Skärning
övre: frågan
undre: lösning
jag tänker att istället för att rita som de skriver, eller lörsa ut x och y, kan man inte bara sätta
u=x, för att se att de skär (var de skär? i en eller fler punkter) eller är det fel?
Varför vill du inte rita? Det är det bästa sättet att se vad det är man håller på med.
Vad menar du med att sätta u = x? Vilka kurvor är det som skär varandra? Du har x och y i en värld (eller ett koordinatsystem för att låta lite med seriös) och u och v i en annan värld, och det är helt meningslöst att försöka hitta var x och u skär varandra.
Försök gärna göra det på ditt sätt! Vi försöker gärna hjälpa till när du kör fast.
Smaragdalena skrev:Varför vill du inte rita? Det är det bästa sättet att se vad det är man håller på med.
Vad menar du med att sätta u = x? Vilka kurvor är det som skär varandra? Du har x och y i en värld (eller ett koordinatsystem för att låta lite med seriös) och u och v i en annan värld, och det är helt meningslöst att försöka hitta var x och u skär varandra.
Försök gärna göra det på ditt sätt! Vi försöker gärna hjälpa till när du kör fast.
nej nej , menar inte å jag menar funktionen
v = x^2-y^2
u = xy
och sedan sätta v=u för att se var de skär?
för då om man skriver ut det så. då ser man att vi bara för en lösning (en rot) å då en skärningspunkt? hehe om jag är lite klarare nu (har supervårt att precisera mig irl och online)
Då har du helt tappat bort villkoren att och . Den punkt du har fått fram tillhör inte mängden D, så den är ointressant för den här uppgiften. Det skulle du ha sett om du hade ritat. Varför ritar du inte?
Smaragdalena skrev:Då har du helt tappat bort villkoren att och . Den punkt du har fått fram tillhör inte mängden D, så den är ointressant för den här uppgiften. Det skulle du ha sett om du hade ritat. Varför ritar du inte?
för jag är inte så bra på det, och det känns osm att om jag ska återgå till hur man under gymnasiematten ritade. att göra värdetabeller osv.. är så himla tidskrävande?
Ju mer du ritar, desto bättre blir du på det, och desto snabbare går det. (Ja, värdetabeller är urtråkiga - pricka in saker direkt i koordinatsystemet istället!) Som du märker, är det oftast svårt att få fram rätt svar utan att rita. Med mer erfarenhet kommer du att kunna "rita i huvudet" men det är inget man gör automatiskt från början. (Det har hänt mer än en gång här på Pluggakuten att jag har trott att jag har kunnat "rita i huvudet" men att det har visat sig att jag hade fel och behöver rita det på papper för att få fram rätt svar. Det pinsamma är när jag har svarat "däremellan"!)
(Dessutom kan du ofta låta WolframAlpha rita upp åt dig - nackdelen med den metoden är att den inte fungerar på tentor.)
Smaragdalena skrev:Ju mer du ritar, desto bättre blir du på det, och desto snabbare går det. (Ja, värdetabeller är urtråkiga - pricka in saker direkt i koordinatsystemet istället!) Som du märker, är det oftast svårt att få fram rätt svar utan att rita. Med mer erfarenhet kommer du att kunna "rita i huvudet" men det är inget man gör automatiskt från början. (Det har hänt mer än en gång här på Pluggakuten att jag har trott att jag har kunnat "rita i huvudet" men att det har visat sig att jag hade fel och behöver rita det på papper för att få fram rätt svar. Det pinsamma är när jag har svarat "däremellan"!)
så tipset blir att börja med värdetabeller, eller hur gör du när det är sånna här mer "avancerade/krånglia" (till och med R3) när du liksom ritar på pappret?
När det kommer till att rita i R3 kan jag hålla med om att det blir krångligt...Ofta kan man komma långt med hur det ser ut i xy-planet (när z = 0), i xz-planet (när y = 0) och i yz-planet (när x = 0) eller med att rita "höjdkurvor".
Smaragdalena skrev:När det kommer till att rita i R3 kan jag hålla med om att det blir krångligt...Ofta kan man komma långt med hur det ser ut i xy-planet (när z = 0), i xz-planet (när y = 0) och i yz-planet (när x = 0) eller med att rita "höjdkurvor".
Ahh det var smart.