Skärningspunkt mellan plan
Från punkten dras normalerna till de båda planen som har ekvationerna och . Ett plan innehåller de båda normalerna. Bestäm skärningspunkten mellan och . (ON-system.)
Jag tänker först att jag kan hitta två vektorer i genom att utgå ifrån och gå en gång i normalernas riktningar så att vi får och . För att sedan bestämma planets ekvation börjar jag med att finna vektorprodukten med vilken jag kan bestämma planet genom att ta skalärprodukten med en punkt, , så att .
Tänker jag rätt att jag sedan ska lösa ekvaionssystemet för de tre planen:
, och ?
Jag tror att du blandar ihop punkter i rummet med vektorer. Vidare är det inte säkert att du hamnar i något av de andra planen när du "går en gång i normalens riktning".
En normal till planet är
En normal till planet är
En normal till planet är .
En punkt i planet är
Bestäm ekvationen för planet (Du har dess normal och en punkt i planet)
Sätt ihop de tre ekvationerna för planen och Gaussa för att hitta skärningspunkten.
Tack för svar! Ja, det stämmer nog att jag blandar ihop punkter och vektorer.
Stämmer det att jag ömsesidigt kan tänka på tex som en punkt och en vektor?
Jag inser genom ditt svar att jag direkt kan hitta en normal till genom istället för mitt krångliga sätt. Men jag förstår ändå inte varför inte mitt sätt ändå också borde ge en normal till ?
Om jag så att säga ritar och :s normaler från punkten borde jag väl få två fina vektorer, (2,−3,1)+(1,−1,5)=(3,−4,6) och (2,−3,1)+(0,1,−2)=(2,−2,−1), som ligger i just planet , och kryssprodukten för dessa borde ge mig en normal till ?
Fast jag tror att jag nu inser själv att det ger mig fel vektorer. Här någonstans blandar jag ihop punkter och vektorer. Min tanke rent visuellt är att jag vill "fästa" normalerna för och på punkten . Men det gör jag ju inte genom (2,−3,1)+(1,−1,5)=(3,−4,6) och (2,−3,1)+(0,1,−2)=(2,−2,−1)? Och jag behöver inte ens det förrän jag räknar ut planet :s ekvation?
Andreas Wartel skrev:Min tanke rent visuellt är att jag vill "fästa" normalerna för och på punkten . Men det gör jag ju inte genom (2,−3,1)+(1,−1,5)=(3,−4,6) och (2,−3,1)+(0,1,−2)=(2,−2,−1)? Och jag behöver inte ens det förrän jag räknar ut planet :s ekvation?
Just det. Använd att punkten ligger i planet först när du har fått fram dess normalvektor.
Tänk på en vektor bara består av två saker, en storlek (längd) och en riktning.
Det som händer när du lägger ihop en vektor med en punkt är att du hamnar i en ny punkt på avståndet av vektorns längd från den gamla punkten i vektorns riktning. Denna nya punkt är alltså en punkt och inte en vektor.
Och så överkursen:
För att komplicera det hela finns det saker vi kallar vektorer men som egentligen består av ett informationspar , där beskriver en punkt och beskriver en vektor.
En sådan konstruktion är "lägesvektorn" som har en bestämd startpunkt och en vektor . Lite slarvigt skriver man bara men menar . Vi ser det som att är en vektor med utgångspunkt i origo.
Man kallar ett sådant informationspar för "tangentvektor" och kan visa att mängden av alla tangentvektorer för någon punkt genererar ett vektorrum. Detta rum kallas tangentrummet till i punkten och betecknas .
När du lägger ihop lägesvektorn med en godtycklig vektor försöker du egentligen genomföra operationen vilket inte är tillåtet då . Slutligen om får du alltså en ny lägesvektor, inte en vektor.
Tack! Matte är stört...fascinerande!