16 svar
399 visningar
solskenet behöver inte mer hjälp
solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 16 mar 2020 01:40

Sara på väg till skolan

Jag har ritat en kvadrat med ena sidan 510m och en diagonalen (510-120meter)

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 16 mar 2020 06:10 Redigerad: 16 mar 2020 06:23

Nej det blir inte riktigt rätt. Ängen behöver inte vara kvadratisk. Och sidlängden ska inte vara 510 meter, det är summan av längd och bredd som ska vara 510 meter

Rita en rektangel. Sara ska gå från det ena hörnet till det diagonalt motsatta hörnet.

Om Sara går längs kanterna så är sträckan då totalt 510 meter, vilket betyder att summan av rektangelns längd och bredd är 510 meter.

Genvägen längs med diagonalen är kortare,  nämligen 510 - 120 = 390 meter.

Kommer du vidare då?

Tips: Kalla rektangelns längd för x. Försök att hitta ett uttryck för rektangelns bredd och använd sedan Pythagoras sats, eftersom det bildas en rätvinklig triangel när du ritar en diagonal i rektangeln.

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 16 mar 2020 13:01

SaintVenant Online 3937
Postad: 16 mar 2020 13:24
solskenet skrev:

Läste du inte vad Yngve skrev? Han skrev:

[...] sidlängden ska inte vara 510 meter, det är summan av längd och bredd som ska vara 510 meter

Om bredden är x och höjden är y så har du:

x+y=510x+y=510

Sedan får du med Pythagoras sats att:

x2+y2=(510-120)2x^{2}+y^{2}=(510-120)^{2}

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 16 mar 2020 13:37

jag Kom fram till 2 svar. Men jag förstår inte hur ni kunde ni förstå att det är så ekvationen ska skrivas? Hur tolkar man texten? Fattar inte

Laguna Online 30484
Postad: 16 mar 2020 13:42

Hon kan gå diagonalt över ängen. Det betyder att hon börjar vid ett hörn och går till det diagonalt motsatta. För att komma dit kan hon gå längs kanterna i stället, och då följer hon först en kant och sedan en till. Hur skulle du själv göra?

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 16 mar 2020 13:44

Jag tror att det handlar om läsförståelse 

Laguna Online 30484
Postad: 16 mar 2020 15:28
solskenet skrev:

Jag tror att det handlar om läsförståelse 

Förstod du det jag skrev senast?

Laguna Online 30484
Postad: 18 mar 2020 07:50
Laguna skrev:
solskenet skrev:

Jag tror att det handlar om läsförståelse 

Förstod du det jag skrev senast?

Svara gärna, för jag vill veta var problemet är, och hur uppgiften borde formuleras för att du ska förstå den lätt.

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 18 mar 2020 11:06 Redigerad: 18 mar 2020 11:07

Jag uppfattade det som att ena sidan kallas för x , andra sidan för y . Diagonalen är 120 m + 510 = 630m ... Jag tkr att frågan var formulerad på ett lite krångligt sätt 

Sten 1200 – Livehjälpare
Postad: 18 mar 2020 11:18

Jag läste problemet och ritade en bild. Använd den om det hjälper dig.

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 18 mar 2020 11:39

Den lila linjen står det d+190? Vad innebär det uttryck?

Sten 1200 – Livehjälpare
Postad: 18 mar 2020 11:45

I problemet står det: "Om hon skulle gå längs ängens kanter, går hon 510 m, vilket är 120 m mer än längs diagonalen"

d är diagonalen, 510 m är längden längs kanterna.

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 18 mar 2020 11:57 Redigerad: 18 mar 2020 11:57

Okej. Det betyder att diagonalen är 510 -120 = 390 m för den e ju 120 meter kortare. 

vägen längskanterna x och y = 510 m 
Är det rätt att skriva ekvationen så där->

 

Sten 1200 – Livehjälpare
Postad: 18 mar 2020 12:09

Precis!

Och x + y = 510 kan skrivas som  y = 510 - x, som du gjort i din lösning på rutblocket.

Så då kan du skriva om formeln för Pythagoras sats till 

Den funktionen har du redan löst.

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 18 mar 2020 12:25

Då ska jag lösa ut x och y för att hitta måtten

Sten 1200 – Livehjälpare
Postad: 18 mar 2020 12:50

Visst! Eftersom det är en andragradsekvation blir det två lösningar på x.

Med y = 510 - x får du fram längden på den andra sidan.

Svara
Close