28 svar
213 visningar
karisma 1983
Postad: 3 feb 2022 17:05

Rotekvation

Hej!

Jag håller på med en rätt så komplicerad rotekvation som ser ut så här:

Jag har börjat att lösa uppgiften på detta vis men kommer inte längre någon vart...Skulle någon kunna förklara för mig hur jag går vidare för att lösa uppgiften? 

Tack på förhand!

Programmeraren 3390
Postad: 3 feb 2022 17:11 Redigerad: 3 feb 2022 17:12

Täljaren i VL är inte kvadrerad korrekt, du glömmer den tredje termen.

(a-b)^2 = a^2 + b^2 - 2ab

karisma 1983
Postad: 3 feb 2022 17:16
Programmeraren skrev:

Täljaren i VL är inte kvadrerad korrekt, du glömmer den tredje termen.

(a-b)^2 = a^2 + b^2 - 2ab

x-11 kan inte bli x-11 om man kvadrerar det?

Programmeraren 3390
Postad: 3 feb 2022 17:19 Redigerad: 3 feb 2022 17:25

Jo. Men täljaren har 2 termer. Och det verkar fattas "upphöjt i 2" på x där också (ser ut som du skrivit av uppgiften fel).

Programmeraren 3390
Postad: 3 feb 2022 17:41

Prova att dela upp bråket i VL som två bråk. Det ena blir då 1. Sen kanske du ser hur du kan komma framåt.

karisma 1983
Postad: 3 feb 2022 17:42
Programmeraren skrev:

Jo. Men täljaren har 2 termer. Och det verkar fattas "upphöjt i 2" på x där också (ser ut som du skrivit av uppgiften fel).

Ja, det har du rätt i, jag skrev av frågan fel!

karisma 1983
Postad: 3 feb 2022 17:45 Redigerad: 3 feb 2022 17:47
Programmeraren skrev:

Prova att dela upp bråket i VL som två bråk. Det ena blir då 1. Sen kanske du ser hur du kan komma framåt.

Så då blir det x^2 - 11/x^2 -11 -  ( 6x/5)/x^2 - 11

= 1 - (6x/5) / x^2 - 11

Programmeraren 3390
Postad: 3 feb 2022 17:50

Ja. Sen kan du göra så att 1:an och 19/25 hamnar på ena sidan och "rotkvoten" på den andra.

Och utnyttja att du kan skriva "rot delat med rot" under gemensamt rottecken.

karisma 1983
Postad: 3 feb 2022 17:57
Programmeraren skrev:

Ja. Sen kan du göra så att 1:an och 19/25 hamnar på ena sidan och "rotkvoten" på den andra.

Och utnyttja att du kan skriva "rot delat med rot" under gemensamt rottecken.

Okej, jag ska testa räkna på den, sen så återkommer jag med svar!

karisma 1983
Postad: 3 feb 2022 18:28

Jag har kommit så här långt, hur fortsätter jag sen?

Programmeraren 3390
Postad: 3 feb 2022 18:43

Du kan inte kvadrera två termer var för sig.

(a+b)^2 är INTE lika med a^2 + b^2. Kvadreringsregeln:

(a+b)^2 = a^2 + b^2 + 2ab

Det är väldigt viktigt att minnas.

Men i detta tal behövs det inte, använder du kvadreringsregeln får du inte bort roten ur.

Utgå från
Subtrahera över 19/25 till VL och förenkla.
Sen kan du kvadrera båda leden enkelt, då finns bara en term på varje sida.

Laguna Online 30496
Postad: 3 feb 2022 18:46

Ni kanske är på god väg redan, men jag skulle multiplicera originalekvationen med x2-11\sqrt{x^2-11} först och sedan förenkla och kvadrera.

karisma 1983
Postad: 3 feb 2022 18:55
Programmeraren skrev:

Du kan inte kvadrera två termer var för sig.

(a+b)^2 är INTE lika med a^2 + b^2. Kvadreringsregeln:

(a+b)^2 = a^2 + b^2 + 2ab

Det är väldigt viktigt att minnas.

Men i detta tal behövs det inte, använder du kvadreringsregeln får du inte bort roten ur.

Utgå från
Subtrahera över 19/25 till VL och förenkla.
Sen kan du kvadrera båda leden enkelt, då finns bara en term på varje sida.

Vart nånstans har jag kvadrerat 2 termer var för sig?

Programmeraren 3390
Postad: 3 feb 2022 18:59 Redigerad: 3 feb 2022 19:06

Jag trodde det var det du hade gjort i sista steget i inlägg #10. Roten i högra termens nämnare försvann (och upphöjt i 2). Och 25 blev 5 i 19/25. Inte säker på vad du gjorde.

Men strunt i det utgå från raden ovan och subtrahera över 19/25 till vänster sida.
Sen kan du kvadrera och då tror jag du ser hur du kommer vidare.

Visa spoiler

625=6x5x2-162252=6x25x2-1

 

karisma 1983
Postad: 3 feb 2022 19:02 Redigerad: 3 feb 2022 19:05
Programmeraren skrev:

Jag trodde det var det du hade gjort i sista steget i inlägg #10. Roten i högra termens nämnare försvann (och upphöjt i 2). Och 25 blev 5 i 19/25. Inte säker på vad du gjorde.

Men strunt i det utgå från raden ovan och subtrahera över 19/25 till vänster sida.
Sen kan du kvadrera och då tror jag du ser hur du kommer vidare.

Ja...råkade missa att skriva 2an i 25, så det ska egentligen stå 25!

Så 6/25 = (6x/5)/x^2 -11

Programmeraren 3390
Postad: 3 feb 2022 19:06

Exakt. Nu kan du kvadrera båda sidorna.

