Skalärprodukten
Hej kommer bifoga bild från bok, detta är en exempeluppgift. Trots detta så förstår jag såklart inte.
Mitt problem är när dom nämner r vilket är linjens riktningsvektor som dom från tomma intet tycker ska vara 2,1
denna boken är såpass opedagogiskt att jag tappar hoppet om framtiden.
vart får dom denna siffran ifrån ??
De får (2,1) från att
dvs. att de vill att vektorn som pekar från (5,11) till linjen skall vara vinkelrät med vektorn som pekar i linjens riktning. Är dessa vinkelräta med varandra så är punkten på linjen som vektorn från (5,11) pekar på så kort som möjligt.
Bedinsis skrev:De får (2,1) från att
dvs. att de vill att vektorn som pekar från (5,11) till linjen skall vara vinkelrät med vektorn som pekar i linjens riktning. Är dessa vinkelräta med varandra så är punkten på linjen som vektorn från (5,11) pekar på så kort som möjligt.
Jo det förstår jag också men hur vet man att punken 2.1 är den punkt som gör vektorn med startpunkt 5,11) vinkelrätt med linjen ?
beräkningarna innan ger ju inget som ger en punkt 2.1?
(2,1) är ingen punkt i det här fallet. Det är en vektor som beskriver linjens riktning.
Har du en linje som beskrivs på parameterform (som i uppgiften)
x= a+At
y=b+Bt
så är linjens riktningsvektor per definition (A,B)
philipk skrev:Hej kommer bifoga bild från bok, detta är en exempeluppgift. Trots detta så förstår jag såklart inte.
Mitt problem är när dom nämner r vilket är linjens riktningsvektor som dom från tomma intet tycker ska vara 2,1denna boken är såpass opedagogiskt att jag tappar hoppet om framtiden.
vart får dom denna siffran ifrån ??
Längst ner på första sidan står det att Är du med på att detta innebär att linjen går genom punkten (2,5) och alla punkter på linjen är sådana att man kan komma till dem genom att starta i punkten (2,5) och gå dubbelt så långt i x-led som i y-led (d v s att man kan välja vilket värde som helst på t)?