Sätta in parenteser
Sätt in en parentes som ändrar räkneordningen så att värdet av uttrycket
2*5^2+3*4
A) så stort som möjligt
B) så litet som möjligt
jag har fastnat på B uppgiften.
Jag skrev såhär : 2*(5^2+3)*4 är största möjliga uttrycket man kan få om man sätter in en parentes . 2*4*28=224 vilket är fel enligt facit
Men i facit står det : 2*(5^2+3*4)
Har jag gjort fel? Varför isåfall?
tack på förhand!
Förklara hur du tänker så är det lättare att hjälpa till. Dessutom är B-uppgiften att få så litet resultat som möjligt. Vilken uppgift hade du problem med?
Räkna ut värdet för ditt värde och för värdet i facit. Vilket är störst?
Fast jag kan hitta ett värde som är betydligt större än det i facit.
Up 1114 B.
Det jag inte förstår är varför man inte kan sätta parentes 2*(5^2+3)*4 = 28*3*4=224
facit säger 2*(5^2+3*4)
Om du multiplicerar 2 med 4(52+3) så är det väl inte konstigt att det blir mer än om du multiolicerar 2 med 52+3.4?Tar man det ett steg till då är det väl inte konstigt att det blir mer om man multiplicerar hela 52+3 med 4 jämfört med om man bara multiplicerar 3 (och inte 52) med 4?
Med facit säger att största talet man kan få är 74 medans jag fick 224. Har jag rätt eller facit. Enligt vad du skriver så har jag räknat på ett korrekt sätt..
Om du multiplicerar 2 med 4(52+3) så är det väl inte konstigt att det blir mer än om du multiolicerar 2 med 52+3.4?Tar man det ett steg till då är det väl inte konstigt att det blir mer om man multiplicerar hela 52+3 med 4 jämfört med om man bara multiplicerar 3 (och inte 52) med 4?
På b-uppgiften skall du få ett så LITET tal som möjligt, inte så stort som möjligt. Facit säger att 74 är det minsta tal man kan få fram.
Det största tal jag kan få fram är 12 207 031 250.
Vad säger facit på a-uppgiften?
Notera att ditt sätt att skriva uttrycket i linjär text (utan upphöjningar etc.) är helt korrekt, men att det ger fler möjligheter att sätta in parenteser, vilket kanske ledde nån här på villospår. T.ex. kan man göra 2*5^(2+3*4), men det skulle bli , och det ser galet ut.
På b-uppgiften borde man få sätta parenteser runt t.ex. 3:an.
För övrigt kan det förvirra en elev att det står "en parentes" när man brukar säga parenteser. Ordet kan betyda hela det man sätter inom parenteser (och man säger oftast "inom parentes"), och då mest när det handlar om text snarare än matte, och det kan betyda det enskilda tecknet: vänsterparentes eller högerparentes.
Laguna skrev:Vad säger facit på a-uppgiften?
Notera att ditt sätt att skriva uttrycket i linjär text (utan upphöjningar etc.) är helt korrekt, men att det ger fler möjligheter att sätta in parenteser, vilket kanske ledde nån här på villospår. T.ex. kan man göra 2*5^(2+3*4), men det skulle bli , och det ser galet ut.
På b-uppgiften borde man få sätta parenteser runt t.ex. 3:an.
För övrigt kan det förvirra en elev att det står "en parentes" när man brukar säga parenteser. Ordet kan betyda hela det man sätter inom parenteser (och man säger oftast "inom parentes"), och då mest när det handlar om text snarare än matte, och det kan betyda det enskilda tecknet: vänsterparentes eller högerparentes.
I facit står det 2*(5^2+3)*4 (A uppgiften)
hur kan man som enklast avgöra vart man ska sätta parenteserna när man vill ha så stort tal som möjligt eller så litet tal så möjligt? Hur gör ni?
finns det någon metod? Det är det ända jag behöver veta för att kunna lösa uppgiften
Jag tycker frågan är väldigt dåligt formulerad. Dels sätter man aldrig ut EN parentes, utan ett par parenteser, dels får man tydligen varken göra talet så stort som möjligt eller så litet som möjligt. Frågan är tydligen "Sätt ut ett par parenteser så att du får det svar vi vill ha".
Smaragdalena skrev:Jag tycker frågan är väldigt dåligt formulerad. Dels sätter man aldrig ut EN parentes, utan ett par parenteser, dels får man tydligen varken göra talet så stort som möjligt eller så litet som möjligt. Frågan är tydligen "Sätt ut ett par parenteser så att du får det svar vi vill ha".
Jag håller med att frågan är dåligt formulerad.
Den är skapad av Lena Alfredsson, Kajsa Bråting, Patrik Erixon och Hans Heikne och finns på sidan 12 i deras bok Matematik 5000 1c (2011).
Lena Alfredsson: Gymnasielärare i matematik med fokus på didaktik.
Kajsa Bråting: Docent i matematikdidaktik.
Patrik Erixon: Gymnasielärare i matematik och fysik med fokus på didaktik.
Hans Heikne: Gymnasielärare (pensionerad) i matematik med fokus på laborativ matematik.
Med tanke på att uppgiften är författad av personer vars fokus är matematikdidaktik får man vara litet överseende med att de matematiska detaljerna inte alltid är som de ska. Det är ju trots allt lärandeprocessen som är det viktiga, och inte det som stoppas in i processen.