12 svar
300 visningar
Einsteinnr2 301 – Fd. Medlem
Postad: 8 sep 2019 19:19 Redigerad: 8 sep 2019 19:20

Saknar grunder för ämnet Fysik1

Hejsan!

Jag har ett problem,som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med!

Jag går andra året på naturprogrammet och märker nu att jag har vissa svårigheter med fysik. (Läser fysik 1)

Jag kan lösa uppgifter som berör det läraren har gått igenom. Exempelvis om vår lektion handlar om kinetisk energi. Då klarar jag av att lösa svårare uppgifter. Men skulle någon komma med en random problemlösning så blir det väldigt svårt för mig att lösa den.

Därför kan det bli svårt för mig på kursprovet tänker jag.

Kan det vara att jag daknar grunderna för ämnet fysik? Känner någon igen sig? Dela gärna med dig av dina erfarenheter!

- (jag har aldrig riktigt haft en studieteknik som passar ämnet fysik)

- jag har inga problem med matte.

Tack på förhand!

emilg 478
Postad: 8 sep 2019 19:49

Jag tror inte problemet är att du saknar grunder för fysik 1. Däremot kanske du inte riktigt förstår problemen du löser och "bara stoppar in i formlerna"? 

Är bara en spekulation, men om du jobbar mer på förståelse av innehållet istället för att bara lösa problem (om det är så du gör nu) så tror jag det löser sig!

Einsteinnr2 301 – Fd. Medlem
Postad: 8 sep 2019 20:10
emilg skrev:

Jag tror inte problemet är att du saknar grunder för fysik 1. Däremot kanske du inte riktigt förstår problemen du löser och "bara stoppar in i formlerna"? 

Är bara en spekulation, men om du jobbar mer på förståelse av innehållet istället för att bara lösa problem (om det är så du gör nu) så tror jag det löser sig!

Jag försöker lösa problemen som man "ska" lösa. Ritar och skriver ner all information jag får,samt hittar samband mellan all info.

Däremot så lägger inte jag så mycket tid på förståelse. Så du kan ha rätt i det du säger! Ska testa göra som du sa!

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 8 sep 2019 20:25

Läsförståelse är allra viktigast, sedan kommer att rita en korrekt bild.

Qetsiyah Online 6567 – Livehjälpare
Postad: 8 sep 2019 20:36 Redigerad: 8 sep 2019 20:38

Min erfarenhet (gick ut gymnasiet i somras och hade fysik2 i trean) är att fysikfrågor bygger på två sorters förståelse: matematisk och konceptuell.

Den matematiska delen är att snabbt kunna överblicka alla variabler, såväl okända som kända, algebraiskt manipulera ekvationer (snabbt), substituera hit och dit, förenkla, ställa upp ekvationssystem och lösa dessa. Den konceptuella delen ska jag erkänna är min svaga sida. Den handlar om att tolka frågan, vid behov göra antaganden och bedöma rimlighet i svar. Jag minns när nästan hela min klass åkte dit på en fråga om ett vattenmagasin där man byggt en tjock betongvägg på ena sidan (resten var omringat av naturligt jord/sten), man skulle förstå att det genomsnittliga trycket på väggen var hälften av trycket där det var som störst (längst ner), man skulle alltså bara dela sitt svar med 2.  Matematiskt svårt? absolut inte. Konceptuellt svårt? Ja, hur *** skulle vi veta det? Minus två A-poäng. 

Du kanske kan utgå från det jag skrivit, vilken av dessa delar är du svag på? Gillar du matte? 

Jag förstår inte vad skillnaden är mellan "svårare fråga" och "random problemlösning". Förklara!

Einsteinnr2 301 – Fd. Medlem
Postad: 9 sep 2019 16:43
Qetsiyah skrev:

Min erfarenhet (gick ut gymnasiet i somras och hade fysik2 i trean) är att fysikfrågor bygger på två sorters förståelse: matematisk och konceptuell.

Den matematiska delen är att snabbt kunna överblicka alla variabler, såväl okända som kända, algebraiskt manipulera ekvationer (snabbt), substituera hit och dit, förenkla, ställa upp ekvationssystem och lösa dessa. Den konceptuella delen ska jag erkänna är min svaga sida. Den handlar om att tolka frågan, vid behov göra antaganden och bedöma rimlighet i svar. Jag minns när nästan hela min klass åkte dit på en fråga om ett vattenmagasin där man byggt en tjock betongvägg på ena sidan (resten var omringat av naturligt jord/sten), man skulle förstå att det genomsnittliga trycket på väggen var hälften av trycket där det var som störst (längst ner), man skulle alltså bara dela sitt svar med 2.  Matematiskt svårt? absolut inte. Konceptuellt svårt? Ja, hur *** skulle vi veta det? Minus två A-poäng. 

Du kanske kan utgå från det jag skrivit, vilken av dessa delar är du svag på? Gillar du matte? 

Jag förstår inte vad skillnaden är mellan "svårare fråga" och "random problemlösning". Förklara!

