rötter ekvation
jag tog båda led i kvadrat och fick 5x+4=-4x-4 => x=-8/9. Men facit säger att lösning inte finns?
Tack i förhand!
Vad händer om du stoppar in i högerledet?
AlvinB skrev:Vad händer om du stoppar in i högerledet?
det blir 2i/3
lovisla03 skrev:AlvinB skrev:Vad händer om du stoppar in i högerledet?
det blir 2i/3
Just det. Det blir icke-reella värden.
Om vi arbetar med enbart reella tal (vilket jag antar att du gör) kan vi då konstatera att det inte finns några lösningar.
AlvinB skrev:lovisla03 skrev:AlvinB skrev:Vad händer om du stoppar in i högerledet?
det blir 2i/3
Just det. Det blir icke-reella värden.
Om vi arbetar med enbart reella tal (vilket jag antar att du gör) kan vi då konstatera att det inte finns några lösningar.
ska jag alltid anta att dem inte vill ha komplexa tal om det inte står något om det?
I Ma1 ska du nog det. Jag har glömt vilken kurs man introducerar komplexa tal men visst är det senare än Ma1?
Det verkar vara rätt
SvanteR skrev:I Ma1 ska du nog det. Jag har glömt vilken kurs man introducerar komplexa tal men visst är det senare än Ma1?
vi har gått igenom det
rboman skrev:Det verkar vara rätt
inte enligt facit..
Utgå från att svara med komplexa tal. Om det är ett prov och det inte specifikt står att du ska svara i komplexa tal kan du ju alltid fråga läraren.
För att lösa ekvationen du postat börjar du med att kvadrera bägge sidor dvs (\sqrt(5x+4))^2 = (\sqrt(-4x-4))^2
- Du kommer snart se att det inte finns någon reel lösning på ekvationen och att den är falsk.
Hoppas det hjälpte! :)
Mandalorian skrev:Utgå från att svara med komplexa tal. Om det är ett prov och det inte specifikt står att du ska svara i komplexa tal kan du ju alltid fråga läraren.
För att lösa ekvationen du postat börjar du med att kvadrera bägge sidor dvs (\sqrt(5x+4))^2 = (\sqrt(-4x-4))^2
- Du kommer snart se att det inte finns någon reel lösning på ekvationen och att den är falsk.
Hoppas det hjälpte! :)
men x=-8/9 löser ju ekvationen OCH är reell?
Vad får du för värde om du stoppar in x = -8/9 i VL istället?
Om den här uppgiften hör till Ma1 så skall det bara handla om reella tal. Komplexa tal lär man sig (lite) om i Ma2.
Smaragdalena skrev:Vad får du för värde om du stoppar in x = -8/9 i VL istället?
Om den här uppgiften hör till Ma1 så skall det bara handla om reella tal. Komplexa tal lär man sig (lite) om i Ma2.
samma som HL. Så när jag möter liknande i högre kurser ska jag svara -8/9. Men det är ju inte ens komplext bara när man stoppar in det?
Om VL = HL så krävs det att man räknar med komplexa tal.
lovisla03 skrev:Smaragdalena skrev:Vad får du för värde om du stoppar in x = -8/9 i VL istället?
Om den här uppgiften hör till Ma1 så skall det bara handla om reella tal. Komplexa tal lär man sig (lite) om i Ma2.
samma som HL. Så när jag möter liknande i högre kurser ska jag svara -8/9. Men det är ju inte ens komplext bara när man stoppar in det?
Testa att ta roten ur (-8/9) på miniräknaren och se hur det går
tack jag fattar!