Rörelsemängdsmoment och vridmoment
Hej!
I första bilden ser man att kraftmoment/vridmoment pekar utåt och i den andra bilden den pekar inåt. Men jag trodde att dH/dt =M alltså ska vridmomentet peka åt där rörelsemängden pekar alltså vridmoment och rörelsemängdsmoment är parallella. Några saker som jag har inte förstått.
1: vad ett rörelsemängdsmoment är? Antar att det motsvarar rörelsemängden i rotation.
2. Vad ska man använda riktningen av vridmoment och rörelsemängdsmomenten till??
Notera att det är derivatan av rörlelsemängdsmomentet som skall vara parallell med kraftmomentet, inte rörelsemängdsmomentet per se.
Ok, men i bilden i vänster "Bakifrån" drivatan av rörelsemängdsmomentet är en vektor som pekar uppåt medans man ser i bilden till höger att rörelsemängdsmomentet är en vektor som är inåt dvs ändringen av rörelsemängdsmomentet är inte parallell med vridmomentet.
I den övre figuren, till höger, så är M riktad framåt, eftersom vi ser hjulet bakifrån. deltaH är också riktad framåt, eftersom vi till vänster ser hjulet uppifrån.
Liknande resonemang gäller för den undre figuren.
Det var ett gäng urusla bilder, tycker jag. Uppställningen Hjulet i snöre är detta:
När de skriver "Uppifrån" menar de sett från ovansidan eller snörets fästpunkt och "Bakifrån" är från baksidan:
Alternativ beskrivning
Om detta hjul roterar med en vinkelhastighet har det alltså ett rörelsemängdsmoment lika med sitt tröghetsmoment gånger vinkelhastigheten enligt nedan:
På grund av tyngdkraften och dess hävarm fås ett kraftmoment vinkelrätt till rörelsemängdsmomentet:
Detta betyder alltså att vi får en förändring av rörelsemängdsmomentet utefter riktningen för kraftmomentet och hjulet roterar runt snöret (vi får precession ):
Läs mer här:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/rotv2.html#rvec4
I am Me skrev:
vad ett rörelsemängdsmoment är? Antar att det motsvarar rörelsemängden i rotation.
Det finns många olika sätt att se på det. Man kan förstå det som en beskrivning av motståndet mot att kunna bromsas av ett kraftmoment. Speciellt om du jämför med rörelsemängd (momentum) som ofta betraktas som motstånd mot att kunna stoppas av en kraft. Speciellt intressant om man jämför en cykel i 20 km/h med en bil i 20 km/h på grund av deras mycket olika massa.
Tack tack! Uppskattar verkligen att du la tid och ritade uppställningen av hjulet i snöre.
så vi får en på grund av kraftmomentet? Blir alltid rörelsemängdsmomentet för ett cirkulär formad föremål?
Hahaha ja, håller med dig bilderna är riktigt urusla och man som student känner sig dumt som inte kan förstå dessa urusla bilderna.
I am Me skrev:Tack tack! Uppskattar verkligen att du la tid och ritade uppställningen av hjulet i snöre.
så vi får en på grund av kraftmomentet? Blir alltid rörelsemängdsmomentet för ett cirkulär formad föremål?
Såg det nu att det är rörelsemängdsmomentet för en stelkropp som blir H=I.w =)
I am Me skrev:Hahaha ja, håller med dig bilderna är riktigt urusla och man som student känner sig dumt som inte kan förstå dessa urusla bilderna.
Syftet med bilderna är att vara enkla och framförallt inte ställa krav på att man kan rita. Problemet så som jag ser det är att man gärna bör visa en tydlig bild först, innan den abstrakta, schematiska uppställningen visas.
Denna typen av förenklade bilder är ett vanligt hinder jag sett för de som läser Fysik 2 när de ska räkna på magnetfält och elektriska fält. Speciellt för att prickar och kryss inte säger så mycket om man inte förstår vad de representerar i tre dimensioner.
I den resursen du tagit bilden från, har de en illustration av ett hjul någonstans innan som är mer likt mina bilder? Om det är från föreläsningar, eller kopplat till föreläsningar kan det vara mer försvarbart, alltså om föreläsaren där har visat vägen från 3D till 2D.
Ja bilderna är tagna från föreläsningsanteckningar. Föreläsaren hade tagit med sig ett hjul och försökte visa men där och då var det svårt att hänga med vad han ville visa.