Skaka hand, matte problemlösning
Hej har en problemlösning som jag ska presentera inom kort och undrar om jag gjort rätt med mina uttråkningar.
snälla ngn?
Rad 3 i 5. ser knasig ut. Jag har svårt att tolka ut det som händer där.
Lösningen i 5 behöver snyggas till för även om 25 är rätt vilket du kan verifiera genom att beräkna (25 - 1)25/2 = 300 så är det svårt att följa hur du kommer fram till det.
Själva formlerna och talen i allmänhet ser bra ut men du förväntas nog kunna förklara ganska utförligt vad osm motiverar de olika uttrycken. Uttrycket i 3 kommer exempelvis ur ingenstans. Du kan förvänta dig frågor såsom: Vad gjorde du för att komma fram til uttrycket? Hur motiverar du att (14 - 1) * 14 / 2 ska ge antalet handskakningar. Varför dividerar man med 2?
Det beror på vilka normer ni har i ert klassrum men i vanliga fall så brukar förklaringen av hur man kommer fram till ett resultat värderas mer än själva slutresultatet.
Hjälparen0202 skrev:snälla ngn?
Bumpa inte din tråd förrän det har gått minst 24 timmar. Du har en varning sedan tidigare, så se till att följa Pluggakutens regler i fortsättningen. /Moderator