Jag har INTE svårt för matte ,men jag tycker definitivt inte att det är lika intressant fysik. Isåfall har jag proböem med konceptuella delen, och jag vet INTE hur jag ska träna för att bli bra på det.

Det jag menar är att jag kan lösa en svår problemlösnong i boken, om den berör det vi just nu går igenom. På kursproven så är det inte alltid klart vilket område problemlösningen berör... därför blir det väldigt svårt för mig..

Einsteinnr2 301 – Fd. Medlem
Postad: 9 sep 2019 16:46

Däremot vet jag att jag inte har lagt tillräckligt med jobb på att utveckla mina kunskaper inom fysik liksom..

Einsteinnr2 301 – Fd. Medlem
Postad: 9 sep 2019 16:48
Smaragdalena skrev:

Läsförståelse är allra viktigast, sedan kommer att rita en korrekt bild.

Menar du att rita problemlösningen på papper? Eller tolkar jag fel nu?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 9 sep 2019 16:53
Einsteinnr2 skrev:
Smaragdalena skrev:

Läsförståelse är allra viktigast, sedan kommer att rita en korrekt bild.

Menar du att rita problemlösningen på papper? Eller tolkar jag fel nu?

Om (när) du har förstått uppgiften tillräckligt bra för att kunna rita en korrekt bild, så är du halvvägs framme.

Jamen då diagnostiserar jag dig med konceptuella problem. Du råkar inte ha ergo som fysikbok? Isåfall kan jag rekommendera att du gör fler av de icke-räknefrågorna, jag har glömt vad de kallades, typ resonemangsfrågor. Svaret på de är inte någon siffra. 

Om du inte kan skilja på frågor från olika kapitel i boken har du stora problem. Du behöver överblicka boken ordentligt, kolla din fysikboks introduktion eller innehållsförteckning. Försök att sortera in dina kunskaper. 

Angående smaragdalenas tips att rita upp det som händer så är det bra att rita ja. Men förlita dig inte för mycket på bilderna och spendera inte mycket tid på att rita fint, de ska bara ge dig en översikt.

Om du har lätt för matte kan jag rekommendera dig att lära dig huvudalgebra: föreställ, flytta runt och substituera ekvationer i hjärnan så kommer du fram till svaret snabbt (du ska inte sätta in några siffror, endast tecken, själva stora feta uträkningen lämnar du till miniräknaren)

Einsteinnr2 301 – Fd. Medlem
Postad: 13 sep 2019 15:30
Qetsiyah skrev:

Jamen då diagnostiserar jag dig med konceptuella problem. Du råkar inte ha ergo som fysikbok? Isåfall kan jag rekommendera att du gör fler av de icke-räknefrågorna, jag har glömt vad de kallades, typ resonemangsfrågor. Svaret på de är inte någon siffra. 

Om du inte kan skilja på frågor från olika kapitel i boken har du stora problem. Du behöver överblicka boken ordentligt, kolla din fysikboks introduktion eller innehållsförteckning. Försök att sortera in dina kunskaper. 

Angående smaragdalenas tips att rita upp det som händer så är det bra att rita ja. Men förlita dig inte för mycket på bilderna och spendera inte mycket tid på att rita fint, de ska bara ge dig en översikt.

Om du har lätt för matte kan jag rekommendera dig att lära dig huvudalgebra: föreställ, flytta runt och substituera ekvationer i hjärnan så kommer du fram till svaret snabbt (du ska inte sätta in några siffror, endast tecken, själva stora feta uträkningen lämnar du till miniräknaren)

Jag har Ergo! så ska ta till mig dina tips kring boken.

Det med att skilja frågor från olika kapitel... menar du att inte veta vilket kapitel frågan kommer från? Isåfall är mitt svar att jag kan skilja det om frågan kommer från MIN bok, men det är ganska svårt att skilja det om frågan kommer från ett nationellt prov exempelvis... 

Håller med dig om att rita bilder och det med algebra!

Ska ta till mig ALLA tips! Tack så mycket för din hjälp och tid! Det uppskattas otroligt mycket!

Men då förstår jag inte vad du tycker är svårt... Kan du placera in en NP fråga i rätt kapitel i boken? (Alltså, A-frågor kan blanda innehåll från olika kapitel också)

Ingen fara!

Einsteinnr2 301 – Fd. Medlem
Postad: 14 sep 2019 07:39
Qetsiyah skrev:

Men då förstår jag inte vad du tycker är svårt... Kan du placera in en NP fråga i rätt kapitel i boken? (Alltså, A-frågor kan blanda innehåll från olika kapitel också)

Ingen fara!

Precis de som blandar från olika kapitel... det är de som är svåra för mig. 

Exempelvis så kan det finnas A-frågor i boken... men då vet jag at least vilket kapitel de kommer ifrån, och därmed vet jag vilka regler jag ska utgå ifrån. Däremot en A fråga på ett NP så innehåller det flera olika moment och då vet jag inte vilka regler jag ska utgå ifrån...

Kanske att jag behöver öva mer på såna frågor då..

Svara
Close