Aloosher 238
Postad: 3 feb 2022 19:13 Redigerad: 3 feb 2022 19:14

Ett annat sätt (som jag tycker är lättare) du kan använda dig av är att om det endast stod: 

x2-11x2-11 då hade detta varit lika med 1 eller 2525Därmed är 6x5 = 65 och om du multiplicerar båda sidorna på 5 får du 6x = 6 6x = 36x = 6 

karisma 1983
Postad: 3 feb 2022 19:20
Programmeraren skrev:

Exakt. Nu kan du kvadrera båda sidorna.

Hur ska jag göra efter att jag har kvadrerat?

karisma 1983
Postad: 3 feb 2022 19:20
Aloosher skrev:

Ett annat sätt (som jag tycker är lättare) du kan använda dig av är att om det endast stod: 

x2-11x2-11 då hade detta varit lika med 1 eller 2525Därmed är 6x5 = 65 och om du multiplicerar båda sidorna på 5 får du 6x = 6 6x = 36x = 6 

Hur fick du ut 6x/5 ensamt?

Aloosher 238
Postad: 3 feb 2022 19:26
karisma skrev:
Aloosher skrev:

Ett annat sätt (som jag tycker är lättare) du kan använda dig av är att om det endast stod: 

x2-11x2-11 då hade detta varit lika med 1 eller 2525Därmed är 6x5 = 65 och om du multiplicerar båda sidorna på 5 får du 6x = 6 6x = 36x = 6 

Hur fick du ut 6x/5 ensamt?

Tänk att x^2-11 = y (för simplicitet) 

Därmed är: 

yy= 1 = 2525Men vi vet också att y-6x5y = 1925Därmed måste -6x5 = -6 och om man då gör teckenbyte får man 6x5 = 6 

Aloosher 238
Postad: 3 feb 2022 19:27
Aloosher skrev:
karisma skrev:
Aloosher skrev:

Ett annat sätt (som jag tycker är lättare) du kan använda dig av är att om det endast stod: 

x2-11x2-11 då hade detta varit lika med 1 eller 2525Därmed är 6x5 = 65 och om du multiplicerar båda sidorna på 5 får du 6x = 6 6x = 36x = 6 

Hur fick du ut 6x/5 ensamt?

Tänk att x^2-11 = y (för simplicitet) 

Därmed är: 

yy= 1 = 2525Men vi vet också att y-6x5y = 1925Därmed måste -6x5 = -6 och om man då gör teckenbyte får man 6x5 = 6 

Om man ska vara petig utgår detta från att x2 - 11 = inte 0 men i vilket fall som helst kan det ju ändå inte vara noll för att annars hade ekvationen varit odefinerad, så det är inget du behöver bry dig om :D 

Programmeraren 3390
Postad: 3 feb 2022 19:35

Nu är det två parallella spår men för att slutföra det vi var på:

62252=6x25x2-162252=6x25(x2-1)625=xx2-1

Sen är det en vanlig ekvation. Kvadrering av led ger ofta falska rötter så man ska prova de man får i ursprungsekvation.

karisma 1983
Postad: 3 feb 2022 19:41
Programmeraren skrev:

Nu är det två parallella spår men för att slutföra det vi var på:

62252=6x25x2-162252=6x25(x2-1)625=xx2-1

Sen är det en vanlig ekvation. Kvadrering av led ger ofta falska rötter så man ska prova de man får i ursprungsekvation.

Tack! Men hur fick du bort 5an från 6z/5? Och hur fick du sedan bort 6an från täljaren och 25an från nämnaren?

Programmeraren 3390
Postad: 3 feb 2022 19:47 Redigerad: 3 feb 2022 19:48

Kvadraten av rotenUr(6x)/5 är 6x/25

Sen förkortar man bort gemensamma faktorer i båda leden: Dela båda leden med 6, multiplicera båda leden med 25.

karisma 1983
Postad: 3 feb 2022 20:01
Programmeraren skrev:

Kvadraten av rotenUr(6x)/5 är 6x/25

Sen förkortar man bort gemensamma faktorer i båda leden: Dela båda leden med 6, multiplicera båda leden med 25.

Okej, jag förstår allt förutom hur 25an från 6x/25 tar sig ner till nämnaren från täljaren. Om du har multiplicerat in 25 borde man inte bara multiplicera med täljaren och inte nämnaren, och borde du inte också multiplicera på VL?

Programmeraren 3390
Postad: 3 feb 2022 20:02

abc=ab*c

karisma 1983
Postad: 3 feb 2022 20:10
Programmeraren skrev:

abc=ab*c

Jag vet inte om det är för att jag börjar bli trött, men jag förstår ändå inte...Är det någon regel som säger att man kan göra så där när man dividerar ett bråk?

Programmeraren 3390
Postad: 3 feb 2022 20:24

Att "dela två gånger" blir så kan man se med ett exempel:

3032=102=53032=302*3=306=5

Regeln du troligen känner till är:

abcd=a*db*c

Om täljaren inte är ett kvot kan du använda regeln genom att dela den med 1:

abc=abc1=a*1b*c=ab*c

karisma 1983
Postad: 3 feb 2022 20:28
Programmeraren skrev:

Att "dela två gånger" blir så kan man se med ett exempel:

3032=102=53032=302*3=306=5

Regeln du troligen känner till är:

abcd=a*db*c

Om täljaren inte är ett kvot kan du använda regeln genom att dela den med 1:

abc=abc1=a*1b*c=ab*c

Nu förstår jag!!! Tack så mycket!

Svara
Close