sannolikhet, träddiagram och komplementhändelser
behöver hjälp med den här frågan:
en slumptalsgenerator är en process eller maskin som skapar en sekvens av tal som kan användas som en slumpmässig sekvens. Hur kan du med hjälp av ett vanligt mynt skapa en sekvens med slumptal mellan 1 och 8?
vet inte ens hur jag ska börja. HJÄLP!!
Vad händer om du singlar slant en gång? Vad händer om du singlar slant en gång till? En tredje gång? Rita ett träddiagram!
jag har redan ritat upp ett träddiagram där jag har singlat slant 3 gånger vilket gjorde att om man multiplicerade gångerna man singlade slant fick man åttondelar, vilket är 8 möjligheter? förstår dock inte hur det kopplas till frågan :(
Singlar du slant tre gånger får du åtta möjligheter för utfallen, och det var just åtta olika slumptal vi ville ha. Nu kan du kalla de åtta möjligheterna för 1 till 8 så har du dina slumptal.
Hej!
- Singla slant 80 gånger.
- Varje gång du får krona skriver du en etta på ett papper, och varje gång du får en klave skriver du en nolla på pappret.
- Du har nu en lista av 80 stycken siffror som är 1 eller 0. Bunta ihop siffrorna 8 och 8, så att du får 10 stycken buntar.
- Summera siffrorna i varje bunt. Det kommer att ge dig 10 stycken slumptal mellan 0 och 8.
Exempel. Singlar slant 16 gånger med utfallet
0010100110010101.
Buntar ihop siffrorna 8 och 8 vilket ger de två buntarna
00101001 10010101
och summerar siffrorna i varje bunt vilket ger de två slumptalen 3 och 4.
0+0+1+0+1+0+0+1=3 och 1+0+0+1+0+1+0+1=4.
Albiki skrev:Hej!
- Singla slant 80 gånger.
- Varje gång du får krona skriver du en etta på ett papper, och varje gång du får en klave skriver du en nolla på pappret.
- Du har nu en lista av 80 stycken siffror som är 1 eller 0. Bunta ihop siffrorna 8 och 8, så att du får 10 stycken buntar.
- Summera siffrorna i varje bunt. Det kommer att ge dig 10 stycken slumptal mellan 0 och 8.
Exempel. Singlar slant 16 gånger med utfallet
0010100110010101.
Buntar ihop siffrorna 8 och 8 vilket ger de två buntarna
00101001 10010101
och summerar siffrorna i varje bunt vilket ger de två slumptalen 3 och 4.
0+0+1+0+1+0+0+1=3 och 1+0+0+1+0+1+0+1=4.
Så kan man göra, men talen blir inte jämnt fördelade. T.ex. kommer 4 att förekomma mycket oftare än 1. Dessutom kan det bli 0, vilket inte är mellan 1 och 8.
Visserligen står det inte i uppgiften att talen ska vara jämnt fördelade.
Albikis metod förstår jag inte alls. Först och främst är det olika sannolikhet att få resultat 8 som att få resultat 5. Dessutom ingår resultat 0 i de möjliga utfallen.
Titta på Lagunas tankar om ett träd. Tre kast med myntet ger en siffra mellan 1 och 8.
Exempel:
Krona + Krona + Krona = 1
Krona + Krona + Gubbe = 2
Krona + Gubbe + Krona = 3
o.s.v. Det är alltså bara att kasta myntet tre gånger så har du en slumpsiffra.
Iriss2003 skrev:behöver hjälp med den här frågan:
en slumptalsgenerator är en process eller maskin som skapar en sekvens av tal som kan användas som en slumpmässig sekvens. Hur kan du med hjälp av ett vanligt mynt skapa en sekvens med slumptal mellan 1 och 8?
vet inte ens hur jag ska börja. HJÄLP!!
Om du kastar myntet 3 ggr kan du få 8 olika sekvenser av krona och klave, alla lika sannolika. Hur kan du använda dig av detta? (Uppgiften skulle ha varit mycket svårare om man hade bett dig göra slumptal mellan 1 och 9.)
tack så mycket alla, har nu löst uppgiften!