4 svar
56 visningar
philipk 333
Postad: 3 feb 2023 13:37

Skalärprodukten

Hej kommer bifoga bild från bok, detta är en exempeluppgift. Trots detta så förstår jag såklart inte. 
Mitt problem är när dom nämner r vilket är linjens riktningsvektor som dom från tomma intet tycker ska vara 2,1

denna boken är såpass opedagogiskt att jag tappar hoppet om framtiden. 
vart får dom denna siffran ifrån ??  

Bedinsis 2998
Postad: 3 feb 2023 14:16

De får (2,1) från att 

x=2+2*ty=5+1*t

dvs. att de vill att vektorn som pekar från (5,11) till linjen skall vara vinkelrät med vektorn som pekar i linjens riktning. Är dessa vinkelräta med varandra så är punkten på linjen som vektorn från (5,11) pekar på så kort som möjligt.

philipk 333
Postad: 3 feb 2023 14:24
Bedinsis skrev:

De får (2,1) från att 

x=2+2*ty=5+1*t

dvs. att de vill att vektorn som pekar från (5,11) till linjen skall vara vinkelrät med vektorn som pekar i linjens riktning. Är dessa vinkelräta med varandra så är punkten på linjen som vektorn från (5,11) pekar på så kort som möjligt.

 

Jo det förstår jag också men hur vet man att punken 2.1 är den punkt som gör vektorn med startpunkt 5,11) vinkelrätt med linjen ? 
beräkningarna innan ger ju inget som ger en punkt 2.1? 

jamolettin 255
Postad: 3 feb 2023 14:49

(2,1) är ingen punkt i det här fallet. Det är en vektor som beskriver linjens riktning. 

Har du en linje som beskrivs på parameterform (som i uppgiften)

x= a+At

y=b+Bt

så är linjens riktningsvektor per definition (A,B)

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 3 feb 2023 14:56
philipk skrev:

Hej kommer bifoga bild från bok, detta är en exempeluppgift. Trots detta så förstår jag såklart inte. 
Mitt problem är när dom nämner r vilket är linjens riktningsvektor som dom från tomma intet tycker ska vara 2,1

denna boken är såpass opedagogiskt att jag tappar hoppet om framtiden. 
vart får dom denna siffran ifrån ??  

Längst ner på första sidan står det att x=2+2ty=5+tÄr du med på att detta innebär att linjen går genom punkten (2,5) och alla punkter på linjen är sådana att man kan komma till dem genom att starta i punkten (2,5) och gå dubbelt så långt i x-led som i y-led (d v s att man kan välja vilket värde som helst på t)?

Svara
Close