Skriver om med x?
jag förstår uträkningen jag gjort hela vägen fram till sista (fick veta det skulle stå så)
Varför blir 1.5x upphöjt till 2
3/2 x upphöjt till 2?
Vill så gärna förstå sista lilla.
1,5 och 3/2 är samma tal, det ena decimaltal och det andra bråk.
Ibland vill man jobba med tal i bråkform av olika skäl.
Hur kan du se att dessa tal är lika? Jo, t ex genom följande
Tack för snabbt svar! I det här fallet var frågan att svara hur stor del av kvadraten som triangeln tog upp.
Är det därför de vill ha svaret i bråk.?
Om du vill slippa decimaltal kan du istället börja med att göra alla termer liknämniga:
Eftersom alla termer nu har samma nämnare så kan du sätta ihop dem på ett gemensamt bråkstreck:
Och till sist förenkla täljaren:
Ja, kanske.
Kan du visa mig uppgiften? En bild?
Skellbruden skrev:
Vad bra. Vad har du satt som x i din beräkning?
Jag förstår. Det du har räknat ut är den gröna triangelns area, vilket blir , då du satt kvadratens sida till 2x. Helt rätt.
Men man söker förhållandet mellan denna area och hela kvadratens area, dvs
Och här får du ett annat bråk, efter att du har förkortat bort . Vilket ?
jag förstår! Så de bör bli såhär??
Tusen tack!! Älskar då jag förstår!
Precis. Jag vet att det är tacken i matte då man förstår.
Tre underbara känslor: Ah! Aha! och Haha! Du har just upplevt Aha!
Om man nu ville ha svaret i bråkform så blir det efter förkortning av x-termerna