Det hade en delvis inverkan på när jag sen skulle sammanställa resultaten i arbetet.Elevernas allmänna synsätt på kepsen är att kepsen borde få tillåtas att bäras i skolan.majoriteten tycker att det går emot ens frihet och detta står också i författaren svenne & eklund (2011) bok frihet som nämner detta i sin bok.några elever tycker inte satt kepsen borde tillåtas i skolan detta tas upp som en lösning i Ghasemiani suleyman (2009) bok skolan och frihet.Resultaten i arbetet blev inte riktig som jag förväntade mig .Detta beror på att jag inte ställde öppen fråga utan mina frågor i enkäten var i sluten form.Vidare blev resultaten inte lämplig utan resultaten blev oväsentlig för mig.En ide till framtida forskning är att undersöka vilken påverkan keps användning i skolan kan ha på olika lektioner. avslutningsvist vill jag säga att detta arbete har gett mig en stor överblick och förståelse av vad elever tycker om kepsförbud.Jag insåg att det är viktigt att ha en grundläggande fakta kring svenska traditioner och normer men också förståelse kring ungdomars attityder och vad ungdomar tänker.Detta eftersom att jag ville behandla ogrundade uppfattningar som elever har gentemot kepsförbud,så jag kan ge en rättvis bild av ungdomar ser keps användning i skolan.Jag tycker att arbetet kan bidra mycket till framtida forskning av att,lärare visar behov för att kunna förstå vad ungdomar tycker till keps.Detta problem kan lösas genom att lära ut mer kunskap och få förståelse.Jag tycker att mitt arbete kan tillföra med just den kunskapen och förståelsen för vilken syn elever har på elever som bär keps till skolan.
Du skriver att 98 % av eleverna har en etnisk tillhörighet. Är detta viktigt ? Har de samma etniska tillhörighet så kan det vara viktigt i och med att det kan ha en kulturell bakgrund att de tycker så. Kolla formuleringen.
Du skriver att du frågat om kön, men nämner det inte i slutsatsen. Tycket tjejer och killar lika, eller fanns det ingen koppling till kön.
Läs meningen om Svenne och Eklund ( bok förekommer två ggr). Stor bokstav i nästa mening.
Om keps inte tillåts, på vilket sätt är det en lösning enligt Ghasemiani?
Kan du förklara meningen " vidare blev resultaten inte lämplig utan resultaten blev oväsentlig för mig ".
På vilket sätt är de inte ett lämpligt resultat, folk tycker vad de tycker och du har tagit reda på detta....
3:e sista raden, tycker om keps