Samband och funktioner
Hej, skulle jag kunna få lite hjälp med uppgift 11 c).
Jag förstår inte riktigt hur man ska tänka när det kommer mönster som denna. Vore tacksam för svar!
matildakristina skrev:Hej, skulle jag kunna få lite hjälp med uppgift 11 c).
Jag förstår inte riktigt hur man ska tänka när det kommer mönster som denna. Vore tacksam för svar!
Börja med att lägga in bilden på rätt håll, så att det går att läsa den utan att man slår knut på halsen. Så här känner jag mig:
För att hitta ett mönster måste man givetvis anteckna förhållandet mellan figurens nummer och antal kort. Hur många kort finns det i figur nummer 1, 2, 3 osv. Jag kan visa här nedan vad jag menar:
n: Figur 1 Figur 2 Figur 3 Figur 4
y: 1 kort 4 kort 9 kort 16 kort
Ser du ett mönster nu när det är uppskrivet på det här viset?
Jo, det har jag gjort! Den ökar ju först med 3 sedan 5 sedan 7 så med två mer för varje gång! Men jag förstår inte hur jag ska tänka för att komma vidare! Finns det någon generell metod som det finns för en aritmetisk talföljd?
Smaragdalena skrev:matildakristina skrev:Hej, skulle jag kunna få lite hjälp med uppgift 11 c).
Jag förstår inte riktigt hur man ska tänka när det kommer mönster som denna. Vore tacksam för svar!Börja med att lägga in bilden på rätt håll, så att det går att läsa den utan att man slår knut på halsen. Så här känner jag mig:
Förlåt smaragdalena! Jag hoppas att du inte slår Knut på halsen nu! :)
Den första har dessutom inte ett kort utan 2, sedan 7, sedan 15!
Mycket bättre så här, tack!
Det kan vara en bra metod att undersöka hur många kort man skall lägga till för att komma från figur 1 till figur 2, från figur 2 till figur 3 och så vidare. Hur många kort behöver man lägga till för att komma från figur 3 till figur 4? Hur många kort är det i figur 4?
Skriv upp talen:
Figur 1 = 2 kort
Figur 2 = 7 kort
Figur 3 = 12 kort
Figur 4 = 17 kort
Vad är differensen?
Och vad är starttalet?
Differens: 5 kort
Starttal: 2-5=-3
Formeln: 5n-3=y
Testa om formeln fungerar:
Figur 1: 5x1-3=2 kort
Figur 2: 5x2-3=7 kort