Samband Friktionskraft, normalkraft och friktionskoefficient
Jag förstår inte hur sambandet mellan friktionskoefficienten och normalkraften och friktionskraften fungerar.
ska vara konstant, men den blir ju inte det när Friktionskraften ökar och normalkraften minskar? Då blir ju friktionskoefficienten större desto större vinkeln mot horisontalplanet blir?
Hur tänker du att " ...när Friktionskraften ökar och normalkraften minskar" ?
Kan du rita en bild för att förklara vilken situation du menar? Handlar det om att ändra lutningen för ett plan, där det ligger en kloss som kanske börjar glida?
Friktionskraften beror av normalkraften och friktionskoefficienten och inte tvärt om, om du skriver om formeln som Ffr=Fn*my så kan det vara lättare att förstå det. Det är lite som att i Newtons kraftekvation F=m*a säga att om kraften ökar och accelerationen minskar så måste massan bli större men här är det lätt att inse att ett föremål inte kommer ända sin massa.
Friktionskoefficienten beskriver hur lätt/svårt två ytor har för att glida mot varandra, det är alltså deras ytstrukturer som avgör friktionskoefficienten.
Gäller friktionskoefficient bara under kinetisk friktion?
Nej det gäller under både vilofriktion och kinetisk friktion, dock är vilofriktionen lite större än glidfriktionen.
Gäller det verkligen under vilofriktion också?
Till exempel vid en viss vinkel står ett föremål i vila, om man då ökar vinkeln och den fortfarande står i vila, då minskar ju normalkraften vilken borde innebära att friktionen också minskar då friktionstalet är konstant.
Ff = u * FN
Men enligt formeln stämmer det inte?
Man kan säga att i det exemplet du ger så finns en buffert. När du räknar ut friktionskraften så får du den maximala friktionskraften som kan utnyttjas. Friktionskraften är beroende av hur föremålet belastas, man kan säga att den är adaptiv och anpassar sig efter till exempel lutningen, tills dess att den inte räcker till och föremålet börjar glida villl säga.
Engineering skrev:Man kan säga att i det exemplet du ger så finns en buffert. När du räknar ut friktionskraften så får du den maximala friktionskraften som kan utnyttjas. Friktionskraften är beroende av hur föremålet belastas, man kan säga att den är adaptiv och anpassar sig efter till exempel lutningen, tills dess att den inte räcker till och föremålet börjar glida villl säga.
My = Ff/Fn
är Ff = Ffmax och Fn = Fnmin för att det här ska fungera?
Man kan tänka att när föremålet inte glider så är my mindre, låt oss kalla det utnyttjad my, sen ökar my utnyttjad tills dess att föremålet precis ska börja glida och då har vi my. Som anges i ex. Tabeller, det värdet på my är precis innan glidning uppstår.
Tror inte jag kan förklara det bättre än så, hoppas att det hjälper. Annars kanske du kan fråga en fysiklärare?
Engineering skrev:Man kan tänka att när föremålet inte glider så är my mindre, låt oss kalla det utnyttjad my, sen ökar my utnyttjad tills dess att föremålet precis ska börja glida och då har vi my. Som anges i ex. Tabeller, det värdet på my är precis innan glidning uppstår.
Tror inte jag kan förklara det bättre än så, hoppas att det hjälper. Annars kanske du kan fråga en fysiklärare?
Tack
jag tror att jag förstår nu!