9 svar
219 visningar
naytte 5020 – Moderator
Postad: 13 jun 15:27 Redigerad: 13 jun 15:48

Skapa en FAQ i matteforumet?

Halloj, kära matteintresserade!

Jag håller på att skriva tillägg till min tråd FAQ: Vad behöver jag kunna inom ämnet tyska?. Det slog mig att det finns en del frågor som ofta ställs om och om igen i matematikforumet, bland andra huruvida ">" har någon mening bland komplexa tal eller vad en integral är för slags objekt egentligen. Vad tror ni om att skapa en FAQ för sådana frågor? Om ja, skulle ni ha några förslag på ämnen man kan ta upp? Några frågor jag tror kan vara bra att besvara är:

  • Kan man jämföra storlek bland komplexa tal (kanske kan prata i allmänhet om ordningsrelationer)
  • Vad är en integral?
  • Vad är ett gränsvärde?
  • Varför/hur fungerar induktion (bevistekniken)?
Trinity2 1895
Postad: 13 jun 16:15
naytte skrev:

Halloj, kära matteintresserade!

Jag håller på att skriva tillägg till min tråd FAQ: Vad behöver jag kunna inom ämnet tyska?. Det slog mig att det finns en del frågor som ofta ställs om och om igen i matematikforumet, bland andra huruvida ">" har någon mening bland komplexa tal eller vad en integral är för slags objekt egentligen. Vad tror ni om att skapa en FAQ för sådana frågor? Om ja, skulle ni ha några förslag på ämnen man kan ta upp? Några frågor jag tror kan vara bra att besvara är:

  • Kan man jämföra storlek bland komplexa tal (kanske kan prata i allmänhet om ordningsrelationer)
  • Vad är en integral?
  • Vad är ett gränsvärde?
  • Varför/hur fungerar induktion (bevistekniken)?

Det är nog en bra idé. Det verkar som en del litteratur lämnar en del övrigt att önska. Dock, för matematik tror jag inte alls på P.A.'s gränssnitt. Det är fullkomligt uselt när det gäller matematik. Jag tror en PDF m.h.a. LaTeX är mycket bättre. Matematik kräver mycket exakt typografi för att det skall bli lätt att läsa och förstå. Sedan beror det på omfånget. Ett par rader går säkert på PA, men inte längre, och mera komplexa, texter.

Håller inte med. PA:s gränssnitt är självklart inte optimalt men jag har ändå sett användare (tänker framförallt på oggih) som tidigare lyckats väldigt bra med att göra det som naytte vill åstadkomma här. Aspekten att användare direkt i tråden kan be naytte om förtydliganden, korrigeringar, tillägg osv tror jag kan få bort eller i alla fall minska de eventuella problemen Trinity2 nämner.

Tycker alla dina förslag är jättebra men jag tror extra mycket på: ”Vad är ett gränsvärde?” (Och sedan integral). Tycker det är områden där det tas särskilt många genvägar i gymnasiematten. Den kommer verkligen att gynna nyfikna gymnasieelever och nya universitetsstudenter. 

naytte 5020 – Moderator
Postad: 13 jun 17:25 Redigerad: 13 jun 17:27

Tycker det är områden där det tas särskilt många genvägar i gymnasiematten. Den kommer verkligen att gynna nyfikna gymnasieelever och nya universitetsstudenter. 

Detta håller jag med om. Men jag funderar på hur man skulle kunna göra det på ett bra sätt. Anledningen till att det förenklas så grovt i gymnasiematematiken är att Skolverket tycker eleverna är för dumma för den teoretiska bakgrunden som krävs för att förstå objekt som gränsvärden ordentligt. Kanske skulle det vara passande med två förklaringar, en intuitiv förklaring (med exemplevis infinitesimaler och hur Leibniz tänkte) och en förklaring med den klassiska definitionen för kontinuitet som används i standardmatematik. Då skulle nog alla kunna få ut något av det.

I den intuitiva förklaringen skulle jag dessutom kunna länka en del källor så att de mer skeptiska inte tror jag snackar skit. När man snackar om infinitesimaler är man ändå ute på ganska djupt vatten.

Haha, du hatar inte dina infinitesimaler iaf😌😉.

Trådens läsare kommer nog vara lite mer matteintresserade och nyfikna än den genomsnittliga gymnasiestudenten som Skolverket anpassat kursernas innehåll efter. Så det kommer nog gå bra ändå.

Tror det blir bra oavsett vilket område du väljer, härligt intiativ!

Teraeagle 21051 – Moderator
Postad: 13 jun 18:22 Redigerad: 13 jun 18:23

Ytterligare en fördel med FAQ är att de leder in folk hit från Google som därmed upptäcker alla bra saker med Pluggakuten.

naytte skrev:

Tycker det är områden där det tas särskilt många genvägar i gymnasiematten. Den kommer verkligen att gynna nyfikna gymnasieelever och nya universitetsstudenter. 

Anledningen till att det förenklas så grovt i gymnasiematematiken är att Skolverket tycker eleverna är för dumma för den teoretiska bakgrunden som krävs för att förstå objekt som gränsvärden ordentligt.

Är inte en del av anledningen också att det tar tid? Även om det inte tar en evighet att bevisa definitionen av ett gränsvärde, tar det ett litet tag. De första områdena tar också längst tid, eftersom allt är nytt då. Och det är ganska många områden som ska täckas in på en hundrapoängskurs. Jag vill tro att Skolverket inte tycker att gymnasieelever är dumma i huvudet, för det är de inte, utan snarare att de inser att det inte är realistiskt att få in allt i läroplanen. 

Med det sagt, jag är absolut för en FAQ! 

naytte 5020 – Moderator
Postad: 14 jun 00:22 Redigerad: 14 jun 00:23

Är inte en del av anledningen också att det tar tid?

Jag tyckte inte man gjorde så många olika saker, snarare kändes det ofta som vi gjorde samma saker alldeles för länge. Men men, anledningen till att man skippar det i skolan är inte så viktig. Huvudsaken är att det hoppas över och att det leder till bristande matematisk förståelse.

Laguna Online 30484
Postad: 3 jul 16:21

Idé till FAQ:n: hur man löser besvärliga ekvationer (alltså allt utom första- och andragrads-).

* Rita en graf och zooma in

* Använd något digitalt verktyg som ger svaret direkt

* Intervallhalvering

* Newton-Raphson (universitetsnivå?)

* Iteration, alltså skriv om ekvationen som x = f(x) och utför f ett antal gånger och hoppas att det konvergerar.

naytte 5020 – Moderator
Postad: 3 jul 17:51

Bra förslag!

Svara
Close