Rörelsenergi
Svaret på fråga a är :
Person B har störst fart vid P eftersom ekipaget har minst potentiell energi och därmed störst
rörelseenergi och fart när B är längst ner.
Skulle någon förklara till mig svaret på frågan. Jag vet hur energin omvandlas, men fattar inte vad de menar här
Kanske det blir lite lättare att förstå med några förenklingar.
B sitter i mitten av tåget. Tåget kan ses som en massa placerad i mittpunkten B.
Bortse från förluster, t.ex. luftmotstånd och friktion. Då är den totala energin konstant i alla lägen, dvs lägesenergi+rörelseenergi=konstant.
I punkten P är lägesenergin minimal, eftersom det är den lägsta punkten i banan. Därför måste rörelseenergin vara maximal där för att summan av dessa två ska vara konstant. Maximal rörelseenergi innebär maximal hastighet, eftersom massan inte ändras under resan.
JockeR skrev:Kanske det blir lite lättare att förstå med några förenklingar.
B sitter i mitten av tåget. Tåget kan ses som en massa placerad i mittpunkten B.
Bortse från förluster, t.ex. luftmotstånd och friktion. Då är den totala energin konstant i alla lägen, dvs lägesenergi+rörelseenergi=konstant.
I punkten P är lägesenergin minimal, eftersom det är den lägsta punkten i banan. Därför måste rörelseenergin vara maximal där för att summan av dessa två ska vara konstant. Maximal rörelseenergi innebär maximal hastighet, eftersom massan inte ändras under resan.
Hej!
Jag förstår att när Ek är störst då är v störst, men däremot förstår jag inte varför Ek är störst i punkten B
VAgnen får sin fart genom att lägesenergi omvandlas till rörelseenergi.
Eftersom summan av läges och rörelseenergi är konstant få är hastigheten som störst när lägesenergin är som minst.
Återstår att övertyga sig om att lägesenergin är som lägst i B ?
Jag tänkar så här att när B är i sitt lägsta läge, då har C och A lika mycket EP som om A hade varit i sitt lägst läge och B och A varit uppe.
Det är kanske fel och tänka så, jag få köra på det ni sade så kommer jag kanske sen att övertyga mig själv att det är bara så.
Tågets tyngdpunkt har högst lägesenergi när vid toppen och därmed högst rörelseenergi när den är vid botten eftersom luftmotstånd osv försummas så är lägesenergi + rörelsenergi = konstant
P= Botten
Studerar fysik 1, men skulle säga jag förstår ändå
ChristopherH skrev:Tågets tyngdpunkt har högst lägesenergi när vid toppen och därmed högst rörelseenergi när den är vid botten eftersom luftmotstånd osv försummas så är lägesenergi + rörelsenergi = konstant
P= Botten
Det hänger jag med på, men när B är längst ner, då är A och C inte längst ner, vilket innebär att A och C upplever båda Ek och Ep
Vagnens fart är samma utöver hela vagnen (på varje vagn, accelerationen ökar ju) är den inte? Eftersom dem är i kontakt med varandra, och har tröghetslagen
Jag förstår vad du menar, att lägesenergin ökar när vagn A går uppåt.
Men som du ser så har B två vagnar framför den och bakom. Skulle säga det är därför