2 svar
108 visningar
7la_ behöver inte mer hjälp
7la_ 295
Postad: 16 mar 2023 20:48

Sen leverans

Loke beställer i mitten av januari nya slalomski- dor till sportlovet. Sportbutiken lovade leverera skidorna absolut senast den 10 februari.

Ännu den 17 februari har de inte kommit till butiken. Loke kände sig nu stressad. Han fick reda på av en kompis att en annan butik nyligen hade fått hem samma skidor som Loke beställt.

Kan Loke den 17 februari dra tillbaka sin beställning?

Motivera ditt svar.

Jag tror att man har rätt att dra tillbaka sin beställning men jag är inte säker på varför.

Aishatkamilovna 6
Postad: 17 mar 2023 12:00

Hej

Eftersom Loke är en privatperson som köpte en vara från en näringsidkare, skall man tillämpa Konsumentköplagen enligt 1:1 KköpL

OM inget annat har avtalats har näringsidkaren upp till 30 dagar på sig att leverera varan till konsumenten (2:2 KköpL). Som jag uppfattar det har det hade avtalats om att skidorna skulle levererats till Loke senast den 10 februari, vilket innebär att det är det det som gället. 

Eftersom skidorna ej levererats i tid har det skett dröjsmål från säljarens sida,(då det inte beror på köparen), detta regleras i kap 3 KköpL. 

Påföljder vid dröjsmål  regleras i 3:2 KköpL

  • Kräva att säljaren fullgör köpet (3:3 KköpL)
  • Hålla inne betalningen (3:4 KköpL)
  • Häva köpet (3:5 KköpL)
  • Kräva skadestånd (3:6 KköpL)

Att dra tillbaka en beställning är samma sak som att häva köpet, alltså vi måste vända oss till 3:5 KköpL  eftersom Loke har krävt att företaget avlämnar varan inom en bestämd tid och detta inte skett samt att dröjsmålet är av väsentlig betydelse eftersom han ville ha skidorna till sportlovet.

Alltså ja Loke har rätt att kräva köpet, han skall meddela företaget om att han vill häva köpet pga dröjsmål i leveranstiden. Detta skall ske utan extra kostader för Loke.

 

Hoppas detta var till hjälp 

7la_ 295
Postad: 17 mar 2023 13:41

Tack så mycket!!

Svara
Close