Sätta rotationspunkt, hur vet man vart man sätter det?
Hej. Har en uppgift där jag försökte sätta ut rotationspunkter på lite olika platser.
Började med att sätta de vid betongblockets resp ända, och fick då rätt svar (87,5cm från höger ända och hela vägen från vänster ända)
Men om jag satte rotationspunkten vid vänsterända fick jag ett skumt svar. Min lärare förklarade att man kan sätta ut punkten lite vart man vill, hur kommer det sig att jag fick ett negativt tal?
Var menar du att du sätter dina rotationspunkter? Har svårt att förstå din uträkning.
mrpotatohead skrev:Var menar du att du sätter dina rotationspunkter? Har svårt att förstå din uträkning.
Först sate jag de som A&B
sedan satte jag den som O (vänster ända)
Hur gör man när man sätter två stycken?
Det jag kan tänka på om du sätter den i vänster ända är att kontaktpunktens normalkraft inte tas bort (har man rotationspunkten i A och han går till vänster blir ju momentet i den punkten 0, eftersom l=0)
mrpotatohead skrev:Hur gör man när man sätter två stycken?
Vad menar du?
mrpotatohead skrev:Hur gör man när man sätter två stycken?
Det jag kan tänka på om du sätter den i vänster ända är att kontaktpunktens normalkraft inte tas bort (har man rotationspunkten i A och han går till vänster blir ju momentet i den punkten 0, eftersom l=0)
Förstår inte helt varför normalkraften inte tas bort i det fallet, samma gäller väl för alla punkter?
aaaa1111 skrev:mrpotatohead skrev:Hur gör man när man sätter två stycken?
Vad menar du?
Har bara räknat med 1 åt gången.
Eller är det vad du gör? Bara att du räknar hur långt han behöver gå åt båda hållen?
aaaa1111 skrev:mrpotatohead skrev:Hur gör man när man sätter två stycken?
Det jag kan tänka på om du sätter den i vänster ända är att kontaktpunktens normalkraft inte tas bort (har man rotationspunkten i A och han går till vänster blir ju momentet i den punkten 0, eftersom l=0)
Förstår inte helt varför normalkraften inte tas bort i det fallet, samma gäller väl för alla punkter?
Den tas bara bort om momentarmen är 0. Alltså kraften är i rotationspunkten.
mrpotatohead skrev:aaaa1111 skrev:mrpotatohead skrev:Hur gör man när man sätter två stycken?
Vad menar du?
Har bara räknat med 1 åt gången.
Eller är det vad du gör? Bara att du räknar hur långt han behöver gå åt båda hållen?
Ja, jg räknae båda hållen. En från höger sida och en från vänster
mrpotatohead skrev:aaaa1111 skrev:mrpotatohead skrev:Hur gör man när man sätter två stycken?
Det jag kan tänka på om du sätter den i vänster ända är att kontaktpunktens normalkraft inte tas bort (har man rotationspunkten i A och han går till vänster blir ju momentet i den punkten 0, eftersom l=0)
Förstår inte helt varför normalkraften inte tas bort i det fallet, samma gäller väl för alla punkter?
Den tas bara bort om momentarmen är 0. Alltså kraften är i rotationspunkten.
Aaah, alright. Så om jag står i en ände och väljer denna änden till rotationspunkten räknar man med FN?
Ja, och den är ju riktat lite konstigt så det blir svårt att räkna på.
mrpotatohead skrev:Ja, och den är ju riktat lite konstigt så det blir svårt att räkna på.
Tänker bara, hur vet man rent konkret vart man sätter rotationspunkten?
Fick hjälp av facit nu, men har du tips på hur man kan tänka annars?
- Om man ska ta reda på stödkrafter - sätt den i något av stöden
- Om det är något som ska välta - sätt den i punkten den välter runt
- En annan typ av uppgift: kolla vilken information du får och välj punkten du lättast beräknar momentarmarna till
Svårt att ha något generellt eftersom uppgifter är väldigt olika. Det bästa är nog att fundera på hur många krafter du kan ”cancella” bort genom att sätta rotationspunkten på ett visst ställe.
mrpotatohead skrev:
- Om man ska ta reda på stödkrafter - sätt den i något av stöden
- Om det är något som ska välta - sätt den i punkten den välter runt
- En annan typ av uppgift: kolla vilken information du får och välj punkten du lättast beräknar momentarmarna till
Svårt att ha något generellt eftersom uppgifter är väldigt olika. Det bästa är nog att fundera på hur många krafter du kan ”cancella” bort genom att sätta rotationspunkten på ett visst ställe.
Tusen tack!