Sent inlämnat arbete
Har en lärare rätt att sänka ett betyg på en uppgift på grund av att man lämnat in 1 timme för sent? Enligt Sveriges elevråd har de inte de, hur trovärdiga är Sveriges Eleveråd har de rätt?
En lärare kan sätta betyg hur han/hon vill.
Varför skulle INTE en lärare anse att en elev som gjort uppgiften på annat sätt än läraren begärt att den ska göras, ska behandlas annorlunda än övriga klassen?
Eleven har fått längre tid än andra elever. Kanske har eleven haft möjlighet att göra uppgiften på en okontrollerad plats där eleven eventuellt haft hjälp av kamrater eller vuxna. En hjälp andra elever som gjort samma uppgift inte haft.
Att inte räkna in såna faktorer vid betygsättningen vore tjänstefel av läraren.
En del av bedömningen av arbetet är att bedöma elevens förmåga att arbeta mot en deadline. Misslyckas man med detta måste det tas med i bedömningen av arbetet.
Så sveriges elevråd har fel? Har annan fråga relaterat till detta och det är, kan min lärare sänka mitt betyg bara för att min powerpoint program inte fungerade och jag inte har fått instruktioner om hur man arbetar med programmet, jag lämnade in den färdiga uppgiften 10 minuter senare än deadline och fixade till det till slut, jag har arbetat på samma sätt som alla andra elever, arbetat hemma och i skolan som alla andra fick göra, så har min lärare rätt att sänka mitt betyg då?
Du har redan en tråd om denna fråga. Håll dig till att diskutera problem med powerpoint i den. /Smutstvätt, moderator
Som redan sagt i denna tråd: Ja, det har läraren. Din lärare är suverän i sin betygssättning, och det ska väldigt mycket till för att rektorn ska kunna ändra på den. Det ska i sådant fall handla om ett uppenbart fel, exempelvis att eleven bara varit närvarande på en idrottslektion, och inte lämnat in något teoretiskt, men ändå fått högt betyg i ämnet, eller liknande. Att en lärare anser att det är en del av uppgiften att kunna hålla en deadline är fullt rimligt.
Angående att du inte fått instruktioner: Har de andra eleverna fått några instruktioner? Om inte, se det som en del av uppgiften att lära sig använda programmet. Powerpoint är inte kärnfysik, det går absolut att lära sig via internet. Annars kan du alltid fråga läraren om råd.
Till nästa gång detta händer: Prata med läraren innan deadline. Få lärare är oresonliga. Om du artigt kommer med en förklaring till problemet som uppstått och kan motivera varför det kanske kommer att ta en dag extra, och ber om ett litet uppskov, är det mycket möjligt att detta önskemål godkänns (ingen garanti, men helt klart värt ett försök). Som med så många andra situationer i livet, om man respektfullt förklarar ett problem, föreslår en lösning och ber snällt, kan man få igenom mycket, och försök att komma med en lösning på ditt problem. Om du klagar till en av dina lärare att "Vi har så himla mycket att göra den här veckan, jag blir så stressad. Jag hatar att plugga.", kommer troligtvis inget att hända. Om du istället artigt ber om att få prata med din lärare, och säger att "Vi har två inlämningar och ett prov inplanerat nästa vecka, och nu vill du lägga in ännu ett prov. Det blir väldigt tungt för oss. Skulle vi inte kunna flytta provet till måndag eftermiddag veckan efter istället? Då har vi håltimme efter vår lektion i [ämnet i fråga], och skulle skriva provet med rätt tidsmarginaler. Enligt ditt schema som sitter på väggen har du inga lektioner då. Är det möjligt att göra så istället?", då är sannolikheten ganska stor att läraren åtminstone överväger frågan, och undersöker om det skulle vara möjligt att flytta provet. Självklart är inte allt möjligt, men du kan öka dina chanser att få din vilja igenom, genom att ta upp ett problem, presentera en möjlig lösning och fråga artigt.
Det hade varit bra med någon form av källa, men jag googlade runt på Sveriges elevråds sida och hittade en kommentar om sent inlämnade arbeten och betyg, antar att det är den TS hänvisar till.
Q: Kan ett betyg sänkas på grund av sen inlämning?
A: Betyg ska sättas enbart utifrån betygskriterierna, som inte nämner tidspress (med undantag för ett fåtal kurser på gymnasiet) så nej. Betyget ska grundas på de kunskaper du besitter när kursen avslutas, därför ska det inte spela någon roll när du visar kunskaperna. Deadlines finns där för att planering ska bli lättare för både elev och lärare.
https://svea.org/elevers-rattigheter/
Om det är så, är det olika betyg som diskuteras. TS diskuterar betyg på en specifik uppgift. Det ska en lärare egentligen inte ge ut, bara diskutera vilka av kunskapsmålen som uppfylls, och hur väl, men eftersom i princip alla elever efterfrågar betyg på uppgifter brukar lärare ge ett separat uppgiftsbetyg som inte öht. behöver korrelera med ämnesbetyget.
SVEA diskuterar om ett terminsbetyg kan sänkas från en termin till nästa bara för att en uppgift lämnats in sent, och där har SVEA rätt. Ett terminsbetyg ska grunda sig på allt eleven gjort, förutsatt att uppgifterna utförts utifrån de krav läraren satt upp. Att alla texter som lämnas in som betygsunderlag även skrivs i klassrummet, för att förhindra fusk, brukar t.ex. vara en vanlig regel i språkämnen.
Man kan alltid vända på frågan:
Q Kan man höja betyget genom att lämna in uppgifter sent så att man haft längre tid på sig än kamraterna att göra dem, och dessutom gjort dem hemma där mamma och pappa kunnat göra 95% av uppgifterna i lugn och ro för att vara säkra på att deras barn får ett A så att han/hon har större chans än kamraterna att komma in på en eftertraktad utbildning efter skolavslutningen?
A: Betyg ska bara sättas på de uppgifter som utförs enligt de anvisningar läraren gett, just för att förhindra den sortens situationer som beskrivs i frågan.
Jag tappade bort mitt USB-minne med mitt arbete på men lyckligtvis pratade jag med läraren och hon sa att jag kunde ta det arbetet nästa gång de skulle bedöma det. Alltså om 6 månader.
Tider är till för att hållas, och håller man den inte så kan du inte räkna med alla ska ha överseende med dina problem. Livet blir inte enklare, så lär dig hålla tider.
I ditt fall hade det dessutom varit ett enkelt problem att undkomma: Om du tror att ett arbete kan utgöra ett problem, se då till att ha marginaler. Inte särskilt svårt.