Se samband och generalisera
Hej!
Jag har fått en uppgift där det står att man ska söka information om naturvetenskapliga upptäckter, resonera kring deras betydelse för människors levnadsvillkor och visa på samband mellan dem. Det är det där sista som jag har problem med. Vilken typ av samband är läraren ute efter? Är det hur behovet gjorde att upptäckterna upptäcktes, är det hur upptäckterna förändrade levnadsvillkoren för människorna, är det hur den ena upptäckten ledde till den andra? I matrisen står det att man för en C-nivå ska kunna visa på samband mellan några centrala naturvetenskapliga upptäckter. För en A-nivå ska man generalisera. Hur menar de att man ska generalisera? Jag förstå ingenting. Jag skulle vara otroligt tacksam om någon kunde hjälpa mig med följande:
- Vad exakt betyder generalisera i det här fallet?
- Vad är skillnaden mellan att generalisera och bara visa på samband?
- Vilken typ av samband är läraren ute efter?
- Finns det någon sida med elevexempel på olika nivåer (E, C, A), så att man kan se hur andra personer har gjort?
- Finns det någon sida som förklarar hur man ska tolka matriser med hjälp av konkreta exempel (extra viktig fråga, det är så svårt att veta vad de menar inte bara i NO)
- Låt oss säga att en upptäckt är att man kan bygga båtar av vindruvor och en annan är hur man kan separera oboy-pulver från mjölk. Hur ska man generalisera kring dem? Snälla, skriv som om det var en skoluppgift! Annars kommer jag inte förstå hur man verkligen generaliserar i praktiken...😞
Jättestort tack om någon kan svaret!!!😃 Det är så svårt att förstå vad som bedöms och då kan man skriva hur mycket som helst utan att det ger bättre betyg.
mvh V.V812
Hej och välkommen till Pluggakuten!
Vilka samband din lärare är ute efter och hur du skall tolka dina instruktioner från läraren, är nog bäst att fråga din lärare om. Det hjälper nog inte om vi försöker gissa åt dig.
Det är inte läraren, det är bedömningsmatriserna. De som gäller alla grundskolor.
Okej men det är fortfarande din lärare som kommer bedöma din inlämnade uppgift, så hen är nog den bästa att ge förtydliganden. Och för t.ex.
Vilken typ av samband är läraren ute efter?
Vi kan inte läsa din lärares tankar bättre än du, så fråga istället - det är större chans att du får rätt svar dåö