Sekantens k- värde
Jag förstår Inte, varför det här ska strula för mig. Jag har ritat bild och försökt tänka och gjort för hoppnings vis som är sagt riktigt. Ändå är det problematiskt. Visar kort på allt.
Vad är det som strular?
Vad är din fråga?
Du har gjort rätt.
Men du behövde inte göra någon uträkning med f(x+h) och f(x). Du har ju redan de två punkterna och det är inget gränsvärde de efterfrågar.
Ja, du har hittat två punkter och beräknat lutningen för linjen genom punkterna. Rätt. k=1.
Andra halvan av ditt första papper har ingenting med uppgiften att göra.
Ett ska vara rätt svar. Är osäker på formel historia.
Ja, k=1 för a-uppgiften. Helt rätt. Lös den andra på samma sätt. Bild är toppen.
Bra veta det här. Jag började tänka riktigt ordentligt. Ritade till o med funktionen och tänkte. Det går få k värdet på det sättet, men jag var fundersam på formeln.
Tack i alla fall.
Lutningen för en sekant genom två punkter: deltaY/deltaX. Inget konstigt här.
K-värdet har jag ju tagit.
Päivi skrev :Är osäker på formel historia.
En sak som är bra för dig att känna till om du inte redan gör det: De två metoderna du har använt är egentligen samma sak. Det går att räkna på båda sätten. De ger samma resultat. Om du vill använda differenskvot med f(x+h) och f(x) så kan du göra det, även om det är onödigt krångligt.
Du har på det krångligare sättet kommit fram till att lutningen för den sekant som går genom punkterna och har lutningen , vilket är helt korrekt.
Eftersom uppgiften gäller att beräkna lutningen för den sekant som passerar genom punkterna med x-koordinaterna 2 och 4 så kan du direkt använda "h-formeln" .
Du har då att och att , dvs .
Sätt in dessa värden i "h-formeln" för k så får du att , dvs .
--------
Men det är som sagt enklare att göra som du gjorde på slutet, att först beräkna de två punkternas y-värden och sedan använda formeln k=deltaY/deltaX.
Jag var ju efter det här som du tog upp nu. Jag visste inte riktigt, hur jag skulle fortsätta. Det var bara så. Jag använder hellre formeln. Jag tänker inte göra det lättare för mig. Jag tror att det påverkar också på betyget hur man visar och vilken metod man använder
sig av. Jag har lite den uppfattningen själv. Jag har aldrig använt enklare sätt än vad jag har fått lära mig från boken.
Ibland är det så att jag klarar inte av ta det lättare steget. Det gör mig mera rörig istället.
Jag tackar Dig Yngve för det här.
Päivi skrev :Jag var ju efter det här som du tog upp nu. Jag visste inte riktigt, hur jag skulle fortsätta. Det var bara så. Jag använder hellre formeln. Jag tänker inte göra det lättare för mig. Jag tror att det påverkar också på betyget hur man visar och vilken metod man använder
sig av. Jag har lite den uppfattningen själv. Jag har aldrig använt enklare sätt än vad jag har fått lära mig från boken.
Ibland är det så att jag klarar inte av ta det lättare steget. Det gör mig mera rörig istället.
Jag tackar Dig Yngve för det här.
Jag vet inte om jag förstår dig rätt här. Men att använda en mer krånglig metod än vad uppgiften egentligen kräver är inget som ses positivt på. Att lösa en uppgift på enklast möjliga vis är det bästa man kan göra så att säga och det ses positivt på, det visar på att man verkligen förstått problemet.
Ju enklare desto bättre är lösningen och att lösa den på lättast möjliga sätt leder troligtvis till bättre betyg än om du löser problemet på ett krångligt sätt.
Bra kunna visa flera metoder som visar samma resultat.