8 svar
95 visningar
Fysikguden1234 behöver inte mer hjälp
Fysikguden1234 388 – Fd. Medlem
Postad: 20 nov 2020 12:00 Redigerad: 20 nov 2020 12:02

Sekant

Dem har ju bara ritat en tangent i exemplet och inte en sekant som numerisk derivering innebär.

Det här är väl ingen sekant?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 20 nov 2020 12:19

Det är sekanter de har räknas ut, det kan man förstå av texten (men jag kan inte se skillnaden på bilden!).

Fysikguden1234 388 – Fd. Medlem
Postad: 20 nov 2020 12:23
Smaragdalena skrev:

Det är sekanter de har räknas ut, det kan man förstå av texten (men jag kan inte se skillnaden på bilden!).

Vad menar du med det? Att du inte kan se skillnaden på bilden? 

Fysikguden1234 388 – Fd. Medlem
Postad: 20 nov 2020 12:30
Smaragdalena skrev:

Det är sekanter de har räknas ut, det kan man förstå av texten (men jag kan inte se skillnaden på bilden!).

Och om du tittar på exemplet så är närmevärdet ungefär 0,35. Hur kan vi veta vad den faktiska/exakta derivatan är? 

Fysikguden1234 388 – Fd. Medlem
Postad: 20 nov 2020 12:39
Smaragdalena skrev:

Det är sekanter de har räknas ut, det kan man förstå av texten (men jag kan inte se skillnaden på bilden!).

Och varför skriver dem att den är ungefär 35 när det är uppenbart att den är över 35

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 20 nov 2020 12:56

Vad menar du med det? Att du inte kan se skillnaden på bilden? 

Jag kan inte se på bilderna om det är sekanter eller tangenter, då skulle jag behöva ha en bild som är betydligt mer förstorad. Det ser ut som en tangent, men jag kan förstå av texten att det kanske inte är det.

Och om du tittar på exemplet så är närmevärdet ungefär 0,35. Hur kan vi veta vad den faktiska/exakta derivatan är? 

Om vi vet vilken funktion det är kan vi derivera funktionen, men om det är en krånglig funktion som vi inte kan derivera så kan vi ändå ta reda på derivatans värde genom numerisk derivering. I det här fallet kan man derivera med hjälp av deriveringsregler, men det är inte alltid det går.

Och varför skriver dem att den är ungefär 35 när det är uppenbart att den är över 35

Antar att du menar 0,35. Man vill inte svara med högre noggrannhet än man verkligen vet. 

Fysikguden1234 388 – Fd. Medlem
Postad: 20 nov 2020 13:17
Smaragdalena skrev:

Vad menar du med det? Att du inte kan se skillnaden på bilden? 

Jag kan inte se på bilderna om det är sekanter eller tangenter, då skulle jag behöva ha en bild som är betydligt mer förstorad. Det ser ut som en tangent, men jag kan förstå av texten att det kanske inte är det.

Och om du tittar på exemplet så är närmevärdet ungefär 0,35. Hur kan vi veta vad den faktiska/exakta derivatan är? 

Om vi vet vilken funktion det är kan vi derivera funktionen, men om det är en krånglig funktion som vi inte kan derivera så kan vi ändå ta reda på derivatans värde genom numerisk derivering. I det här fallet kan man derivera med hjälp av deriveringsregler, men det är inte alltid det går.

Och varför skriver dem att den är ungefär 35 när det är uppenbart att den är över 35

Antar att du menar 0,35. Man vill inte svara med högre noggrannhet än man verkligen vet. 

Tack för ditt svar! Här är en lite tydligare bild. Det här ser ut som en tangent men de skrev att det är en sekant. Hur då? 

joculator 5289 – F.d. Moderator
Postad: 20 nov 2020 14:28

Man vill ha en sekant med så lite skillnad som möjligt jämfört med en tangent.
Man tar därför ett litet Δx
Ju mindre desto bättre.   Helst skulle Δx gå mot 0.   Nu kan du läsa om derivatans-h-definition som ingår i matte-3.

Tänk att sekanten ligger väldigt, väldigt nära tangenten. I ditt exempel kan du rita om figuren fast i ett koordinatsystem där varje ruta  är 30 cm och en ruta motsvarar en skillnad x-led på 0,2. (du behöver bara rita från x=1,9 till x=2,15.   Då kanske du ser att sekanten inte är lika med tangenten. Annars får du 'zooma in' ännu mer. Låt varje ruta vara 1 meter, eller 1 km. Du kommer se att det är skillnad.
Egentligen är f'(2)=2220,35355339059327376 så det är tydligt att 0,3531 inte är exakt.

Noah 159
Postad: 20 nov 2020 14:38

Det är sekanter. 
Kolla på filmen. 
https://www.youtube.com/watch?v=nrFfU-ScoH0&list=PLkscb2tJGJjI_w4WftdRHFshPA_x_eFYh&index=24

Svara
Close