11 svar
261 visningar
Zangbozman behöver inte mer hjälp
Zangbozman 54
Postad: 20 aug 2022 15:13

Samband inom trigonometri

Hej, jag har fastnat på denna fråga och vet inte hur jag ska ta mig tillväga. För att lösa fråga a) behöver man förstå sambandet och jag har inte förstått det. Hur ska jag veta vad lutningen till den räta linjen är, om vinkel mellan X axeln och linjen är 30˚. 

Bubo 7416
Postad: 20 aug 2022 15:39

Rita in en rätvinklig triangel i figuren, så ser du nog ett samband.

Eugenia 147 – Livehjälpare
Postad: 20 aug 2022 15:42 Redigerad: 20 aug 2022 15:44

Det är nåt med exakta värden att göra. Kan du kolla i formelblad? (jag är osäker men ändå du kan prova)

Zangbozman 54
Postad: 20 aug 2022 15:43
Bubo skrev:

Rita in en rätvinklig triangel i figuren, så ser du nog ett samband.

Tack för svaret, men har gjort det och ser inget samband. Jag vet fortfarande inte längden på kateterna och hypotenusan. Om jag säger att kateten är 1 l.e och den andra 1l.e. Får jag hypotenusan till roten ur 2? Hur ska detta hjälpa mig

Zangbozman 54
Postad: 20 aug 2022 15:45
Eugenia skrev:

Det är nåt med exakta värden att göra. Kan du kolla i formelblad? (jag är osäker men ändå du kan prova)

Ja jag glömde jag ska använda mig av denna, men har ej klurat ut sambandet så vet ej hur jag ska göra det.

Zangbozman 54
Postad: 20 aug 2022 15:48 Redigerad: 20 aug 2022 15:49
Bubo skrev:

Rita in en rätvinklig triangel i figuren, så ser du nog ett samband.

Enligt facit är sambandet Tan V= K och jag fattar ej hur de kom fram till det. Tan v är en kvot mellan rätvinkliga trianglar alltså motstående katet/närliggande katet. Hur kan tan v ge sambandet till en lutning i denna uppgift men inte sin eller cos. För att ta reda på en lutning behöver man ta förändring i y led och dividera det med förändringen X led. Återigen hur hör det ihop?

Eugenia 147 – Livehjälpare
Postad: 20 aug 2022 15:57
Zangbozman skrev:
Bubo skrev:

Rita in en rätvinklig triangel i figuren, så ser du nog ett samband.

Enligt facit är sambandet Tan V= K och jag fattar ej hur de kom fram till det. Tan v är en kvot mellan rätvinkliga trianglar alltså motstående katet/närliggande katet. Hur kan tan v ge sambandet till en lutning i denna uppgift men inte sin eller cos. För att ta reda på en lutning behöver man ta förändring i y led och dividera det med förändringen X led. Återigen hur hör det ihop?

k är samma sak som yxså om vi försöker tänka bakåt då tan v = yx  och k = yxdå tan v =k

Eugenia 147 – Livehjälpare
Postad: 20 aug 2022 16:01

1)  tan 30 = kk = 13

 

2) tan v = 1v =arctan 1v = 45

 

3) tan v = 3v= arctan 3v= 60

 

osv

Eugenia 147 – Livehjälpare
Postad: 20 aug 2022 16:02 Redigerad: 20 aug 2022 16:05
Zangbozman skrev:
Bubo skrev:

Rita in en rätvinklig triangel i figuren, så ser du nog ett samband.

Enligt facit är sambandet Tan V= K och jag fattar ej hur de kom fram till det. Tan v är en kvot mellan rätvinkliga trianglar alltså motstående katet/närliggande katet. Hur kan tan v ge sambandet till en lutning i denna uppgift men inte sin eller cos. För att ta reda på en lutning behöver man ta förändring i y led och dividera det med förändringen X led. Återigen hur hör det ihop?

Om du försöker rita upp en rätvinklig triangel och ta reda på hypotenusa eller vinkeln då skulle du prova sinus, cosinus och tangens och tangens råka vara enklaste att använda

Jag hoppas att du förstår  vad jag vill säga:)

Zangbozman 54
Postad: 20 aug 2022 16:09
Eugenia skrev:
Zangbozman skrev:
Bubo skrev:

Rita in en rätvinklig triangel i figuren, så ser du nog ett samband.

Enligt facit är sambandet Tan V= K och jag fattar ej hur de kom fram till det. Tan v är en kvot mellan rätvinkliga trianglar alltså motstående katet/närliggande katet. Hur kan tan v ge sambandet till en lutning i denna uppgift men inte sin eller cos. För att ta reda på en lutning behöver man ta förändring i y led och dividera det med förändringen X led. Återigen hur hör det ihop?

k är samma sak som yxså om vi försöker tänka bakåt då tan v = yx  och k = yxdå tan v =k

Tack för ditt svar, men detta funkar eftersom tan alltid tar motstående katet vilket i detta fall är kateten i Y led sedan delar man det på kateten I x led. Eftersom linjen skär origo behöver man inte ta Förändringen i Yled delat på förändringen I X led?

Zangbozman 54
Postad: 20 aug 2022 16:10
Eugenia skrev:
Zangbozman skrev:
Bubo skrev:

Rita in en rätvinklig triangel i figuren, så ser du nog ett samband.

Enligt facit är sambandet Tan V= K och jag fattar ej hur de kom fram till det. Tan v är en kvot mellan rätvinkliga trianglar alltså motstående katet/närliggande katet. Hur kan tan v ge sambandet till en lutning i denna uppgift men inte sin eller cos. För att ta reda på en lutning behöver man ta förändring i y led och dividera det med förändringen X led. Återigen hur hör det ihop?

Om du försöker rita upp en rätvinklig triangel och ta reda på hypotenusa eller vinkeln då skulle du prova sinus, cosinus och tangens och tangens råka vara enklaste att använda

Jag hoppas att du förstår  vad jag vill säga:)

Jag håller med att tangens  är enkelt för vinkeln men inte för hypotenusan? Sin och cos däremot är enklare för hypotenusan tänker jag fel? 

Eugenia 147 – Livehjälpare
Postad: 20 aug 2022 17:03
Zangbozman skrev:
Eugenia skrev:
Zangbozman skrev:
Bubo skrev:

Rita in en rätvinklig triangel i figuren, så ser du nog ett samband.

Enligt facit är sambandet Tan V= K och jag fattar ej hur de kom fram till det. Tan v är en kvot mellan rätvinkliga trianglar alltså motstående katet/närliggande katet. Hur kan tan v ge sambandet till en lutning i denna uppgift men inte sin eller cos. För att ta reda på en lutning behöver man ta förändring i y led och dividera det med förändringen X led. Återigen hur hör det ihop?

Om du försöker rita upp en rätvinklig triangel och ta reda på hypotenusa eller vinkeln då skulle du prova sinus, cosinus och tangens och tangens råka vara enklaste att använda

Jag hoppas att du förstår  vad jag vill säga:)

Jag håller med att tangens  är enkelt för vinkeln men inte för hypotenusan? Sin och cos däremot är enklare för hypotenusan tänker jag fel? 

Ja, självklart är det, jag sa fel. Jag försökte förklara på bästa sätt jag kunde :D Jag är också en elev som du :) 

Svara
Close