Rth
Hej, jag har försökt räkna ut Rth för denna krets och fått ut ett svar men när jag simulerar det i ett datorprogram får jag ut 1098 undrar därför om jag har beräknat fel?
uppdaterad bild på A och B där Rth ska beräknas
Gå genom de vägar som strömmen kan ta, för där har det blivit fel.
Måste ju vara mindre än 330 + 330 + 560 Ω
ja exakt för det simulerade värdet blev ca 1098 ohm vilket bör stämma?
(R2 är 3300 ohm)
cyrus.sa skrev:(R2 är 3300 ohm)
Då ska du skriva tydligare.
Rita om schemat så här:
Så tror jag det är lättare att se hur man ska räkna.
Om man ber om hjälp så får man faktisk göra läsliga och korrekta kretsschemor från början. Den här kvaliteten är inte OK.
Visst är det OK att be om hjälp och visa hur man har börjat.
Här borde hjälpen varit en tydlig uppmaning att rita om kopplingsschemat.
Jag ber om ursäkt om kopplingsschemat varit otydligt eller svårt att tolka. Självklart hade jag ritat om det ifall det efterfrågats. Jag tar fullt ansvar för felet, men jag anser också att detta bör vara ett forum där misstag kan ske, och där jag får möjlighet att förbättra utan att bli påhoppad. Ingen här är tvingad till att svara ifall de känner att jag inte håller standarden.
Den enda otydligheten tycker jag är 3300 ohmaren. Schemat som sådant är väl läsbart?
Eller är det mitt schema ni menar?!
Jag menar att när man räknar ut parallellresistansen för R3 och R4 bör man få hjälp att se att de inte är parallellkopplade.
En sådan hjälp kan vara en noggrannare ritning.
...och man behöver inte alls be om ursäkt när man ställer bra frågor och redovisar ungefär hur man har tänkt.
Bubo skrev:...och man behöver inte alls be om ursäkt när man ställer bra frågor och redovisar ungefär hur man har tänkt.
Tack!
Nej, ingen är tvingad att svara, men jag surnade till tidigare när jag i onödan slängde bort tid på att räkna på felaktiga komponentvärden i en vårdslöst ritad krets.
Det här var ingen grundskoleuppgift utan en universitetsuppgift, där vuxna personer deltar. Jag tycker att man då kan förvänta sig samma standard på inläggen som den kvalitet man lämnar in vid skriftliga tentamenstillfällen.
Men, nu är det här överspelat och vi tar nya tag med andra uppgifter. Tillsammans har vi redan löst flera uppgifter. Troligtvis blir det fler framöver.